Het gaat heel goed met het voeden van ons derde kindje. Zoon krijgt bijna volledige borstvoeding (1-2 x in de week een flesje kv 120/4). Hij slaapt nu regelmatig door (23:30 - 8:00) en is heel vrolijk en gezellig. Alleen.. ik ben steeds moeier aan het worden en heb zoveel trek. De vermoeidheid zou nog van de keizersnee kunnen komen maar ik heb meer het idee dat het komt door het voeden. Ik voel me ook letterlijk "op" na het voeden (dat herstelt flink enige tijd later). Nu denk ik dat als ik wat beter op mijn eten let dat ik dan misschien minder last heb van de vermoeidheid en beter om kan gaan met de continue trek. Ik heb natuurlijk wel een idee wat ik wel en niet moet eten maar ik ben hier op zoek naar tips, leuke ideeën etc. Ik hou niet van kaas en andere zuivelproducten (eet wat optimal yoghurt maar niet veel of vaak), ben dol op fruit en brood. Iemand goeie tips voor lekkere maaltijden (ontbijt, lunch en avondeten) die energierijk zijn en gewoon goed voor mij en mijn melk zijn? Alle tips zijn welkom!
Cashewnoten, die zijn erg goed voor je productie. Ook walnoten zijn erg gezond. Ik at twee boterhammen extra, inmiddels nog steeds één boterham extra. Volkoren uiteraard. Verder waar ik trek in had. Ik hou zelf wel erg van kaas, melk los hou ik niet van, maar wel toetjes en brintapap enzo. Lekker vaak een gebakken ei. En ipv twee stuks fruit at ik er minimaal drie. Let erop dat je goed drinkt! Twee liter was altijd mijn streven.
Eet langzame koolhydraten, dus lekker volkoren, en fruit dat niet te zoet is. En kauw de dingen die je eet extra goed. HOu je van beef jerky? Of rauwkost? Zorg dat je tijdens een voeding iets te knabbelen hebt. Die vermoeidheid of loomheid na een voeding is deels hormonaal, reactie op oxytocine, en als je je moe voelt voel je ook vaak meer trek in iets lekkers. Bij mij hielp het om na een voeding even iets heel actiefs te doen, dan voelde ik me per saldo op een dag minder vermoeid.
Wat fijn dat de borstvoeding zo lekker gaat! Ik herken het wel hoor; die vemoeidheid en trek na het voeden. Ik was tijdens en na het voeden ook vaak rozig. Toen mijn baby 11 weken was, deed ik 's middags nog een dutje! Waar je met je voeding op kunt letten, is dat je geraffineerde suikers vermijdt, want daar an krijg je insulinepieken en -dalen. En dat je vaker een beetje eet (als drukke moeder vergeet je dat vaak) dan af en toe een stevige maaltijd. Je bloed moet sneller rondpompen om een flinke maaltijd te verteren, daardoor krijg je ook een dip. Ik nam bij het voeden vaak thee en volkorencracker met kaas of vlees. En tussendoor een banaan of hand noten. Ik las in een eerder topic dat je snel afviel, is dat nog steeds zo?
Met mijn kinderen gebeurde steeds hetzelfde. Ik was ná 10-12 weken echt super moe, net als ik no 40 weken zwnger was, en ik kon niet stoppen met afvallen. Moest gewoon meer eten. Ik dronk veel veel veellllll sap. Echt waterig sap. Dus thuisgemaakt en met heel veel water. Ik at veel fruit en niet zoveel brood want ik voelde me moeier ná een boterham. Ik at warm maaltijd 's middags en 's avonds, met veel eiwit en groente en niet zo veel koolhydraat, daar werd ik moeier van. OOk noten en veel water. Ik heb aan mijn kinderen borstvoeding gegeven tot ze 14-16 maanden waren.
Erg bedankt allemaal. Jammer dat ik niet van noten hou Misschien toch wat.minder brood eten en natuurlijk snoep laten staan.
goed eten zeker doen bij bv. ik heb meer dan normale eetlust en geef daar dan ook aan toe. eet extra brood en noten. vaak na de avondmaaltijd nog iets. succes!
Altijd lekker brood kopen van de bakker ipv supermarkt en dan beleggen met bijvoorbeeld gerookte kipfilet, avocado, humus, tomaat en alfalfa. Of met kip, bacon en avocado. Vult als een gek en is gezond. Een extra soepje tussendoor is ook lekker, zeker goed gevuld met groenten.
Je kunt ook zuurdesembrood nemen. Is wat fijner voor je lichaam en geroosterd heel lekker. Vult ook heel goed.
Ja, erg jammer dat je niet van noten houdt. Dat zijn de goede koolhydraten om binnen te krijgen. Ook lekker en voedzaam: - Pitabroodje in de broodrooster en vullen met tomaat, ham, olijven. Of geitenkaas, pijnboompitjes en honing. - Een omelet met champignons. - Lekkere maaltijdsoep koken, erwten- of bruine bonensoep. - Gewoon een broodje pindakaas als tussendoortje. - Roggebrood met appelstroop. Veel water drinken helpt ook tegen de vermoeidheid. Beter nog dan koffie (daar kom ik eindelijk, bij ons derde kindje achter )
Lekkere en gezonde dingen allemaal! Alleen bevatten noten amper koolhydraten. Ik denk dat je vetten bedoelt.
Beatissimam: Bedankt voor de aanvulling . Ik bedoel inderdaad vetten..haha. Hier eet ik er ook echt tegen en nog val ik af. Stiekem geniet ik er ook van hoor, vanavond neem ik gewoon twee in plaats van één stroopwafels bij de thee.
Haal op de markt bij de bakker eens een stevig speltbrood met zaden. Daar krijg je amper een suiker dip van, het is gezond en vult enorm! Lekker met pindakaas