Wat moet ik doen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door sara80, 15 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sara80

sara80 Actief lid

14 feb 2008
    125
    0
    0
    Hallo allemaal,

Ik zit met een enorm dillema en weet niet zo goed wat ik ermee aan moet. Ik ben op 1 oktober 2007 begonnen bij mijn huidige baan met een jaarcontract (deze loopt dus tot oktober 2008) . Van beide kanten bevalt het erg goed. Mijn contract wordt deze maand omgezet naar een vast dienstverband. Moet ik nu van tevoren aangeven dat ik zwanger ben of zal ik het pas doen nadat ik het contract heb ontvangen? Daarnaast zit ik met 2 meiden op 1 kamer waar ik het erg goed mee kan vinden, wanneer kan ik hun het nieuws het beste vertellen?
    Op zich zou ik het van tevoren kunnen melden, om achteraf scheve gezichten te voorkomen. Maar aan de andere kant stel, stel, stel, dat ze dan opeens besluiten om mij geen vast dienstverband aan te bieden.
    Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen adviseren.

2. Elmo

Elmo Niet meer actief

Voor alle zekerheid wachten, zou ik zeggen.
    Daarna kan je het van de daken schreeuwen :-D

Die collega's op je kamer...
    Euh...geef ze een roostertje met de extra dagen die ze moeten werken ;)

3. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ik heb het overigens wel verteld....maar ik was met ICSI bezig dus wisten ze van de kinderwens.

4. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

25 jun 2007
    996
    0
    0
    eerlijkheid duurt t langst en word hoogstwaarschijnlijk wel gewaardeerd. Ik zou het wel vertellen.

5. Patricia01

Patricia01 VIP lid

31 okt 2007
    6.577
    0
    0
    Office Manager/Freelance model
    Zuid Holland
    De meeste mensen wachten sowieso met het vertellen tot 3 maanden. Dus het zou niet raar zijn als je nog een maandje wacht met vertellen, ik zou even wachten met het vertellen en als je binnen die weken je contract heb zou ik het pas vertellen. Als het tussen het bedrijf en jou goed zit (je krijg een contractverlenging dus kan niet anders) dan zullen ze niet heftig reageren op je zwangerschap in negatieve zin dan ;)
    Succes!

6. roshi

roshi VIP lid

8 mei 2006
    6.706
    0
    0
    directie secateresse
    den haag
    ik zou het sowieso pas vertellen met 12/13 weken en na mijn ervaringen zal ik eerst tekenen en dan pas vertellen... maarja daar ben ik zelf nu te laat mee :( Bij mij waren ze ook onwijs tevreden enzo maar toen ik vertelde dat ik 3 dagen wilde gaan werken wilde ze opeens geen partimers meer en willen ze even aanzien hoe het gaat lopen... mijn contract is ipv vast nu verlengd tot 31-12-2008.

succes meis maar denk vooral aan je eigen toekomst!

7. sara80

sara80 Actief lid

14 feb 2008
    125
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties! Ik weet heel goed dat eerlijkheid het langst duurt, maar heb nu ook wel vaak meegemaakt dat men er vooralsnog niet voor terug deinst om de ander te naaien. Ik heb inmiddels besloten om te wachten, de meesten vertellen het met 12/13 weken, dus waarom zou ik het zoveel eerder al vertellen.

8. jessica507

jessica507 Actief lid

11 jan 2008
    421
    0
    0
    receptioniste
    omgeving roosendaal
    hoi sara

ik denk dat je baas het wel waardeert als je het zo vroeg mogelijk verteld zelf heb ik een vast contract en heb het verteld na de eerste goede echo, hij reageerde heel enthousiast en ik wacht nu nog op zijn antwoord want ik wil graag i.p.v. 40 na de bevalling 20 uur gaan werken.

je moet voorjezelf bedenken hoeveel uur je wilt gaan werken strax zijn het dezelfde uren dan is het geen probleem om te wachten maar wil je minder uren gaan werken en je heb net een contract getekent, dat zullen ze denk ik niet van harte nemen. als je het verteld voordat je tekent is het aan hun om te beslissen of ze het accepteren ja of nee, je bent dan wel kwetsbaar maar als ze je geen vast contract aanbieden omdat je zwanger bent, dan moet je jezelf afvragen of je daar wel goed zit, want dat is dan gewoon een laffe streek.
    maar ja, je moet zelf doen wat je hart en je hoofd je zegt.
    ik wens je in iedergeval veel succes!

9. casedy

casedy Actief lid

25 feb 2007
    256
    0
    0
    Ik het zelf wel vertelt voor mijn contractbespreking.
    Maar moet er wel bij zeggen dat ik toen precies op de 12/13 weken zat.
    anders had ik idd ook nog even gewacht.
    Maar had wel zo iets van eerlijkheid duurt het langst.
    En gelukkig reageerde ze positief.
    Ze hebben me nu zelfs een jaar contract gegeven ipv van een half jaar wat ik eerst zou krijgen.
    Omdat dat gewoon makkelijker is.
    Anders zou ik tijdens mij verlof weer terug moeten komen voor een nieuwe verlenging.
    Maar moet wel zeggen dat ik best ongerust was hoor je weet idd maar nooit hoe ze reageren.

10. mik25

mik25 VIP lid

12 sep 2007
    14.563
    0
    0
    kapster
    op een roze wolk
    in principe krijgt je baas jouw verlof helemaal doorbetaald he dus hij hoeft er zelf niets aan te betalen .dus je moet alleen even opletten hoe hij op parttimers reageerd. maar als dat goed is zou ik het wel vertellen. maar goed iedere baas is anders en je moet doen wat jouw gevoel is he

gr kim

11. duha

duha Actief lid

12 dec 2007
    181
    0
    0
    Ik zou het zeker vertellen. Je baas zal het kunnen waarderen dan je er eerlijk over bent en als hij het in zijn hoofd haalt om je contract niet te verlengen dan wil je toch ook helemaal niet voor zo een baas werken?

Mijn buik groeide vrij rap en bij 12 weken kon je het echt al wel zien. Als dit bij jou ook het geval is zal je het sowieso niet lang meer voor je kunnen houden en vlak na de bespreking vertellen lijkt me echt lullig. Je baas zal het dan ook aanvoelen alsof je hem niet vertrouwt.

12. Ik zou het niet vertellen, maar dat komt meer door mijn persoonlijke ervaring. Soms wordt het inderdaad wel gewaardeerd, maar de andere keer word je keihard afgerekend op je eerlijkheid.
    Ik heb besloten het wel te vertellen, met als gevolg dat mijn contract afloopt tijdens mijn zwangerschapsverlof en niet meer verlengd wordt. Maar goed, het ligt helemaal aan het "soort baas" dat je hebt. Helaas is die van mij een hele slechte.

13. popje

popje VIP lid

20 jul 2006
    7.339
    269
    83
    NH
    Hoe is het afgelopen ?
    het is best moeiljk hoor om voor je te houden.

14. JustSanne

JustSanne Actief lid

8 mrt 2008
    477
    0
    0
    Bibliothecaris
    Zoetermeer
    als je nu al weet dat je contract omgezet wordt naar een vastdienstverband...en niet pas in oktober wanneer je contract eigenlijk verlengt zou worden...waar ben je dan bang voor? Je hebt je kennelijk al genoeg bewezen aan je baas om je vroegtijdig een vastdienstverband te geven...en lijkt het me niet dat hij/zij dat terugdraait omdat je zwanger bent

15. Babylicious08

Babylicious08 Actief lid

25 mrt 2008
    210
    0
    0
    Hoi hoi,

Ik zou wachten tot je het contract hebt ontvangen. Daarna vertellen.

Ik was werkzaam via een uitzendburo bij een van hun opdrachtgevers en zou per 1 juni mijn contract krijgen. Nu krijg ik toch geen contract omdat ik zwanger ben. Over mijn functioneren hadden ze niks te klagen. Van de week te horen gekregen dat ik niet meer terug hoefde te komen.

Ben nu bezig om het "aan te vechten" want dit is gewoon discriminatie op grond van geslacht en dat pik ik gewoon niet!

Ze willen je een vast dienstverband geven, dus dat betekend dat je goed functioneerd. Daarom zou ik wachten tot je de papieren voor je neus hebt, zodat ze achteraf geen smoesjes kunnen bedenken. Wat een zwangere vrouw mogen ze niet ontslaan ;)

Suc6!

16. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

13 apr 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Ik zou het ook niet vertellen en eerst tekenen. Ik heb al veel verhalen gehoord van vrouwen die het eerlijk vertellen en die vervolgens geen contractverlenging krijgen. Je baas krijgt het wel betaald als jij met zwangerschapsverlof gaat, maar dan moeten ze eerst nog een nieuw iemand vinden, die inwerken voor vier maanden en dan nog maar afwachten of ze iemand kunnen vinden. Maar het is wel rot als je al wat langer zwanger bent, dan kun je ook niet nog twee maanden wachten met vertellen, dat zal wel op gaan vallen... Ik wens je veel succes met je keuze, laat je weten wat je hebt gedaan?

17. jessica507

jessica507 Actief lid

11 jan 2008
    421
    0
    0
    receptioniste
    omgeving roosendaal
    ik heb hier al eerder op gereageerd ,maar ik zou het wel vertellen als je van plan bent minder uren te gaan werken, als je dezelfde uren blijft werken na je bevalling kan je het best na de ondertekening van je contract zeggen.
    ben wel benieuwd wat je ondertussen al hebt besloten :)

18. noura

noura VIP lid

27 apr 2006
    8.819
    0
    0
    ik zou het ook niet vertellen, ook al hou ik meer van eerlijkheid, maar ik zie te vaak dat ze je dan met een lullige reden afschepen

jij moet lekker aan je toekomst en aan die van je kindje denken
    stel dat je het wel verteld en je contract word niet verleng of omgezet, dan heb je een heleboel zorgen die een behoorlijke domper op je leven en onbezorgd zwanger zijn doen vergeten.

19. Chilipeper

23 apr 2008
    6
    0
    0
    Hallo!
    ik zat net in zo'n soorgelijke situatie! Was mijn huidig werk beu, maar ben al bijna 4 maand zwanger toen ik toch voor een ander job ging, beter betaald, meer uren, meer mogelijkheden... tijdens het gesprek ook mondje toch gehouden, maar toen ik moest tekenen het toch gezegd. Moest toen een bang lang uur wachten tot de verantwoordelijk zou komen, enkel zij kon beslissen of het dan nog door zou gaan! Heb mijn peren gezien, dat zeker wel! Maar gelukkig mocht ik beginnen, ben ik hen heel dankbaar voor en werk er nu drie dagen en ben ontzettend gelukkig. Hoewel ik moet stoppen als ik bijna 30 weken ben, dan loopt het vervaningscontract af, hoop ik stiekem er te kunnen blijven! Super werk, ze houden rekening met de uren dat ik absoluut niet kan, wat ik toch wel mooi vind, gezien het feit dat ik er nog maar juist kom kijken...

Deel Deze Pagina