Nachtmerries...

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door TheDoctor, 21 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TheDoctor

TheDoctor Niet meer actief

Toen ik nog vrij jong was had ik al een levendige fantasie. Het heeft lang geduurd voordat ik kon geloven dat alleen wat overdag gebeurde echt was en dat mijn dromen dat niet waren. Naast dromen had ik ook nachtmerries. Ik leerde hier na verloop van tijd mee om te gaan door mijn dromen en nachtmerries te sturen en wakker te worden als het te gek werd. Met hier en daar een dipje (zoals in mijn vorige zs) is dit tot nu toe altijd goed gegaan, maar nu... De nachtmerries zijn vreselijk.

Ik ben zo moe, maar ik wil gewoon niet naar bed. Ik heb wel vaker nog een intense nachtmerrie, maar dan maak ik mijn man wakker en vertel hem wat ik gedroomd heb en daarna gaat het weer. Nu, echt, ik kan het niet eens vertellen, omdat het gewoon te gruwelijk is. Als ik wakker ben geweest, zelfs als ik even naar beneden ga en wat drink, gaat dezelfde nachtmerrie gewoon weer verder als ik mijn ogen sluit.

Zijn er meer vrouwen die hier last van hebben? Hebben jullie advies? Help!

2. Glaewil

Glaewil Bekend lid

26 jul 2015
    601
    96
    28
    Oh wat moeilijk! Ik heb vaak alleen maar nachtmerries als ik met een te volle maag naar bed ga wat dan af en toe met kerst 1 keer in de zoveel jaar voor komt.

Heb je er met je dokter over gesproken?

3. Rombely

Rombely Niet meer actief

Had ik ook toen ik zwanger was bij allebei. Durfde amper te gaan slapen.
    Toen ik een jaar of 17/18 was heb ik ervoor bij maatschappelijk werk gelopen omdat ik gewoon niet meer ging slapen. Schaam me er best voor, ik weet dat het allemaal niet echt is, maar het lijkt zo echt....
    Gelukkig is het bij mij in de zwangerschap ook al weer overgegaan, was echt maar een paar weken bij allebei (maar dat is lang zat). Ik heb er toen met niemand over gepraat. Misschien voor jou goed om wel te doen? Ik weet nog dat toen ik 17/18 was ik het er eenmaal over gehad had ook weg was, op mijn 22e ofzo (na een voor mij best traumatische gebeurtenis) weer een paar keer gehad maar toen heb ik het er met 1 iemand over gehad en meteen na dat gesprek was ik de nachtmerries kwijt. Bij mij hielp praten erover (onbewust) dus toch.
    Je mag me PB-en als je er verder over wilt praten, want ik weet hoe verschrikkeld eng het is, kan me al die nachtmerries nu nog zo voor me halen (gelukkig zonder bang te worden of er weer over te dromen)!

4. AprilMommy

AprilMommy Actief lid

13 aug 2015
    404
    0
    0
    Ik herken je verhaal helaas :(
    De slapeloze nachten krijgen ook hier inmiddels de overhand, ondanks dat ik zo ontzettend moe ben. Vorige week heb ik nog een gruwelijke droom gehad, ik werd wakker en kon niet meer stoppen met huilen en was volledig in paniek. Mijn man snapte er niets van en kreeg me ook niet gekalmeerd. Na een poosje uithuilen heb ik mijn verhaal bij mij man gedaan en die stond ook met zijn oren te klapperen. Mijn nachtmerries gaan wel elke keer over baby'tjes waar iets mee gebeurd, heb jij dat ook? Ze zijn echt te gruwlijk. Ik heb dit overigens pas sinds 6 weken ofzo.
    Wat je er aan kunt doen? Geen idee, ik wil het ook graag weten.

5. Danielle1987

Danielle1987 Fanatiek lid

13 jan 2015
    1.437
    46
    48
    Vrouw
    Persoonlijk begeleider verstandelijkgehandicaptenz
    Amersfoort
    Owww wat heftig dames!
    Ik droom wel heel veel en intens nu ik zwanger ben.
    Gelukkig nog niet heel eng...

Brrrr lijkt me erg zoals jullie het vertellen

6. TheDoctor

TheDoctor Niet meer actief

Bedankt voor jullie berichten en zo laat nog. ;)
    Heb er nooit met een dokter over gepraat, omdat het eigenlijk onder controle is. Ik heb wel last van een vol gevoel door die dikke buik en veel last van maagzuur, misschien kan ik proberen minder te eten in de avond, bedankt voor de tip.

Mijn nachtmerries gaan soms over de baby, of mijn zoon, maar meestal over andere dingen, kan van alles zijn. Afgelopen nachten gingen de meer milde dromen over achtervolgd worden door iemand met een mes in een magazijn, in een sinkhole vallen in het zicht van mijn zoon, opgesloten zitten in een lift die steeds veranderde (a la Escher) totdat uiteindelijk helemaal klem zat met mijn buik, met de auto in het water rijden, verhuisd zijn maar niet meer weten waar ik woon (verdwaald terwijl ik de hond uit liet in de mist) en mijn baby horen huilen, maar niet kunnen vinden. Dan komen daar nog bizarre dromen over verminking en andere gruwelijkheden bij.

Zoals je zegt, als ik wakker ben weet ik dat het niet echt is, maar je emoties op dat moment zijn dat wel. Ik ben niet in staat om mezelf wakker te maken helaas, terwijl ik dat normaal wel kan.

Misschien moet ik toch maar gewoon weer aan mijn man vertellen wat ik droom, het werkt normaal ook, dus het is het proberen waard.

Nou, ik ga het weer proberen. Goede nacht allemaal. ;)

7. skye81

skye81 Bekend lid

24 aug 2013
    920
    11
    18
    NULL
    NULL
    Oh jeetje wat erg. Ik herken het zeker maar het is niet zo constant als bij jou. Ik heb soms wel zulke afschuwelijk dromen
    (soms ook macabere vieze dromen trouwens, brrr) dat het mijn ochtend kan beinvloeden en ik ben echt geschrokken vd situatie waar ik in zat.

Trouwens wat je zegt klopt helemaal. Je emoties zijn heel echt op dat moment en je beleeft een bepaalde realiteit, ook al droom je.

Tijdens de zwangerschap is het extra erg maar ook als ik dat niet ben is het er. Ik heb weleens gehoord dat anti depressivum kan helpen. Meer serotonine en dus meer blijdschap in 't lichaam als het ware, zou kunnen helpen. Ik weet hier niet meer van en heb het nooit geprobeerd. Maar ik hoop dat er meer oplossingen voor zijn.

Wel moet ik nog even zeggen dat ik in sommige dromen mezelf dwing wakker te worden. Dan wordt het me te gek en dan ben ik er klaar mee. Dat heb ik bijv. als de droom grimmig begint te worden en eng maar ook op t hoogtepunt van iets engs.
    Ook droom ik meer lucide, dus ik weet dat ik droom en als ik dan niet wakker kan worden vlieg ik weg uit de situatie. Heb ik wel n beetje moeten oefenen in mijn dromen en het lukt me redelijk. Het is meer n soort zwemmen in de lucht.
    Klinkt allemaal wat vreemd maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Wat meehelpt is een leuke serie kijken s avonds, mooie mannen films etc. Geen nieuws, nare berichten, geen zorgen voor t slapengaan. Demp de prikkels waar je waakzaam van wordt. Zoveel mogelijk ontspannen.
    Wist je ws al maar zeg t er toch maar even bij.

Sweet dreams! :p ( het je toewensen helpt misschien ook :) )

8. skye81

skye81 Bekend lid

24 aug 2013
    920
    11
    18
    NULL
    NULL
    Oh en je dromen noteren kan helpen. 1 boekje voor de leuke dromen en 1 voor de nachtmerries. T schijnt dat er dan n onbewuste controle jan komen over wat je droomt en je schrijft de nachtmerries weg. Of je kan bepaalde patronen ontdekken. Waar je je zorgen over maakt bijv.

9. Sakura123

Sakura123 Actief lid

16 dec 2014
    353
    0
    16
    Verpleegkundige
    Rotterdam
    Voor degenen die vervelend en onrustig slapen en dromen, misschien zijn ontspanningsfilmpjes op youtube iets voor jullie. Die helpen mij enorm goed, ik word er heel rustig van en slaap dan een stuk beter.
    Een fijn kanaal is The Honest Guys, die hebben van die guided meditations. Klinkt zweverig maar dat valt me wel mee eigenlijk.

Deel Deze Pagina