Ik moet in feb een vast contract gaan krijgen maar dit gaan ze waarschijnlijk toch niet doen. Wat zijn dan mijn rechten. Een ww en zwangerschaps uitkering? Maar heb ik daar ook recht op als mijn man gewoon werkt? Hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen
Op een ww uitkering heb je ook gewoon recht als je partner werkt. Daar heb je namelijk zelf voor gespaard. Dit soort dingen kan je allemaal vinden op de website van het uwv en je kan ze ook altijd bellen trouwens!
Ja hoor de WW is een uitkering waarvoor je zelf premie hebt afgedragen (werknemersverzekering) en de WAZO is wettelijk geregeld voor zwangere vrouwen. Beide uitkeringen hebben niets te maken met het inkomen wat je man heeft. En er wordt ook geen rekening gehouden met de hoogte van zijn inkomen.
Een ww uitkering staat altijd los van je partner en wordt verstrekt door het uwv. Ze kijken eerst naar de 26-36 weken eis. Als je in de 36 weken voorafgaand aan je werkloosheid 26 weken gewerkt hebt, heb je recht op 3 maanden ww. Als je dat recht hebt, kijken ze naar de 4 uit 5 jaren eis. Als je in de afgelopen 5 jaar er 4 van gewerkt hebt kijken ze je gehele werkjaren terug en ieder gewerkt jaar telt als een maand ww. Die maanden komen dus bovenop de 3 maanden. Zwangerschapsverlof van 16 weken heb je ook tijdens de ww recht op en wordt niet van je ww-maanden afgetrokken. Ik hoop dat het duidelijk is en lekker genieten straks van de tijd met je kleintje!
Mummy14, Hoe zit dat dan met die 4 uit 5 jaren eis? Kijken ze dan of je enkel 4 uit de 5 jaren gewerkt hebt bij het bedrijf waarvan je nu werkloos wordt of kijken ze naar je algehele arbeidsverleden en tellen banen die je daarvoor gehad hebt ook mee? Alvast bedankt, Minimam
Ook je banen uit het verleden tellen mee. Je kunt een proefberekening maken (uwv??? In ieder geval op het internet.)
Het maakt bij de 4 uit 5 jaren eis niet uit bij welke werkgever dit is geweest. Als je in loondienst werkt draag je de premie af waaruit je ww wordt betaald. Een gewerkt jaar betekent minimaal over 52 dagen loon ontvangen. Je kunt met je digi-d inloggen op uwv.nl om daar te kijken naar je opgebouwde arbeidsverleden. Ze hebben met ja en nee aangegeven welke jaren meetellen. Er is wel een maximale duur aan de ww en vanaf 10 arbeidsjaren worden als halve maand gerekend. Dus ook al heb je 40 jaren gewerkt dan heb je niet automatisch 40 maanden. Maar goed, dan heb je een beetje een idee.. en die 40 arbeidsjaren zal in onze leeftijdscategorie toch niet van toepassing zijn.