Lieve mama's, Mijn jongste dochter van bijna 15 maanden wordt meestal 1 of 2 keer per nacht wakker omdat ze trek heeft. Ze drinkt dan zo een fles van 180/6 melk leeg. Overdag eet en drinkt ze op zich goed alleen brood is niet haar favoriet. Het avondeten gaat eigenlijk altijd goed, ze eet dan goed haar bord leeg. Ook het toetje gaat er daarna goed in. Vlak voor het slapen gaan geven we haar nog een fles dikke pap en dan naar bed. 's Nachts water geven doe ik ook wel maar daarop slaapt ze niet langer dan 2/3 uur. Met een fles melk is dat meestal iets van 4 uur. Heel soms slaapt ze door. Ze is de afgelopen 9 maanden wel op en af ziek geweest, onverklaarbare koorts, buisjes, oorontstekingen, antibiotica, oordruppels enz. Heeft iemand misschien nog een tip of idee dat we kunnen proberen? Zodat ik misschien mijn nachtrust weer een beetje terug krijg. Mijn man slaapt er namelijk bijna altijd doorheen en merkt er weinig van. Maar ik merk dat het me na al die maanden erg op gaat breken.
Accepteren denk ik. Honger is nou eenmaal honger, ze heeft het blijkbaar nodig. Mijn dochter is tot 1,5 wakker geworden voor 1-2 nachtflessen. Ik heb ook vanalles geprobeerd: overdag meer eten, 's nachts ook laten huilen (ik dacht dat het gewoon een soort spelletje was van haar), maar op een gegeven moment dacht ik ook 'waar ben ik nou mee bezig'. Als ze honger heeft dan is dat zo. Dus alles klaarzetten voor een fles, die gewoon in bed geven en er zelf ook weer lekker in kruipen. Ze gooide de fles vaak uit bed als ze klaar was of draaide zich gewoon om. Rond 1,5 stopte het vanzelf en het is nu gewoon een goede slaper
7.00/7.30: boterham (maar meestal eet ze niet meer dan een halve boterham, beleg maakt niet uit) 10.00 fruit. Dit gaat er goed in, vaak 2 stuks fruit. 12.00 boterham maar vaak ook niet meer dan een halve. Ik geef dan ook een fles melk erbij. Daarna gaat ze naar bed en slaapt ze ongeveer 2,5-3 uur. 's Middags krijgt ze wat groenten, paprika, komkommer. Een paar maischipjes, crackertje en soms een koekje. 17.30 avondeten. 2 opscheplepels eten, een bord vol. Dat eet ze goed en met smaak. Ze geeft ook duidelijk aan als ze genoeg heeft, dan blijft haar mond echt dicht. 18.00 yoghurt, een bakje vol. Dat gaat er met smaak in. 19.00 fles dikke pap en naar bed. Tussendoor drinkt ze ongeveer 400 ml water of thee. De huisarts en de kinderarts hebben gezegd dat ik melk mag geven zoveel ze wil dus ik zou tussendoor misschien nog een fles melk kunnen geven.
We zetten inderdaad al melkpoeder, een fles en gekookt water in een thermoskan naast ons bed klaar. Wel fijn te horen dat het ook goed is gekomen. Mijn oudste sliep met 7/8 maanden helemaal door dus dit was even wennen
Het is ook wel echt heeeel vermoeiend inderdaad. Haar eetschema ziet er wel echt prima uit vind ik. Maar alle kinderen zijn zo anders wat dat betreft. Ik stond ook al schrap voor het slechte slapen met mijn jongste zoon, maar die tukt vanaf dat hij 6 maanden is vrolijk het klokje rond. Mijn dochter sliep op die leeftijd ook vaak nog een uur of 3 's middags, dus ook lang gedacht dat ze 's nachts misschien te wakker was ofzo. Maar dat was het ook niet, want na een fles ging ze meteen weer slapen.
Eetschema ziet er inderdaad prima uit, geen reden om ‘honger’ te krijgen s nachts in ieder geval je zou nog kunnen proberen om s morgens een bordje pap te geven naast de halve boterham. En bij de lunch misschien nog een rijstwafel erbij? Als ze overdag net wat meer eten, dan hoeven ze vaak s nachts net wat minder... dan is het wat meer evenredig verdeelt
Ik kieper in dr fruithap altijd nog ff een paar scheppen brinta. Bij ons is t fles melk (op bed) 08:30 +- rustig wakker worden 10:00 2 boterhammetjes met drinken 12:30-13:00 2 boterhammen of fruit met brinta als ze vraagt om eten dan is t brood anders is t fruit. Middag tuk 16:00 evt fruit nog (dan zonder brinta) 18:00 avondeten met toetje. 18:30/19:00 naar bed tot de volgende dag Incidenteel: +- 22:00-23:00 fles melk 190 Tussendoor krijgt ze dan nog een schaal op tafel voor zelfbediening en onbeperkt drinken. Vroeger waren t 2 boterhammen op de dag, in gekke gevallen 3. Ze had altijd van die bunkerperiodes en dan ineens was ze een slag groter. Slecht eten met brood, werd fruit met extra brinta want alleen fruit stond ze na een half uurtje al weer naast me met trek. Ze eet al frequent ivm dr maag, dat hoefde niet NOG frequenter te worden.
Proberen om 's nachts een schep poeder minder erbij te doen en dat steeds verder afbouwen. Water vult ook maar geeft geen voeding waardoor ze overdag misschien meer gaat eten. Wil ze pap hebben in de ochtend? Bord pap gaat er soms makkelijker in dan brood. Fles melk na het broodje? Groeit ze verder goed? Kan me voorstellen dat ze wat extra nodig heeft om te groeien als ze veel ziek is geweest, ziek zijn vraagt energie en groeien natuurlijk ook.
Smorgens Brinta of havermout geven? Je hebt ook baby muesli vanaf 12 maanden. Misschien vind ze dat lekkerder dan brood.
Bedankt voor de tips. Morgenochtend gaan we een bordje pap proberen. Net is ze ook weer een fles gehad en lijkt nu nog steeds trek te hebben. Ze groeit wel goed. Komende week moeten we weer naar het consultatiebureau. Ik denk dat ze nu ongeveer 11 kilo weegt.
Gewoon geven. Wil ze het niet koud hebben? Wij maakten de fles klaar als we naar bed gingen en zetten die alvast op de kamer. Was je het snelste klaar. En het ging vanzelf over. Middelste heeft tot zeker anderhalf jaar nog een fles in de nacht gehad.