Knobbeltje in mijn borst...

Discussie in 'De lounge' gestart door RSL, 6 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RSL

RSL Fanatiek lid

16 okt 2008
    2.352
    42
    48
    Overijssel
    #1 RSL, 6 dec 2016
    Laatst bewerkt: 6 dec 2016
    Gister om 11:10 de afspraak voor mijn borst in het ziekenhuis... Ik was 10 november al bij de huisarts geweest omdat ik een knobbeltje voelde in mijn linkerborst. De huisarts heeft lichamelijk onderzoek gedaan, en dacht aan klierweefsel. Ik moest over 2 weken terug komen als ik het nog voelde. 23 november weer naar de huisarts geweest, want het zat er nog. De huisarts heeft me doorgestuurd naar het ziekenhuis, voor een echo.

Ik kom de kamer in, en ik zie daar geen echo met tafel, maar een mammografie apparaat.. ik leg nog uit dat ik net op de grens zat wat betreft leeftijd, en dat de huisarts dacht dat een echo goed genoeg was. Daar waren ze het niet mee eens, dus ik heb een mammografie en een echo gehad. De mammografie was geen pretje, maar wat moet dat moet. Daarna kon ik weer in de wachtkamer plaats nemen, en dan zou ik geroepen worden voor de echo. Bij de echo moest ik aanwijzen waar ik wat voelde, en dat hebben ze gescreend. Ik was behoorlijk gespannen voor de uitslag.

Toen ik thuis kwam heb ik de huisarts gebeld, met de vraag of ze me dezelfde dag nog konden bellen, mocht de uitslag er dan al zijn. Ze zouden het in de gaten houden.
    En ja hoor de dokter belde me 's middags tegen 16:30 uur. Het zag er goed uit en er waren geen kwaadaardigheden gevonden.. Pfieuw! Pak van mijn hart!!

Dinsdag 6 december 2017

Er kwam om 11:15 een telefoontje van de huisarts.. Vreemd dacht ik nog... Hij heeft gister al gebeld...
    Hallo RSL, met dokter ***** .. Ik heb de brieven van het ziekenhuis nog eens doorgelezen, en ik weet niet of ik gister alles wel duidelijk heb uitgelegd... Ehm.. Okay...?
    Nou in je beide borsten zijn de lymfenklieren wel te zien op de mammografie, en in je linkerborst, waar je het knobbeltje voelt, daar zit een papabele afwijking (voelbare afwijking). Voor nu lijkt het niet kwaadaardig. Okay, dus er zit echt wat.. Ja dat klopt. Maar dat hoeft niets te betekenen hoor! Hij kan ook vanzelf weer weg gaan. Maar als je hem over 3 maanden nog voelt, dan moet je weer bellen, en krijg je wel weer onderzoeken. Want we willen dat toch wel in de gaten houden. Een beetje beduust, in een huis vol gillende kinderen sta ik in de gang.. toch wel een beetje van de leg.. Oke, dit was mij gister absoluut niet duidelijk en verteld.. De dokter had toch de papieren even goed doorgelezen, en toch fijn dat hij belde. Het betekent voor nu niets, maar het is wel spannend. Toch ook geruststelling want dat knobbeltje zit er echt. En niet alleen in mijn hoofd... Hopelijk gaat hij vanzelf weg en is het niks. Maar die kans schat ik heel klein in. Hij zit er inmiddels als 1,5 maand. Anders gaan we gewoon 1 maart weer bellen, en dan opnieuw de onderzoeken in!

Mensen die iets herkennen en hun verhaal willen delen?? Geen idee wat te verwachten. Zie je lymfeklieren normaal niet op een mammografie?

2. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Wow, wat heftig!
    Gek dat hij eerst zei dat alles goed was en een dag later toch nog belt met een verhaal dat iets anders zit.
    Vind je het niet heel 'eng' om te wachten tot maart?

3. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Ik zou vragen om een punctie ipv af te wachten.

Mijn verhaal is net als dat van jouw. Ook mammo en echo en daarop zagen ze ook iets (ik was nogal bij de hand bij de mammo en vroeg om de foto te laten zien en toen zag ik ook al een afwijking).
    Omdat ik niet via de mamampoli binnen was gekomen, moest ik terug naar de huisarts voor een verwijzing voor de chirurg voor de punctie. Nou mijn huisarts heeft ervoor gezorgd dat ik 2 dagen later voor een punctie kon en 2 wkn later op de mammapoli heb ik een goede uitslag gehad (het was eiwit) Dit zeiden ze trouwens ook al tijdens het nemen van de punctie.

Maar als je het nieuws krijgt, dat wordt even de grond onder je voeten weggeslagen hoor! Ik zou niet afwachten.

4. RSL

RSL Fanatiek lid

16 okt 2008
    2.352
    42
    48
    Overijssel
    Ik vind het dood eng... En ben er onrustig van. Ik heb al aardig wat meegemaakt in dat ziekenhuis met mijn lever enz (vol goedaardige tumoren)

5. RSL

RSL Fanatiek lid

16 okt 2008
    2.352
    42
    48
    Overijssel
    Heftig zeg! Maar kan dat zomaar, vragen om een punctie? Ik heb namelijk geen idee of je altijd de lymfeklieren kunt zien op een mammografie. Met de echo is ook de afwijking gevonden die ik voelde
    Maar wat dat precies is konden ze ook niet zeggen. Ik vind het zo raar allemaal. De dokter zei dat ik me geen zorgen hoefde te maken. Maar het gewoon goed in de gaten moest houden. En dat het beleid is,om na 3 maand verder te kijken. Want het zag er nu niet kwaadaardig uit.. Tja...

6. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    misschien kun je voor jezelf een termijn stellen. Een week bijvoorbeeld? Of een paar dagen, om te kijken of je dit een plekje kan geven. En zo niet, dan nog eens om een afspraak vragen voor meer uitleg, waarbij jij ook je zorgen kan uiten. Dat is prettiger dan telefonisch denk ik.
    Ik weet helaas geen antwoord op je vraag. Ik heb zelf een voorgeschiedenis met kanker - en bij mij staan ze altijd relatief snel met een naald te zwaaien om een punctie te nemen als er 'wat' is. Enerzijds vervelend, anderzijds geeft het ook wel rust en duidelijkheid.

7. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Heel vreemd!

Ik heb t zelfde mee gemaakt 29 jaar en kwam keurig een dag op de mamapoli waar een chirurg eind van de dag alles met je doorneemt?? Dat gaat toch niet via een brief naar je huisarts?? Heel bizar!

Er zijn super veel goeie mama poli's en zou zeker daarheen gaan en niet wachten

8. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.693
    3.130
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb zelf ook bultjes in mijn borsten gehad. Ik kreeg een echo en hoorde dat het 'waarschijnlijk weet ik voor 99% zeker dat het niks is.' En ik stond weer beduusd buiten. Waarschijnlijk? Denk je?

Ik ben later naar een ander ziekenhuis gegaan en die hebben ze aangeprikt. Goedaardig, niks aan de hand. We kunnen het weghalen maar het hoeft niet.

Toen ik ging verhuizen ben ik naar Daniël den hoed gegaan, ook daar weer een echo gehad en het werden er steeds meer. Chirurg daar wilde het ook niet weghalen want het zou weer terug komen en dan krijg je lelijke deuken. En het kon nog weggaan.

Ik ben sinds mei gestopt met de pil en ik kan oprecht zeggen dat ze volgens mij allemaal weg zijn! Ik had echt grote bulten van 4cm (en dat 4x in 1 borst) maar ik voel helemaal niks meer.
    Dus ik ben heel erg benieuwd naar de echo.

Slik je de pil? Die kunnen namelijk goedaardige tumoren veroorzaken.

9. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Ik heb ook een soort van meegemaakt. Bleek om een fibroademoon te gaan. Een goedaardige bindweefsel knobbel. Maar omdat hij best groot was heb ik naast de mammografie en echo wel een punctie gehad. Daaruit konden ze met zekerheid zeggen dat het goedaardig was. De knobbel hoefde er niet uit omdat ik er geen last van had. Maar omdat hij best groot was en je daardoor andere afwijkingen niet goed kon ontdekken heb ik hem laten weghalen. Was geen probleem.

10. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.693
    3.130
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dat was het bij mij ook! Was even vergeten hoe het ook alweer heette :)

11. RSL

RSL Fanatiek lid

16 okt 2008
    2.352
    42
    48
    Overijssel
    Nee want door de pil heb ik bijna mijn leven gelaten... En een lever vol tumoren is het gevolg, inclusief 2 inwendige lever bloedingen.,
    Ik hoop dat ze bij jou allemaal weg blijven!

Deel Deze Pagina