Mijn dochter is nu anderhalf jaar oud en kan nog niet los lopen. Ieder zijn eigen tempo hè, heb het al redelijk los kunnen laten, MAAR, nu viel me op dat wanneer ze staat (te leunen, los doet ze nog niet langer dan een seconde) ze eigenlijk regelmatig met haar knie "knikt". Dus overstrekken en dan terug buigen zegmaar. Dit lijkt me volledig onbewust want ze doet het ook als we boekje staand lezen, of puzzels maken. Maar zou dit gewoon een tik zijn, of is hier iets lichamelijk aan de hand? Ik heb over 2 weken sowieso al een afspraak staan bij het consultatie bureau, maar het begint me nu zo hard op te vallen dat ik er zo onzeker van wordt.
Volgens mij kan dit geen kwaad en komt dit omdat het kraakbeen bij hele jonge kinderen nog heel erg zacht is. O. had dit als 3 maanden-oude baby ook heel erg. Met verschonen deden wij súper voorzichtig omdat zijn knie telkens hevig knikte. Kon absoluut geen kwaad en nu is het ook weg. Je kunt het navragen op het cb en eventueel kun je altijd eerder even bellen om je gerust te laten stellen. Daar zijn ze voor.
Als je puur die beweging bedoeld en niet iets van gekraak ofzo, onze dochter deed dat ook ik hield t er op dat t een balans dingetje was omdat ze gelijktijdig ook met dr voetjes en tenen aan t corrigeren was. En geen zorgen hoor, die van ons was niet de vlotste met lopen terwijl zoontje van een vriendin van ons die een paar weken ouder is dan onze dochter met 9 maanden al zelfstandig in de rondte hobbelde en je ziet t verschil echt niet meer ze rennen allebei. En onze dochter, helemaal gek van muziek en dansen draait ook rondjes, loopt op dr tenen, kan springen met een heel klein beetje vrijkomen van de harde vloer (in bed is dat dus meer),kan een plié (dreumesstijl) en loopt probleemloos achteruit met omkijken. Wat ze achterliep heeft ze met dansen al spelenderwijs ff snel bijgetrokken.
Mijn dochter is 17 maanden en loopt sinds deze week pas los terwijl ze al dik 4 maanden langs loopt. Ook bij haar zag ik altijd zo'n knikkende knie. Ik denk dat het te maken heeft met dat haar spieren nog niet goed getraind zijn op zo lang rechtop staan ofzo. Mijn dochter liep trouwens meteen goed dus zonder continu omvallen etc wat beginnende lopers meestal wel hebben. Ook het opstaan kon ze in een keer vanuit haar knieën dus zonder zich nog ergens aan hoeven optrekken. Vaak is het zo dat ze al best goed kunnen lopen maar zo aan het kruipen gewend zijn dat dat makkelijker is. En mijn dochtertje vond het ook gewoon eng en durfde niet zo goed. Komt echt helemaal goed met dat knikkend been!
Het doet goed om toch zulke positieve berichten te lezen het maakt je toch wat onzeker. Overal lees je met anderhalf jaar lopen ze los, en als ze het dan niet doet, en dan nog zo knikt. Maar gewoon nog even geduld hebben dus en ik kan het altijd over 2 weken eens vragen
Overtrekken gebeurt gewoon wanneer je nog niet zo sterk bent in je benen of moe bent. Heel slim en functioneel. Ga zelf maar eens 5 min flink squatten en daarna stukje lopen. (geen klachten over spierpijn aub
Mijn dochter ging sinds ze 9 weken was naar de fysio tot ze 6 maanden was. Nu ging ze met lopen veel op haar tenen lopen en dat was een moment dat we moesten bellen of als ze met 18 maanden niet zou lopen. Ze blijkt hypermobiele knieën te hebben en kan dus ook ver de andere kant op buigen. Ze heeft geluk dat ze hele sterke beenspieren heeft en liep daardoor al met 15 maanden, maar de fysio zei dat ze anders veel later zou zijn gaan lopen. Misschien even een kinderfysio raadplegen?