ik hoorde net op het nieuws dat er in bijzijn van andere buspasagiers iemand 40 messteken heeft gehad en daarna is onthoofd. de dader heeft daarna heel trots het hoofd aan de rest laten zien. de buschaufeur had ervoor gezorgt dat de dader de bus niet uitkon en op gepakt is. ik weet alleen niet waar het gebeurd is heb het bericht maar half gehoord, vreselijk vind ik dit soord berichten hoe kan iemand dit doen.
En wat mij (iedere keer opnieuw) verbaast is dat mensen zulke dingen in overvolle ruimtes kunnen doen zonder dat er iemand ingrijpt.
Heb gelezen dat die gek achterin de bus zat. Dus dan kijk je waarschijnlijk al n andere kant op als waar hij zit. En ze zeggen ook "plots hoorden we geschreeuw". Na 2 a 3 goed geplaatste steken is iemand al zo goed als dood...van 1tje al als je hem goed zet. Iedereen is dan zo perplex dat zoiets gebeurt dat ze niet meer handelen. En aan de grond genageld als die gek dan ook nog eens het hoofd er af gaat halen. Bijstander effect heet dat ofzoiets. Maar jeetje zeg...die jongen is gewoon in die bus gaan zitten om weet ik veel waar heen te gaan. En dan zit je net naast zoiets! Gevalletje "wrong place at the wrong time" ?
Ja dat is ook wel zo Wilma. Maar ik blijf het zo gruwelijk vinden, omdat ik me altijd veiliger waan als ik in de drukte ben dan wanneer ik alleen ergens loop. En dat blijkt dan toch niet altijd zo te zijn.
Ja maar goed... dit zijn natuurlijk extremen (en gelukkig maar!) daarom hoor je dit niet iedere dag. Dat tegenover verkrachtingen van meiden die in het donker alleen naar huis fietsen bvb. Je bent gewoon veiliger in n massa. Zowiezo heb je dan kans dat t bij n ander gebeurt ipv bij jou. klinkt lullig natuurlijk...maar zo is t wel En de kans dat iemand zo ver heen is in zn bol en zoiets TOCH doet ondanks dat er mensen bij zijn is ook klein, gelukkig. Neemt niet weg dat dit echt luguber is...je zal maar in die bus zitten en zoiets zien.... ale:
Toen m'n man en ik in de Kruidvat een gek de cassiere zagen bedreigen is mijn man daar inderdaad op afgestapt ja. En weet je: zodra hij er op af stapte en vroeg wat het probleem was, volgden er meer. Idem bij een mafketel die op de kermis uit z'n dak ging: zodra er 1 iemand op af ging, volgden er meer. Filmpje op geenstijl.nl van die vrouw die neergestoken wordt? Toen er 1 persoon op ging, volgden er meer. Dus ja: ik zou iets doen. Want dat ik de eerste ben die er op af stapt is niet zo'n ramp, er volgen er dan vast wel meer. Waarom je met je ogen rolt snap ik niet helemaal, is het dan zooo gek dat ik verdrietig wordt van het feit dat je dus vermoord kunt worden in een groep mensen? En dat mensen het niet doorhadden, dat begreep ik pas uit de toevoeging van Wilma dat dit helemaal achterin een bus gebeurde, dat stond er niet bij op Nu.nl.
Mja ergens heb je wel gelijk hoor San79. Had ik laatst in de AH (wel niet zo schokkent hoor) er liep een klein meisje van nog geen 3 helemaal overstuur rond te huilen. Winkelende mensen, personeel, iedereen keek er naar maar deed NIKS! Dus ik er met mn dikke toeter achter aan (wat lopen die kleintjes toch snel als je zelf wammus waggel bent met 35 weken) Heb haar bij dr armpje gegrepen en liep met haar naar de klanten service om dr naam te laten omroepen. Ik was bang dat ze naar buiten zou lopen en kwijt raken. Of dat n engerd dr mee zou nemen ofzo of ze van de stoep af onder n auto zou lopen. Dr moeder kwam dr net halen toen ik bij de klanten service stond (die totaal geen haast had me te helpen met die uk die nog steeds huilde) Is verder geen schokkent iets maar eigenlijk wel t zelfde. Iedereen ziet dat meisie dr moeder of vader kwijt zijn. Iedereen kijkt even en gaat vervolgens door met waar hij of zij mee bezig is. Kost het dan zoveel tijd en of moeite die kleine ff te helpen? Als jij je kind kwijt bent dan wil je toch ook graag dat iemand haar vind en helpt jou weer terug te vinden? Snap dat nooit. Ben dan ook altijd degene die op die ukkies toestapt...doorgaans als enige (en zowiezo nu met mn hormoontjes zou ik bijna mee in janken uitbarsten als ik ze zie huilen )
Nou, dat is wel vergelijkbaar, alleen is de uitkomst wat minder dramatisch! En ik kan ook zo meehuilen met zo'n ukkie op 't moment, hihi.
een bus vol als er maar iemand had ingegrepen ja! ik denk dat ik zelf ook geschokt zou blijven staan je weet je geen raad!