zoontje naar speciaal onderwijs

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door wendyd, 3 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wendyd

wendyd Actief lid

5 okt 2006
    159
    0
    0
    schiedam nederland
    ons zoontje wordt in december 4 en door het audiologisch centrum is aangeraden om hem naar sbo te doen, hij heeft waarschijnlijk lichte pdd nos, en met de iq test kwam hij uit op 66 daar sloegen wij van achterover, want hij doet niet onder voor zijn leeftijdsgenootjes wij merken helemaal niet aan hem dat hij zo,n lage score heeft,hij is juist bijdehand, maar ja er is dus aangeraden om hem op het sbo te doen. dus na de vakantie gelijk naar die school bellen, want er is een wachtlijst geloof ik op die scholen. heeft iemand van jullie ook een kindje op het sbo zitten en hoe gaat de aanmelding.. groetjes wendy.

2. sam

sam Fanatiek lid

11 sep 2005
    1.543
    0
    0
    Hoi Wendy, Sam zat op een psz voor kindjes met een spraak/taal achterstand. Ze is nu 4 jaar. Hun advies was ook een sbo met een iq van 80! Dan word je aangemeld bij de pcl (permanete commisie leerlingenzorg) die gaan dan kijken of je kind echt in aanmerking kan komen voor een sbo. In ons geval twijfelde ze dus heel erg. Omdat Sam nog niet zindelijk is en nog niet zelfredzaam genoeg. Die twijfels hadden wij zelf ook heel erg. Sam gaat nu 6 sept starten op een MKD (medisch kleuterdagverblijf) Er staat medisch, maar er is niks medisch aan hoor. Het is een hele goede voorbereiding op een sbo enz. Gewone schooltijden.
    Wij zijn super blij met deze keuze hier zal ze echt op haar plek zijn. Ik begreep van de pcl dat ook op een sbo het iq niet lager mag zijn dan 70. Omdat ze dan nog meer begeleiding nodig hebben. Zou je misschien even kunnen googlen of dat echt zo is. En evt als je zelf twijfeld aan de uitslagen van de testen een 2e test laten doen. Sam is getest met een SON test (nonverbale test) en een BISD test. En omdat Sam d'r spraak niet op leeftijds niveau is kwam daar 55 uit. Terwijl bij de SON er 80 uitkwam. Dus het kan nog al verschillen zo als je ziet.
    Als je nog meer wilt weten Pb me maar.

Groetjes

3. josie

josie Bekend lid

28 sep 2007
    685
    0
    0
    Hoi Wendy,

Wij zitten op dit moment midden in alle testen, ook via audiologisch centrum. Mijn oudste zoontje wordt ook in december 4 en wij zijn oa doorverwezen door de psz omdat hij heel erg jong is in zijn gedrag. Hoe ben jij bij het audiologisch centrum terecht gekomen en hoe merk jij aan je zoontje dat hij pdd-nos heeft??
    Ik ben ook erg benieuwd wat voor advies wij gaan krijgen. De psz dacht dat hij niet naar de school kan, die wij hebben uitgezocht.

Groetjes, Josie

4. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ons zoontje wordt óók in december vier en zit sinds januari van dit jaar op speciaal onderwijs, dat wil zeggen kinderdagcentrum (vroeger MKD). Ook hij zit ergens op het autisme spectrum. Bij ons heeft de juf van de psz alles voor ons aangevraagd, dat noemen ze in de regio Gelderland vroegtijdbehandeling. Er waren amper wachtlijsten, hij kon binnen zes weken terecht en heeft het reuze naar zijn zin en gaat goed vooruit! :)

Als je nog iets wilt weten hoor ik het wel, succes en maak je niet te veel zorgen!

5. Senninha

Senninha VIP lid

13 aug 2007
    62.755
    0
    36
    Hoi hoi,

Onze zoon zit nu voor het 4e jaar in het speciaal onderwijs.
    Toen hij daar naar toe ging met bijna 5 kwam dat omdat hij spraaktaal achterstand had en sociaal emotioneel achter liep en motorische problemen had.
    Hij heeft een jaar in het gewone basisonderwijs gezeten maar zagen dat naar mate de kleuterklas steeds groter werd hem steeds meer wegkwijnen.
    Ook toen we een rugzakje hadden aangevraagd (wat 6 maanden duurde voordat we een uitslag hadden) kwamen we er tijdens het wachten achter dat de extra hulp die school zou kunnen inkopen met het rugzakje voor onze zoon niet toereikend zou zijn om voldoende te kunnen functioneren in de klas.
    Hij was een twijfelgeval want hij scoorde op het meeste op of net heeeel iets boven de grens.
    De brieven van school, cesartherapeute, logopediste en ons heeft de commissie toen doen besluiten om hem het voordeel van de twijfel te geven en het rugzakje toe te kennen en konden wij hem aanmelden voor het speciaal onderwijs, een cluster 2 school voor kinderen met spraaktaal problemen.
    De school waar hij zit heeft geen wachttijd en er kunnen altijd kinderen instromen en als een klas te groot wordt want er mogen maar maximaal 16 kinderen in de klas zitten dan worden de klassen gesplitst.
    We hebben toen hij daar net een paar maanden op school zat ter sprake gebracht dat we een vermoeden hadden dat hij vanwege zijn gedragsproblemen dat hij misschien wel een stoornis zou kunnen hebben in het autistisch spectrum.
    School was erg verbaasd dat wij er als ouders zelf mee kwamen want vaak heeft de school haar vermoedens en deelt het dan met de ouders.
    Alleen de wachtlijst om te testen op autisme was 9 maanden dus dat was afwachten.
    Inmiddels gedurende die 9 maanden wachttijd hadden we ons al verdiept in autisme en hadden we een idee dat er bij onze zoon PDD-NOS uit zou komen.
    Dit bleek dus ook het geval te zijn.
    Tot vorige jaar deze tijd verging het hem best oké in zijn gedrag maar het laatste jaar is dat erg veranderd.
    Hij heeft heel veel last van "boze" buien waarbij hij helemaal uit zijn koekenpan kan gaan om niks en schreeuwt dan de hele boel bij elkaar. We hebben vanaf februari tot net voor de grote vakantie geprobeerd via een alternatieve therapie zijn boze buien wat te kunnen verminderen maar het heeft helaas niet het effect gehad zoals we hadden gehoopt.
    Sinds 6 weken zit hij nu aan de Medikinet en daar doet hij het super op. Je merkt wel wanneer het is uitgewerkt maar dat calculeren we in. Ook hij begint nu te merken dat hij er baat bij heeft en rustiger van wordt. Straks als hij weer naar school gaat zal het helpen zijn concentratie te verbeteren waardoor zijn leerprestaties ook beter zullen worden.
    Op zich gaat het best goed op school.
    Er moet op school wel heel veel bewerkstelligt worden om het resultaat te behalen waar we nu zijn maar ik kan trots zeggen dat hij nu bijna 8 is en over ruim een week aan groep 5 gaat beginnen.
    Cesartherapie krijgt hij niet meer op school want zijn motoriek is nu gewoon goed.
    Sociaal emotioneel loopt hij nog steeds achter en absoluut niet zelfredzaam maar daar werken ze ook aan op school d.m.v. drama en sociale vaardigheidlessen.
    Op spraaktaal gebied valt ook nog heel wat te verbeteren maar daar kunnen we de komende jaren aan werken want we hebben net weer verlenging van de indicatie gekregen. Dit moet nl. iedere 3 jaar gedaan worden maar ik geloof per 2012 dat er een hele nieuwe regeling komt.;)
    Dan moet hij weer opnieuw getest worden om te kijken of hij groep 8 op deze school mag doen waar hij nu zit.
    En hoe het nu gaat en als ik zie wat er allemaal voor nodig is om het huidige resultaat te behalen dan zie ik het er ook van komen dat hij naar het voortgezet speciaal onderwijs gaat.
    Ons maakt dat niet uit want wij willen wat het beste is voor onze zoon en zien het als onze taak om hem zo goed mogelijk in de maatschappij weg te zetten als hij groot is en dat we daar alles binnen ons kunnen aan gedaan hebben.

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt en als je vragen hebt kom maar op.;)

Deel Deze Pagina