Waarmee ontbijten jullie dreumessen/peuters?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Melrose, 1 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Hoi,

Onze dochter is bijna 21 maanden. En ik zit een beetje te tobben over haar ontbijt....
    Voorheen kreeg ze gewoon een fles opvolgmelk, ging snel op en vond ze erg lekker. Maar ik had het idee dat ze niet genoeg had aan zo'n "licht" ontbijt. De laatste paar dagen geven we haar daarom een ontbijtpapje uit een pakje. Niet de pap waaraan je water moet toevoegen, maar een kant-en-klaar pyjamapapje. Ik vind het erg spannend om dit te typen want ik weet hoe veel (ZP)moeders tegenover pyjamapap staan. Daarom schiet ik maar gelijk in de verdediging: In ons gekochte pyjamapapje zit (als ik de verpakking moet geloven) exact net zoveel suiker als in onze opgvolgmelk.

Maar goed, nu begint het toch een beetje te knagen. Kunnen we haar dit wel iedere ochtend geven? De reden van deze keuze is dat ze het snel even zelf op de bank opdrinkt uit haar fles. Binnen 5 minuten is het op. Ondertussen rennen papa en mama heen en weer om zich klaar te maken voor het werk. Na die 5 minuten ontbijttijd hijsen we haar in haar kleding en rennen we de deur uit. De wekker gaat al rond 06.00 uur en ik heb er ontzettend veel moeite mee om NOG eerder op te staan om bijv. Brinta voor haar te maken en te wachten tot ze het oplepelt. Brinta/Bambix drinkt ze nl. ab-so-luut niet uit een fles en uit een bord duurt werkelijk een eeuw. Zelfde geldt voor een boterham. Ze slaapt vaak slecht, vandaar dat ik liever niet nog eerder opsta.
    Maar ja, de pyjamapap blijft maar in mijn hoofd hangen.

Mijn vragen zijn:
    A) doen we er slecht aan door dochterlief dit ontbijt te geven? In ieder geval 5 dagen per week (werkdagen).
    en B) wat eten jullie kindjes wanneer je je haast voor je werk?

Alvast bedankt reacties/tips en maak er geen popcorn-topic van s.v.p. :)

2. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
  3. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik snap niet waarom een kind van bijna 2 nog babyvoeding als ontbijt krijgt?
    Mijn zoontje krijgt gewoon brood, of soms havermoutpap.
    Ik zou je dochter toch wat meer tijd gunnen om een normaal ontbijt te kunnen eten 's ochtends ipv iets snel op te moeten drinken...

4. Greyhound

Greyhound Actief lid

27 feb 2012
    405
    0
    0
    NULL
    NULL
    Met 21 maanden kun je toch gewoon een boterham geven (of 2, of 3 al naar gelang de honger)?

Kan ze heus zelf wel met haar handen (hier eet hij sinds kort, 14 mndn, met de vork) naar binnen krijgen. Dan kun je ook zelf ontbijten.
    Een goed begin van de dag vind ik toch een gezamenlijk ontbijt!

5. EnKay

EnKay Actief lid

3 okt 2013
    419
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is 18 maanden en ik moet ook 5 ochtenden haasten, ze krijgt nog opvolgmelk en daarnaast een plakje ontbijtkoek.

Daar heeft ze genoeg aan, zodra dat niet meer zo is krijgt ze naast de fles een bruin broodje, wij nemen wel tijd voor het ontbijt maar ik heb wel wat meer tijd als jij zo te lezen, ik moet elke dag 8,15 uur de deur uit.

6. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Wij ontbijten nooit thuis, daar hebben we echt geen tijd voor. :(

7. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik zou ook niet die dreumesmelk van optie C geven. Dat is toch geen ontbijt te noemen?? Je 'ontbijt' toch zelf ook niet met een beker melk?
    Edit: geen tijd voor? Dan maak je toch tijd? Ontbijt is belangrijk en het aanleren van een goed en gezond voedingspatroon ook.

8. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    We ontbijten wel, maar dus niet thuis. Meestal in de auto. Of op m'n werk.

9. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Persoonlijk vind ik het belangrijk dat er 'gewoon' rustig ontbeten kan worden 's ochtends. Wil mijn kinderen meegeven dat het belangrijk is dit te doen (zelf nooit zo erg meegekregen en kan nog steeds enorm rommelen met mijn ontbijt). Hier is het echt gewoon zitten aan tafel met boterham, beschuit of pap. De oudste en middelste ontbeten vanaf één jaar eigenlijk niet meer met pap uit een fles, maar uit een bordje of een broodje. Ook de jongste eet eigenlijk gewoon brood als ontbijt.

Zou mij geen fijn gevoel geven haar die fles te geven omdat het snelsnelsnel moet.

Edit: Hier is het 7.15 wekker van ons, 7.30 iedereen eruit halen en om 8.20 richting school (en dan eet de jongste dus zelf een boterham).

10. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Terwijl jullie heen en weer rennen om jullie klaar te maken voor werk kan ze toch gewoon een boterham eten en een beker melk drinken?!?

11. Guapetona

Guapetona Fanatiek lid

13 mrt 2008
    1.097
    0
    36
    therapeut
    zuidholland
    Onze jongste eet wat hij kiest: beschuit, cracker, yoghurt met muesli of havermoutpap met rozijnen (hartig beleg en geen toegevoegd suiker) hij eet al tijden zelf, dus ik geef hem vaak ontbijt en kleed mijzelf ondertussen aan.

Misschien kan je gewoon een gunstiger volgorde doen zodat je kind meer tijd heeft om te ontbijten?

12. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Dat wil ik ook wel :) Dochterlief is vaak helaas niet vooruit te branden met haar boterham. Ook niet met haar avondeten, trouwens.
    Hier gaat onze wekker om 06.10 uur en ga ik om 07.00 uur uit huis. Mijn man vertrekt uiterlijk 07.15 uur. Onze dochter halen we rond 06.30 uur uit bed, zodat wij nog even kunnen aankleden, tanden poetsen, haren doen etc. voordat zij aandacht opeist. :)

13. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Maar even voor mijn eigen beeldvorming: flesje pap als ontbijt is dus niet zo goed? Ik heb echt geen idee en ik kan het alleen aan jullie vragen, want mijn man heeft hier geen mening over en vindt alles best. :S

14. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik ontbijt op werkdagen ook niet thuis maar mijn zoontje eet echt wel zijn ontbijt. Ik je dochter ook gewoon om 6.10 wakker maken, dan moet het vast wel lukken. Je kunt je ook aankleden etc met haar erbij. Het lukt mij ook en ik ben alleen met mijn zoontje en jij hebt nog je man....
    Waar een wil is is een weg hoor, zo moeilijk is het niet ;)

Over het flesje: mijn keuze is het niet om een kind van die leeftijd uberhaupt nog een fles te geven :)

15. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    Sorry hoor.
    Bedankt voor de tips iedereen.

16. Koon

Koon Niet meer actief

Een fles pap kan heus geen kwaad. Ik vind samen ontbijten ook belangrijk en mijn zoontje eet brood als ontbijt, maar het is geen doodzonde om een fles pap te geven. Ik zou wel voor gewone pap kiezen overigens.

17. SmurfjesMama

SmurfjesMama Bekend lid

2 okt 2013
    684
    0
    16
    NULL
    NULL
    Boterham als we nergens heen hoeven en een bord pap met opvolgmelk die ik bij hem naar binnen lepel als we haast hebben. Mijn zoontje is nog wel ietsjes jonger dan die van jou, maar ik zou niet weten waarom je geen fles pap kan geven. Als dat voor jullie goed werkt? Wij vinden het wel echt gezellig om met zijn 3en te ontbijten, maar dat kan niet met brood als we wegmoeten, want hij is zo traag met brood.

18. Eylem

Eylem Niet meer actief

Maak haar gewoon wakker als jullie ook opstaan. Dan zet je haar eerst aan tafel met boterham en melk, ga er zelf even vijf minuten naast zitten om ook een broodje te eten en ga dan aankleden en weet ik wat je allemaal nog meer moet doen. Dan kan je dochter zelf verder eten.

Hier ontbijten ze al vanaf 6 maanden gewoon met een boterham, ik weet niet beter.

19. Melrose

Melrose Fanatiek lid

26 jun 2011
    1.601
    14
    38
    Flevoland
    En als we haar een ander ontbijt aanbieden, wat is dan beter?
    Pap of brood? En indien pap: welke pap? :) Want ik lees net wat info over Bambix en Brinta...in Bambix zou suiker zitten en in Brinta zit zout? Ik zie door de bomen het bos even niet meer hoor.

20. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat brood makkelijker te eten is dan pap, maar probeer 't gewoon eens allebei? Mijn dochter (22mnd) eet 's ochtends 3 a 4 boterhammen en een stukje fruit, pap heeft ze nooit lekker gevonden.

Je hebt ook gewonen Bambix waar geen suiker in zit, geloof ik. Zevengranen pap ofzoiets?

Deel Deze Pagina