Hallo, Afgelopen dinsdag heb ik in het ziekenhuis gezeten omdat ik die dag minstens 40 harde buiken heb gehad. Er zijn allerlei onderzoeken gedaan en gelukkig bleek alles goed te zijn.Mijn baarmoedermond zat nog potdicht dus dat is goed. Maar nou zei de gyn dat ze nu niets konden doen mocht de bevalling op gang komen.Ben namelijk nog geen 23 weken zwanger. Mocht deze week niet meer werken en proberen zoveel mogelijk te rusten.Heb deze week dan ook in de ziektewet gezeten. Maar nu mijn vraag: Ik werk nu 32 uur in de zorg en heb het al een paar weken moeilijk omdat ik steeds zo moe ben , neem nu ieder dag 2 uur vakantie op zodat ik iets eerder naar huis kan.Moet s'middags echt even op de bank liggen. Maar nou mijn rooster.Ben echt ontzettend veel ingeroosterd en December zit ik nu al tegen aan te hikken.Telkens 4 hele dagen , 1 dag vrij en dan weer een paar hele dagen. Ben dinsdag echt wel even met mijn neus op de feiten gedrukt. Wil vandaag mijn verloskundige bellen met de vraag of het niet beter is dat ik in ieder geval tot week 28 voor 50% in de ziektewet kan.Want zoveel harde buiken zo vroeg in de zwangerschap kan ook niet goed zjn.Zag dat de verloskundige en de Gyn ook ongerust waren. Maar hoe moet ik dit nou aankaarten bij mijn werkgever en wat als ze er niet mee akkoord gaan?En wat vinden jullie ervan? Groetjes Rhythem
Hoi Rhythem, Ik denk dat je het gewoon aan moet kaarten op je werk. Ik neem aan dat ze er wel begrip voor hebben. Eventueel vraag je een brief van de verloskundige. Je moet aan jezelf en je kindje denken. Hoe vervelend dat ook is. Ik kan me goed voorstellen dat je het heel lastig vindt, het is ook makkelijker gezegd dan gedaan, ik zou er zelf ook moeite mee hebben, maar het is denk ik wel belangrijk dat je op tijd aangeeft dat het niet zo goed meer gaat. Heel veel succes! Groetjes Ravi Hee, ik zie dat we evenver zijn!
Het enige wat je werkgever kan doen is je naar de bedrijfsarts sturen... Als jij aangeeft dat het niet meer gaat moeten ze je daarin steunen. Vooral omdat je zelf al zegt dat e vakantieuren opneemt, denk ik niet dat ze daar heel moeilijk over doen... Eventueel kun je ook zelf een afspraak maken bij de bedrijfsarts, dat heb ik de vorige keer ook gedaan.. (ik had rugklachten en mijn werkgever vond van niet) Weet je trouwens dat je recht hebt op 1 uur extra pauze per (8 urigewerk) dag? Dat uur kun je ook gebruiken ipv je vakantieuren, dat is eigenlijk wel een beetje zonde... Ik ben uiteindelijk 50% de ziektewet ingegaan, maar ik wel al die tijd de helft van de dag therapeutisch gewerkt en de helft gewoon. Dus 's ochtends stond ik niet in de zorg maar hielp ik mee met het ontbijt, deelde ik pillen enz, en 's middags stond ik gewoon op de afdeling. Voor je werkgever is het gunstoger om jou in de ziektewet te hebben, ant daar krijgen ze een vergoeding voor zodat ze iemand anders kunnen plannen in jou uren. Als jij vakantieuren opneemt kan dat niet, want dan kost het je werkgever geld... Succes!
Dat uur extra pauze heb ik ook al aangekaart op mijn werk , maar ik kreeg als antwoord dat het minimaal een kwartier is en maximaal een uur en dat de werkgever beslist hoelang je extra pauze krijgt. Heb toen ook gevraagd of ik het aan het einde van de dag op mocht nemen , maar dat kon niet aldus leidinggevende.Mocht ook alleen extra pauze opnemen als het nodig was.Wat volgens mij dus wel zo is maar goed. Maar er zijn nog meer dingen waar ik tegen aan loop zoals mijn compensatieuren.Die gaan ze gewoon inroosteren tijdens mijn zwangerschapsverlof.Volgens mij en andere collega's mag dit niet , maar volgens mijn leidinggevende mag dit wel. Maar het is dus niet zo dat als mijn verloskundige zegt dat ik minder moet werken de werkgever daarmee akkoord moet gaan?Moet dit altijd via de bedrijfsarts gaan? Heb op mijn werk gezegt dat ik er maandag weer ben , maar heb weer een zware week voor de boeg en zie het echt niet zitten.Ben zo geschrokken van dinsdag. Moet mijn werkgever ook nog bellen vandaag en weet begod niet wat ik moet zeggen...
Zou als ik jou was gewoon vertellen dat de verloskundige je heeft aangeraden om het deze week heel rustig aan te doen en dat je nog in overleg bent/gaat met de vk wat het beste is voor jou en het kindje wat betreft werken. Dan bereid je je leidinggevende alvast een beetje voor. Dan kun je met de vk overleggen en kan ze een brief voor je maken. Lijkt me niet dat ze daar moeilijk over doet, en je leidinggevende moet er dan ook wat mee.
Dat uur extra heb je gewoon recht op bij een 8 urige werkdag. Het gaat naar rato, het volgens de arbeidstijden wet 1/8ste van je werktijd. Dus als je 4 uur werkt op een dag heb je een half uur, bij een hele werdag 1 uur... En laat je niks anders wijsmaken! Je moet het idd wel in overleg doen, je mag niet zomaar zeggen "ik neem het nu op" Compensatieuren in je verlof mag idd niet, je werkgever krijgt jou werkuren verged via het uwv en betaald daarvan jou. (zoms krijg je het rechtstreeks van het uwv, dat is per wekgever verschillend) Dus als hijjou compensatie gaat geven in je verlof, zou je werkgever geld overhouden en dat mag niet! Je moet aan je werkgever doorgeven dat je te ziek bent om te werken, als hij het daar niet mee eens is, kan hij je naar de bedrijfsarts sturen. Meestal zijn arbodiensten met zwangerschap wel coulant, en zullen ze je niet laten werken als jij aangeeft dat je het zo niet red. Ik ken het probleem van het roosteren, ik werkte tijdens mijn eerste zwangerschap ook nog 32 uur en dat was best pittig. Ik had alleen maar dagdiensten (omdat je geen avonddiensten meer hoeft te werken als je zwanger bent) en dan is het zwaar om 4 ochtenden om 7.00 op je werk te zijn. Vooral wat verder in de zwangerschap als je er minstens 3x per nacht uit moet om te plassen... Ik heb een linkje voor je met de do's en dont's tijdens je zwangerschap en daarna (hou vooral daarna in de gaten, je hebt vaak meer rechten dan je denkt , zoals bijv geen onregelmatig werk tot 6 mnd na de bevalling) http://www.arbobondgenoten.nl/arbothem/ ... _maand.htm Ik zou als ik jou was in elk geval even contact opnemen met personeelszaken, zij kunnen je vaak meer vertellen over de regels dan je directe teamleider... 'T is weer een een heel verhaal geworden, maar dit soort dingen is een beetje mijn stokpaardje.. Ik word er niet goed van dat je als zwangere overal zelf aan moet denken en dat de bazen er maar een potje van maken...
Meid, zonde om je vakantiedagen op te nemen! Je neemt ze op omdat het niet gaat, dan kan je beter andere maatregelen nemen. Ik zou tegen je baas zeggen dat het op dit moment even niet gaat, dat je naar het ziekenhuis bent geweest en dat je gaat overleggen met de verloskundige wat nu wijsheid is. Als je merkt dat (volledig) werken niet wil licht je je baas in en dan is het aan de bedrijfsarts om te bepalen, zeker niet aan je baas! Hij wil een hoop zo te lezen maar staat niet in zijn recht. En jij wel! Voor jezelf en je kindje opkomen hoor. Ik erger me kapot aan je baas haha!
Of volgende week gaan werken en dan de bedrijfsarts bellen voor zo snel mogelijk een afspraak te maken voor gedeeltelijk in de ziektewet te gaan. Of gewoon ziekmelden en zeggen dat je pas weer aan het werk wil als je de bedrijfsarts hebt gesproken om zijn mening te vragen. Grote kans dat je gedeeltelijk in de ziektewet mag en dat er afspraken gemaakt gaan worden, zoals beperken van tilwerk en geen onregelmatige diensten en dat soort dingen.
Toen ik zwanger was van Sam heb ik bij 29 weken zelf een afspraak gemaakt bij de arboarts, dus op eigen initiatief. En hij adviseerde mij om 50% de ziektewet in te gaan, en dit zou hij communiceren naar mijn werkgever. Helaas werd ik een paar dagen later in het ziekenhuis opgenomen en ben ik een week na die afspraak bevallen. Weer ontopic, ik zou dus echt zelf naar de bedrijfsarts stappen. Ook om die pauzes geregeld te krijgen. Want je hebt er gewoon recht op! En ja je hebt het wel nodig, als je 40 harde buiken hebt op 1 dag, dan heb je zeker wat rust nodig. Succes!
Even een kleine update: Heb met een teamleidster gesproken die ook in het huis werkt (eigen TL. is toevallig met vakantie) en heb afgesproken dat ik maandag kom werken en heb gelijk een gesprek met haar.Had mijn verloskundige van te voren al gebeld , want dan heb ik iets achter de hand.Heb ook gelijk aangekaart dat het voor mij en de kleine beter is om voor de helft in de ziektewet te gaan en of ik een afspraak kon maken met de bedrijfsarts. Dit was volgens haar niet nodig ,want ik zit deze week geheel in de ziektewet en word gewoon voor de helft beter gemeld. Moet zeggen dat deze tl een stuk schappelijker is als mijn tl.Die overgens ook een vrouw is en ook kinderen heeft!Maar goed. Ben benieuwd hoe het gesprek maandag gaat verlopen. Natas23: Verloskundige zei juist dat de eigen huisarts of bedrijfsarts dat moet doen omdat hun dat niet mogen. Bluesky: Dat dacht ik dus ook , maar TL blijft volhouden dat dat niet zo is en dat hun bepalen of ik een kwartier krijg of een uur.Was ook in overleg dat ik het op wou nemen , maar kon het zowiezo niet aan het einde van de dag opnemen.Het gaat mij er niet om dat ik een uur extra op mijn gat wil zitten op mijn werk ,maar thuis een uur kan slapen! Klopt precies wat je zegt over de compensatieuren! maar volgens personeelszaken mag ze dit wel.Zou niet weten waar ik anders nog terecht kan voor advies.Je zou toch zeggen dat personeelszaken weet waar ze het over hebben.Zeker wat dit betreft in een beroep waar het merendeel vrouw is. Heb dat van het uwv ook aangekaart toen ,maar ze werd een beetje geirriteerd toen ik er over doorging en ik heb het op den duur dan ook opgegeven. Zal daar dan ook geen contact meer mee opnemen tenzij het echt niet anders kan. Heel erg bedankt voor je link. Maja82: Je hebt helemaal gelijk en moet nu aan mijzelf en de kleine gaan denken. Doordat alles zo goed ging , heb helemaal geen kwaaltjes gehad, ben ik gewoon de dingen blijven doen die ik deed. Was een beetje te voorbarig wat dat betreft en dacht dat de gevaren nu wel gepasseerd waren.20 weken echo was ook goed en behalve die moeheid ging het voor de wind. Maar dan word er tegen je gezegt dat als het nu op gang komt ze nu niets voor het kindje kunnen doen. Wil natuurlijk niet zeggen dat dat zo is maar toch.Je schrikt er wel van. Sassie1980: Denk dat ik zodirect nog even mijn eigen huisarts opbel om te vragen wat ik nu het beste kan doen en voor wat extra back up. Heel erg bedankt dat jullie zo meedenken. Vind dit een erg moeilijke situatie ook omdat mijn contract eind December afloopt.Wil niet al te moeilijk gaan lopen doen met de kans dat mijn contract niet verlengd word.
Geen risico's nemen hoor, ben zelf nooit zo'n voorstander van de ziektewet, maar met zulke klachten vind ik het niet overdreven. je moet aan je kleine en jezelf denken. geniet van je zwangerschap