Zijn hier ook ouders van kinderen met een vve indicatie? Hoe oud was je kindje toen hij/zij hem kreeg, en hebben jullie er veel aan gehad? Kun je er ook zelf om vragen op het cb of moet het vanuit een organisatie zoals een psz aangevraagd? Wordt zo'n traject afgesloten zodat een basisschool verder een verse start is? Hier wat (lichte) zorgen over de ontwikkeling van onze dochter, ze is sowieso overal wat traag mee, maar ze zegt nog niet zo veel woordjes. We hebben het idee dat ze nu niet bepaald een goed voorbeeld heeft thuis, want ze neemt wel non-verbale communicatie over van haar (non-verbale) broer. Misschien kan ze dus wel wat extra stimulatie gebruiken als ze na de zomer start op de psz. En misschien zijn 2 dagdelen psz ook wel ruim voldoende en moet ik me niet zo'n zorgen maken....
Uk zit op een peuterspeelzaal waar veel vve kindjes zitten. De meeste kinderen gaan 3/4 dagen in de week. Ik geloof dat je dan ook meer dan 2 dagdelen moet gaan. Ze krijgen veel taal en ze houden goed bij of er verbetering in zit. Misschien dat haar passieve woordenschat groter is maar komt het er nog niet uit. Als je veel taal aangeboden krijgt kun je in ieder geval de passieve woordenschat uitbreiden en hopelijk begint ze dan ook met praten. Verder veel voorlezen, op de peuterspeelzaal geven ze vaak boeken en andere dingen mee om thuis te oefenen.
Hier hebben beide kinderen zo'n indicatie ivm meertalig opvoeden. Ik moest bij het cb aangeven dat de psz om zo'n formulier vroeg en toen kreeg ik het gewoon mee. Bij mijn dochter kwamen ze op het cb er zelf mee, die begint waarschijnlijk na de zomervakantie.
Hier is de vve aangevraagd door de psz na een evaluatiegesprek, mijn zoontje is met 3 jaar begonnen en 4 maanden later hebben we dat besproken. Hij is nou net een paar weken gestart met vve, maar ik merk al wel heel veel verschil (geen idee of het daardoor komt, want hij was sowieso al erg aan het groeien qua praten) Volgens mij kon het cb het ook wel doen, alleen ik wou het psz gedeelte ook echt aan de psz overlaten. Ik zou gewoon even contact opnemen met de psz en vragen hoe zij daar over denken. Vve wordt hier geloof ik meegenomen naar de basisschool, ik moest er in ieder geval ook wel wat over aangeven op het inschrijfformulier. Alleen heb ik nog geen idee in hoeverre ze dat daar ook gaan oppakken. Zo ver zijn wij nog niet, dus dat is nog wel even afwachten.
Mijn jongste heeft een VVE indicatie gehad. Gekregen op CB toen ze met 18 mnd nog geen woordjes had en verlengd bij 2 jaar toen het nog steeds niet 'voldoende' was. In de praktijk betekende dit dat mijn dochter op het KDV vaker 1-op-1 begeleiding kreeg (boekje lezen e.d.) en leidsters naar haar toe bewuster met taal bezig waren. Ze was dat kindje waar ze een beetje extra mee moesten en beetje extra op moesten letten als het ware. Mijn dochter ging gemiddeld 28 uur per week naar KDV dus dat was 'voldoende' (streven was 4 dagdelen per week geloof ik). Het betekende ook dat verpleegkundige van CB af en toe informeerde bij KDV. Dat ging achter mijn rug om (kwam er later achter) en dat vond ik niet prettig. Zou dus wel even goed navragen precies hoe/wat/waar. Met 3 jaar werd ze gescreend door een logopediste in de groep, maar dat was standaard voor alle kinderen. Wel had mijn dochter dus een 'aantekening' en is er ook uitvoeriger naar haar gekeken. Ik heb ook van te voren kunnen aangeven welke vragen/zorgen ik zelf had ten aanzien van spraak/taal. Logopediste heeft me ook persoonlijk medegedeeld wat haar bevindingen waren en haar advies. Vanwege enige achterstand is VVE indicatie blijven lopen zolang ze op KDV zat. Op advies van screenende logopediste heeft mijn dochter 6 mnd logopedie gehad. Nu zit ze op school en er is een (uitgebreide) overdracht van KDV naar school gegaan waar dus ook VVE en logopedie in vermeld staan (ook dit ging weer achter mijn rug om helaas, kreeg het pas onder ogen toen het al naar school gestuurd was, vond ik niet netjes). Ik neem aan dat spraak/taal dus ook wel als 'aandachtspunt' in haar dossier staat. Juf heeft aangegeven dat ze over een aantal weken als mijn dochter goed gewend is een signaleringslijst zullen afnemen om te kijken of er iets is wat nog aandacht nodig heeft, maar ook dit is standaard voor alle nieuwe kindjes. Wat dat betreft weet school dus van het traject, maar zijn ze ook met een redelijk schone lei begonnen. Je vraagt ook of wij er veel aan hebben gehad... ik twijfel, ik heb eigenlijk nooit zo gemerkt dat ze de VVE had. Ze heeft nooit echt 'grote' sprongen gemaakt, gaat stug vooruit op haar eigen tempo. Karaktertje en aanleg zijn wat mij betreft de redenen waarom het allemaal wat langzamer liep, het was geen kwestie van stimulatie. Ik heb wel eens gelezen dat het VVE concept ook vooral werkt voor kinderen waarbij die stimulatie juist het 'probleem' is, bijvoorbeeld omdat thuis een andere taal wordt gesproken e.d. Maar goed, mijn dochter is dus wel vanaf 10 wkn oud al minstens 5 dagdelen naar een KDV gegaan, dus wat dat betreft veel 'goede voorbeelden' vanaf het begin (andere kinderen). Al leren ze het meest van volwassenen dacht ik ...
Allemaal bedankt voor de reacties . Ik heb wel de indruk dat haar passieve woordenschat wel aardig goed is, ze lijkt vrij veel te begrijpen namelijk. Verder bieden we denk ik wel voldoende taal aan, we benoemen veel en ze is dol op boekjes. Als ze iets non-verbaal vraagt, herhalen we het altijd verbaal. Dit is iets wat we automatisch doen bij onze zoon en dus nu ook bij onze dochter. @Kache : ik dacht juist dat ze meer imiteren van andere kinderen dan van volwassenen? Ik zie in ieder geval in onze omgeving waar meerdere kinderen zijn, dat de jongere kinderen vaak (niet altijd natuurlijk) vlotter zijn met praten. We wachten denk ik maar even af wat het cb zegt met de 2 jaar afspraak (hier geen afspraak gehad met 1,5) en sowieso krijgt ze in het kader van het wetenschappelijk onderzoek waar ze aan mee doet ook weer een ontwikkelingstest. Als niemand het direct noodzakelijk vindt, kijken we het denk ik nog even aan tot ze gestart is op de psz, misschien praat ze tegen die tijd wel de oren van ons hoofd .
Hier kregen we de indicatie op het cb bij het consult rond 2jr3mnd. Dochter sprak toen vrijwel niet, maar gebaarde en gebruikte veel haar mimiek. Met 2,5 kon ze starten op de psz (= standaard leeftijd hier om te starten) en gaat ze 4 dagdelen.