Onze zoon is vanochtend voor de 4e keer deze week opgestaan met een bed vol bloedvlekken. Oorzaak: neuspeuteren. Hij gaat net zo lang door tot hij een bloedneus heeft. Als ik dan zeg dat ik daar boos om ben zegt hij "sorry!" en speelt verder. Meermalen per week kan ik alles op hete was doen, incl zijn huisstof-allergiehoes. Vandaag lukt dat niet ivm werk. Hij gaat maar in zijn vuile bed liggen vanavond. Dit speelt eigenlijk al jaren, maar zo vaak was het nooit. Is er iets dat hem het peuteren ontmoedigd? Overdag zeg ik er steeds wat van, maar 's's nachts heeft hij "vrij spel" lijkt wel. Nagels zijn kort, maar hij duwt er gewoon zijn halve vinger in, hij gaat echt eng diep erin. Iemand tips?
Jakkes. Pleisters rond zijn vingers zodat ze te dik zijn? waarschijnlijk doet hij het onbewust in zijn slaap?
Wantjes aan? Washandjes om z'n handen doen? Zou hier ook niet echt blij van worden nee... Doet z'n neus pijn ofzo dat hij 't doet?
met de droge lucht van verwarmingen etc kan het best zijn dat hij korstjes heeft in zijn neus die hij voelt zitten en dat hij daardoor gaat neuspeuteren. Mijn vader en mijn man hebben in de winter ook vaak bloedneuzen (veelal wel spontaan en niet door het peuteren) en hebben er beiden baat bij hun neus vochtig te houden met neusspray met zeezout. Misschien helpt het bij hem ook wel
Het is een gewoonte die hij overdag ook heeft. Hij is (zoals veel kleuters) vrijwel het hele winterseizoen verkouden. Hij is sowieso ook een friemelkontje die altijd wel ergens pulkt, plukt en friemelt. En de neus is favoriet. Hij zegt zelf wel eerlijk dat het is gaan bloeden doordat hij te diep gepeuterd heeft. We gebruiken overdag zoute neusspray die eigenlijk nauwelijks wat doet, 's avonds als het echt heel erg dicht en vol zit krijgt hij xylomethazoline (max 1 a 2x per week), maar hij zegt dat hij begint te peuteren als hij 's ochtends wakker wordt en dat het dan gaat bloeden.
Gossie wat sneu ook. Te klein ook om 't echt te begrijpen misch. Hmm. Iets anders om mee te frutselen mee naar bed? En een zoutspray, zou hij dat zelf kunnen doen? Just a thought.
Misschien uitleggen dat als het kriebelt hij naar jullie moet komen? Dan kan jij misschien zijn neus snuiten/sprayen oid
Misschien heeft hij even een stevige duw in de goede richting nodig om deze gewoonte af te leren. Dreigmoeder spelen en aangeven dat je anders knoflook op zijn vinger smeert? Liever is nog; belonen na een peuterloos nachtje. Een gewoonte afleren is niet makkelijk.
Ik heb lang 's nachts geduimd zonder dat ik het wist. Overdag duimde ik al jaren niet meer. Mijn moeder zag het als ze naar bed ging. Toen ik een beugel kreeg moest dit echt stoppen, dus hebben we sokken aan de mouw van mijn pyjama genaaid. Hierdoor kon ik ze in mijn slaap niet uittrekken. Het duimen is toen ook gelijk overgegaan. Misschien een idee?!
Een vriendin met oudere kinderen gaf het advies om hem bij iedere keer dat zijn bed bebloed is hem een centje van zijn zakgeld uit zijn spaarpot te laten inleveren, om te leren dat al die extra wassen ook niet gratis zijn. Ik twijfel daar nog een beetje aan. Ik heb het hem wel voorgelegd dat we dit misschien gaan instellen. Dat vond hij meteen al vreselijk, want hij spaart zijn zakgeld voor een bepaald speelgoed van 20e. En met 1e zakgeld per week gaat dat niet zo snel. Overigens gisteren weer alles in de hete was, maar nu omdat hij voor de allereerste keer sinds hij zindelijk is, in zijn bed had geplast. En meneer was de eerste om te roepen dat hij daarvoor geen zakgeld hoefde af te geven, want ik had het over bloedneus na peuteren en niet over plassen gehad. Je zou ze toch af en toe.....
Moet ik me dat voorstellen dat de handen in die sok zitten dan? Hoe deed je dat dan als je 's nachts naar de wc moest of een slokje drinken?
Beide gebeuren hier nauwelijks, dus zou hier geen probleem opleveren. Ik vind het nogal wat dat je hem centjes wil laten betalen als het mis gaat. Ben je heel zeker dat hij het bewust doet, en niet in een staat van halve slaap?
Vind het eigenlijk wel sneu als hij daarvoor zijn zakgeld moet inleveren. Misschien een sticker systeem maken? Een sticker verdienen als zijn bed nog schoon is? En daar dan weer iets tegenover stellen. Verder zou ik iets van een doek ofzo in zijn bed leggen op de plek die telkens bebloed is. Dat is veel makkelijker te wassen. En je kan hem wel uitleggen dat als hij bloed heeft het met een doekje kan afvegen ipv zijn dekens. Zoveel bloed komt er dan toch ook weer niet uit? Is dan gewoon een wondje...
Dat is niet waar hoor. Mijn dochter heeft bloedneuzen 's nachts waar je even ongemakkelijk van wordt qua hoeveelheid bloed. Dat is soms letterlijk het hele kussen vol, en dan ook door het hoeslaken én de matrasbeschermer gelekt.
Hij vindt het zelf erg vervelend zo te lezen en doet het niet bewust, dus ik zou er geen straf op zetten. Ik zou eerder kijken naar een beloningssysteem wanneer hij het niet doet. Misschien een extra centje in zijn spaarpot, of iets anders waar hij gevoelig voor is.
Maar ook belonen bij iets dat hij niet bewust doet, is toch gek? Als het niet bewust is, kan je enkel gedrag verhinderen (bijvoorbeeld door pleisters op de vingers of wanten aan), niet sturen.