nachtfles afbouwen?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Justy, 28 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Ik ga inderdaad proberen het avond slaapje dan gewoon in de woonkamer, dat zal al schelen.... Dan nog komt hij snacht hor maar dat is niet erg, dan heeft hij ten minste een ruk van 5 uur gemaakt....

ik begin inmiddels ook te denken dat ik hem om 7 uur niet wakker had moeten maken... Hij dronk maar 100 en viel erna weer in slaap. Maar omdat hij snachts maar 60 op had was ik bang dat het niet goed zou zijn voor zijn bloedsuikerspiegel, wat ik hier wel eens hor....

Maar deepfreeze, tot hoe lang laat je je baby dan savonds niet in dediepe slaap vallen vior de avondfles? Want op een gegeven moment gaan ze wel van 8 tot 8 ofzodoorslapen natuurlijk...

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nee hoor, van 8 tot 8 hebben mijn kinderen nooit gedaan. Tot ze naar school gingen waren die tot 21-22 uur wakker!

3. petra2278

petra2278 Fanatiek lid

11 sep 2009
    1.018
    0
    0
    dat is dan een uitzondering vind ik...de meeste kinderen slapen klokje rond, al voor hun 1e jaar!
    eerlijk gezegd vind ik het ook niet gezond dat kinderen zolang nog wakker zijn, ze hebben dan echt een verschoven ritme.

@dirksmama: konden jou kinderne uitslapen 's ochtends? en sliepen ze lang nog een middagdutje? Ik weet dat jij een geheel eigen kijk hebt op voedingen en ritmes, maar de meeste moeders hier hebben er toch een andere kijk op dan jij...Niet dat jou weg niet de juiste is hoor, ik denk dat alle moeders hun eigen juiste weg hebben; de weg waarbij hun kindje het goed doet en de moeders zich goed bij voelen.

@justy: laat je niet van de wijs brengen hoor, uitgangspunt is dat onze ukkies met een paar maanden (sommige wat eerder, anderen wat later) klokje rond slapen. De eerste stap is de nachtfles eraf, de 2e stap is de laatste voeding eraf. Borstvoedingskindjes kunnen dat anders doen, maar dat is dan een gewoonte geworden (naar mijn mening een slechte gewoonte maar ik wil hier geen discussie opgang brengen). Jonge kinderen (tot 4jr zeker!) horen rond 19:00 u op bed te liggen...

4. petra2278

petra2278 Fanatiek lid

11 sep 2009
    1.018
    0
    0
    Justy@ over ritmeloos gesproken: dochterlief slaapt nog steeds, al vanaf 10:00 uur. Ik laat haar liggen en als ze dan rond 13:30 u wakker word (en anders maak ik haar wakker) dan krijgt ze verder de fles om 17:30 en 21:30 uur en dan de nacht in. Dan zit ze vandaag op 5 flessen (net als gister) waarbij haar eerste fles 05:15 u was...die tel ik dan vandaag als dagfles en niet als nachtfles...haha...we zullen zien.
    (2e fles was 08:40)

en zo proberen we vanalles:(

5. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    ik ben het helemaal met je eens hoor. ik ken ook iemand met kinderen die voor een uur of 10/11 savonds niet slapen. Dat gaat bij mij niet gebeuren. En dan spreek ik natuurlijk niet over nu maar als hij groot genoeg is om een goed ritme te hebben. Maar idd ieder doet het op zn eigen manier....

6. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    haha ja hier na de nacht ook meteen weer slapen en steeds suf zijn en hazeslaapjes doen tot een uur of 1. daarna werd hij wakker en dat is hij nog steeds. Eerste fles vanmorgen om 7 uur, daarna om 10 uur en toen kwam hij om 1 uur al weer dus ik een flesje geven laat hij 90 staan :$ naja best dus net om 3 uur kwam hij weer (logisch als je 90 laat staan, haha) dus ik maar weer gegeven en schoon op! dus nu proberen half 7 en dan 10 uur weer... maar dat is nog geen vaststaand feit :D

dus ik dan 6 flessen maja die ene was maar 60 van op dus die tel ik eigelijk niet mee...

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    'Verschoven ritme' is natuurlijk onzin hè? Kind slaapt gewoon als het slaap heeft...vroeg naar bed gaan is vooral handig voor ouders die behoefte hebben aan een kindloze avond:)

Dag begon bij ons om 7 uur. Ze sliepen als ze slaap hadden, gingen al heel jong naar 1 slaap overdag.
    Ik heb als kind ook nooit een klokje rond geslapen. Als mijn ouders me om 7 uur naar bed brachten hadden zij een probleem, want dan was ik om 5 uur in de ochtend klaarwakker.

En als ik zo om me heen kijk, ik ken heel veel kinderen die geen 12 uur aan een stuk slapen, lijkt mij ook niet gezond hoor, om zo lang van de wereld te zijn. Is volgens mij een soort oudhollands ideaal, in andere landen hoor je er zelden over.

8. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Hier heeft ze ook nog nooit klokje rond geslapen. En dat hoeft van mij ook niet. Ze slaapt wanneer ze moe is, en niet omdat ik dat wil.
    En dat zelfde geldt voor eten en drinken.

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier sliep de oudste ook later 's avonds. Vaak tegen 9 uur, de late fles hebben we dus 2 uur kunnen vervroegen, en dan tot 7. Overdag sliep hij tot 3,5 jaar overdag. Wel dingen geprobeerd met overdag wakker houden, middagslaapje inkorten etc. Maar dan was het is van 3 tot 7 drama. Dat was ik na een paar dagen zo zat, dan maar niet. Kon mijn man ook nog even van hem genieten 's avonds ;)

De jongste slaapt nu van half 8/8uur tot 7. Dus die is beter geregeld. Maar ook weer op zijn eigen aangeven.

Normaal ben ik best van consequent, etc. Maar dingen als slaapritme en eetbehoefte kun je hoogstens wat sturen. Daar werkt dwang niet voor mij. (Behalve een dwarse peuterfase)

10. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    je zegt in het begin van je stukje dat het kind vroeg naar bed doen vooral handig is voor ouders die een kindloze avond willen maar later zeg je weer dat als je je kind (als het niet klokje rond slaapt) vroeg naar bed brengt hij of zij om 5 uur al wakker is. Dus dan geldt toch precies hetzelfde... die ouders hebben "geen zin" (zoals jij dat omschrijft) in een kind dat om 5 uur al wakker is! Dus met het vingertje wijzen heeft hier niet zo veel nut denk ik...

er zijn vast kinderen die minder slaap nodig hebben en dan is het inderdaad aan de ouders om te "kiezen"(voor hoever het kind er aan mee werkt) of het kind vroeg naar bed en er zelf ook vroeg uit moeten de volgende ochtend of het kind laat naar bed en uit kunnen slapen.

Maar persoonlijk lijkt het mij voor een kind gezonder om uiterlijk 8 uur op bed te liggen (al nijg ik zelf eerder naar 7 uur) en dan wat vroeger wakker te zijn dan zo laat nog op. En dat is niet voor mezelf maar voor het kind lijkt me dat fijner. Ze beginnen de dag dan wel eerder maar op de dag kunnen ze dan ook nog hun rust moment pakken in de vorm van 1 of 2 slaapjes. Maar goed ook hier geld weer ieders persoonlijke mening. het is misschien maar goed dat we niet allemaal het zelfde doen...

Hier wacht ik gewoon af tot hij zelf een ritme gaat ontwikkelen en dan breng ik de slaapmomenten er in. Daar is nu nog geen beginnen aan omdat ik hem echt niet wakker krijg als hij wil slapen....

11. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Ik ben wel benieuwd hoe jij dat dan doet. Hou je nooit een vaste tijd voor slapen en eten aan? Dus ontbijt, lunch en diner eet ze niet op jullie tijden mee maar gewoon als ze daar zin in heeft?

En de slaapjes? als je ziet dat ze moe is naar bed ofzo?

12. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    van 9 tot 7 is ook al 10 uur en dan nog een middag slaapje... dan zou ik er wel gerust op zijn dat mn kind genoeg slaap krijgt. het is inderdaad maar net wat het eigen ritme is en je kan het inderdaad wat sturen maar als je daardoor in de problemen komt dan ben je er natuurlijk snel klaar mee!

Wel merk ik nu al aan onze kleine dat als we hem op bed leggen en hij is niet moe hij gewoon accepteert dat hij in zn bed ligt en gewoon stil is. Hij valt dan vanzelf in slaap. Dat verbaasde me overigens echt. Ik dacht dat kinderen dan al snel zouden gaan jengelen of huilen dat ze er uit willen (volgens mij is dat vaak ook zo) dus daar ben ik wel blij mee...

13. petra2278

petra2278 Fanatiek lid

11 sep 2009
    1.018
    0
    0
    @Justy; vandaag kom ik uit op het schema wat ik vanmiddag al dacht: 05:15 / 08:45 / 13:45 / 17:45 / 22:00 (denk ik, als ze blijft slapen). Dus 5 flessen waarvan de nachtfles nr 1 is.
    En dan maar eens zien wat ze vanacht doet...

@slaapritme: onze oudste, nu 3jr, slaapt al 4 maanden niet meer 's middags omdat we hem onmogelijk naar bed konden brengen s'avonds om 19:00 uur. Dat werd pas 21:00 uur.
    nu hij 's middags niet meer slaapt gaat hij wel om 19:00 u naar bed. Prima opgelost toch...wat is daar mis mee?

@s'avonds lang wakker zijn niet gewenst door ouders: ik vind het idd erg lekker om 's avonds lekker tv te kijken of met vriendinnen te bellen en als ik daar een peuter bij heb lopen werkt dat niet. ik zet de tv niet eens aan omdat ik het niet goed vind dat een peuter volwassen tv meekijkt.

Maar we dwalen van het onderwerp af....:$

14. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Niks, als je kind dan verder normaal functioneert..
    Als het, zoals de mij, 4 uur stik chagrijnig is en niet meer eet, en de nachten niks langer maakt dan 10uur, dan werkt het niet.

Iedereen is anders, kinderen & ouders ;)

15. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Hier vandaag een heel ander plan.... Hij is al vanaf vanmiddag 1 uur wakker en we hebben hem net om kwart over 8 de fles gegeven omdat hij echt honger had. Daarna naar bed gedaan maar hij is nog wakker op zn bedje.

Vandaag dus om 7 uur begonnen maar maar 115 ml op ipv 165, toen om 10 uur, 13.00 uur (weer maar 115) 15.00 uur, 17.30 uur, 20.15 uur. Dus nu al 6 voedingen. Wel in totaal 100 ml laten staan. Vandaag eet hij dus weer de oren van mn hoofd, haha. Maar goed ik heb gezegd ik doe het een tijdje op verzoek dus dat hou ik zo. Nu maken we hem niet wakker voor nog een voeding maar laten hem zelf komen. Ik probeer dan 60 te geven en kijken of dit weer voldoende is. Morgen zal ik verslag doen, haha.

16. petra2278

petra2278 Fanatiek lid

11 sep 2009
    1.018
    0
    0
    @Justy, zulke dagen heb ik ook gehad...voedde erg vaak halve flesjes en vaak al na 2,5 u of 3 uur hahaha...ze viel die fles zo hongerig aan, dat ik daar gewoon echt goed aan deed. Nu een week later ziet het er weer anders uit, zoals je hebt gelezen.

Tot morgen, dan doe ik ook weer verslag van de nacht en ochtend. Gezellig;)

Lekker vroeg slapen is ook niet verkeerd toch? Weltrusten!

17. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0

Haha ja gezellig he? Heb na de eerste reacties echt overwogen hier nooit meer terug te komen maar gelukkig zijn er ook veel serieuze antwoorden gekomen en mensen die in t zelfde schuitje zitten om mee te kletsen...

Jij ook weltruste!

18. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Een regeldag.. Sommige kv kindjes hebben die ook wel.. Kan zijn dat daarna het ritme helemaal omgegooid gaat worden..

19. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Wow wow wow! Gisteren om 20.15 de laatste fles gehad en hij meldde zich pas om 05.30 uur!!!!! Dat is dik 9 uur.... Dat had ik nooit verwacht!

En hij liet trouw 50 cc in de ochtendfles staan dus echt mega honger had hij blijkbaar ook niet!

Hoe is het de rest vergaan?

20. petra2278

petra2278 Fanatiek lid

11 sep 2009
    1.018
    0
    0
    hier 10u de laatste fles en ze werd 6u wakker. fles net helemaal op. ik ga eens afwachten of we t schema om de 4 u kunnen aanhouden.

Deel Deze Pagina