iemand ervaring met niche? en tips om LF langer te maken?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door pinkelientje, 28 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pinkelientje

pinkelientje Bekend lid

22 dec 2011
    514
    0
    16
    begeleidster gehandicaptenzorg/psychiatrie
    Mooi huisje
    Ha meiden,

afgelopen maandag bij de gynaecoloog geweest ivm langdurige menstruatie, pijnklachten en uitblijvende zwangerschap na miskraam op 17wk 16 maanden geleden. de gyn dacht dat niche als gevolg van mijn eerste keizersnede de oorzaak is van alle problemen. Mijn situatie wordt meegenomen naar overleg met alle gynaecologen, over 4 weken moet ik terug komen, dan hoor ik of ik verwezen wordt naar VU Amsterdam voor een niche herstel operatie of wat ze voor plan hebben.

Niche is ontstaan na 1e keizersnee, toen ontdekt dat niche er zat maar was niet zo groot, litteken was een stukje verkalkt wat pijnklachten kon veroorzaken, toen spontaan 2ex zwanger geraakt en bevallen met spoedkeizersnede. daarna 3e x zwanger geraakt maar is helaas misgelopen en ben vaginaal bevallen met 17 weken van ons mooie ukje. nu 16 maanden verder veel klachten en hopend op nieuwe zwangerschap.

Iemand ervaring met niche herstel operatie? hoe lang mocht je daarna niet zwanger raken?
    of ervaring met zwanger raken met niche? hoop ik nog steeds op, zolang ik moet wachten op antwoord van de gyn ;)

helaas gisteren ongesteld geworden na te korte cyclus van 22 dagen (positieve ovutest op dag 16.) een veel te korte lutaele fase deze keer dus, vorige maanden tussen 10 en 14. Iemand tips om deze te verlengen met supplementen? denk dat de gyn hier niets aan zal willen doen omdat ze verwacht dat uitblijven zwangerschap komt door niche.. toch hoop ik nog op een wonder dat het spontaan kan gebeuren.

bedankt alvast voor het meedenken!! xx

2. Explorer

Explorer Nieuw lid

6 feb 2018
    1
    0
    1
    Vrouw
    Hoi Pinkelientje,

Op zich heb je (denk ik) geluk gehad dat je zwanger geraakt bent.Helaas heb ik geen tips voor je om de LF langer te maken maar ik heb wel informatie over de niche.
    In 2014 heb ik een spoedkeizersnede gehad, en op dezelfde dag had ik nogmaals een snede op dezelfde plek wegens complicaties.
    Gelukkig is onze dochter gezond, al was de bevalling voor haar ook een onzekere start.

Nu proberen we zeker 2 jaar zwanger te raken. Afgelopen jaar had ik een lopend abonnement op het ziekenhuis. We begonnen met Clomid en zijn toen snel over gestapt op het spuiten van hormonen (gonal f en ovitrelle).
    Bij elke echo, en dat zijn er een hele hoop, zagen we telkens een streepje vocht in de baarmoeder. Inmiddels is het wel duidelijk dat ik een niche heb n.a.v. de keizersnede. De bekende klachten heb ik ook zoals het spotting; het abnormale bloedverlies (vaak bruin) na de menstruatie.
    Dat zorgde ervoor dat de fertiliteitsdeskundige mij in contact gebracht heeft met het VU MC in Amsterdam. Momenteel loopt er een onderzoek; de Lapress studie. Een vervolgstudie op de eerdere niche-studies.
    Link: https://lapress.researchsurvey.nl/

Daar doe ik nu ook aan mee. Het onderzoek kent 2 groepen dames. Een groep moet wachten en krijgt na circa 9 maanden een laparoscopische niche resectie en de andere groep heeft de operatie direct.
    Ik val onder de laatste groep en ben nu herstellende. Circa 2 weken geleden heb ik de operatie gehad en het is me redeijk meegevallen. Mijn baarmoeder bleek gekanteld te zijn; deze hebben ze weer recht gezet en de niche is succesvol verwijderd. Nu herstellen en hopen dat ik in de 90% groep val; waarbij de niche succesvol verminderd is.
    De bedoeling is dat we 6 maanden moeten wachten met het proberen zwanger te worden. Dat hebben we er wel voor over. De operatie werd gedaan door 2 gynaecologen en het heeft 2 uur geduurd. Na 1 nacht ging ik alweer naar huis; maar onze rit van 1,5 uur was voor mij te lang en te pijnlijk (achteraf gezien).
    Dan wordt er onderzocht wat het effect is van de operatie en het zwanger raken t.o.v. geen operatie en zwanger willen worden.

Al duurt het herstel een eeuwigheid in mijn ogen. Rustig aan doen is voor mij echt een kunst.
    Misschien zijn er andere dames die hetzelfde hebben meegemaakt? Want ik heb zelf ook een vraag mbt het herstel. Mijn werkgever wil me nu al weer aan het werk wil hebben ivm personeelskrapte en drukte.
    Uitgerekend vandaag heb ik met de bedrijfsarts gesproken en hij vond het vreemd dat ik al na 2 weken na de operatie bij hem op kantoor moest komen. De werkgever is op de hoogte van de operatie etc.
    Ik heb natuurlijk nog geen auto gereden en ik lig veel in bed om rust te geven aan m'n lichaam. Iemand enig idee wat ik minimaal moet aanhouden om herstel te bevorderen?

3. sweetdreams

sweetdreams Fanatiek lid

25 jan 2012
    3.497
    2.220
    113
    Gewoon echt doen wat je denk dat je aan kan. Geen ervaring met die operaties maar wel met 2 keizersnedes. Lekker rust nemen en niet teveel pijnstilling want dan ga je te snel over je grenzen heen. Wel pijnstilling nemen als je pijn hebt in rust natuurlijk.

Ow enne je werkgever een trap onder zn hol geven is ook geen overbodige luxe. Al zal het niet bevorderlijk zijn voor je herstel. Wel voor je gevoel denk ik :D.

Sterkte met het herstel en hopelijk snel zwanger:thumup:

Explorer vindt dit leuk.
  4. 78Sandra

78Sandra Fanatiek lid

16 feb 2013
    2.167
    364
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik heb 3 januari een niche "operatie" gehad....mijn niche was echter niet zo groot en is daarom afgevlakt richting de uitgang zodat het bloed van de menstruatie er niet meer in blijft staan. Ik heb de operatie in het umcu gehad...(dr. Emanuel).....dus niet met die onderzoeksgroepen in het vu.

Ik ben in 2014 bevallen via een keizersnede van mijn zoontje en daarna nog 2 keer zwanger geraakt. 1e keer was een leeg vruchtzakje (juni 2016) en ben gecurretteerd. 2e keer was het hartje gestopt bij 10 weken en heb weer een currettage ondergaan (juli 2017). Daarna ivm laag amh (0,53) en verhoogd fsh in Dusseldorf voor intake geweest voor ivf.....oktober 2017.....in mijn medisch dossier stond wel een niche vermeld, maar de gyn hier in NL heeft er verder niets van gezegd. Echter in Dusseldorf vonden ze dat ik het eerst moest laten verhelpen....dus zo gezegd, zo gedaan...helaas was de wachttijd bij dr. Emanuel wel wat lang, dus ben pas op 3 januari jl geholpen.

Het was dus een kleine niche, en ik heb geen reconstructie van het litteken gehad, maar hij heeft aan de binnenzijde in mijn baarmoeder de niche dus afgevlakt naar beneden toe. Hij noemde het zelf een afvoergeultje....haha. Hij schatte mijn herstelperiode op ca. 2 maanden. Ik ben gisteren in Dusseldorf geweest voor mijn behandelplan en ik ga dus in maart starten met mijn eerste ivf poging.

Oh ja, door de niche was ik ca. 13/14 dagen een soort van ongesteld, dus tot en met de eisprong zo ongeveer....erg vervelend en niet bevordelijk voor het sexleven kan ik je vertellen haha, zeker niet als je probeert een kind te krijgen :). Ik heb ook praktisch geen last gehad van de niche......dus het herstel ging bij mij voorspoedig, was om 11.30 uur aan de beurt en we liepen om 15.00 uur weer naar buiten. De ingreep zelf duurde bij mij maar een kwartiertje.

Ik ben een paar weken na de ingreep ongesteld geworden, en bij mij heeft het gewerkt....ik was nu maar 4/5 dagen ongesteld....jippie!

Beetje warrig verhaal dus als je vragen hebt dan roep maar!

Deel Deze Pagina