Overstap kdv naar gastouder - eenkennige periode

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by Miekjepiekje, Jan 29, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Miekjepiekje

Miekjepiekje Bekend lid

Dec 29, 2011
    696
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter gaat vanaf dat ze drie maanden is naar het kinderdagverblijf. Ze vindt het daar heel leuk. Zo leuk dat ze niet slaapt.. Omdat het een prikkelbaar meisje is hebben we daar beide nog drie dagen "last" van. Het is nu eigenlijk zo dat ik drie dagen een heel onrustig meisje heb, als ze weer rustig is gaat ze naar de opvang en ben ik weer terug bij af..

Nou denk ik dat een gastoudergezin misschien beter bij haar past. Maar ik twijfel.. Klopt het dat er bij een gastoudergezin meer tijd en aandacht is voor je kindje? En mijn dochter wordt nu juist echt eenkennig, dus is dit wel een handig moment om over te stappen? De leidsters op het kinderdagverblijf zijn superfijne meiden, die ook echt superhard hun best doen. Ik kan ook echt zien dat mijn dochter zich bij hen op haar gemak voelt.
    Dan is er nog het financiele gedeelte, krijg je ook kinderopvangtoeslag als je kind naar een gastouder gaat. Kortom, is het echt goedkoper dan een kinderdagverblijf?

Ik weet dus even niet waar ik goed aan doe.. Omdat ik aan de ene kant de voordelen zie van een gastoudergezin en aan de andere kant ook zie dat mijn dochter nu lekker gewend is op het kdv. Dus wat zouden jullie doen? :(

2. sara456

sara456 Lid

Apr 11, 2012
    14
    0
    1
    NULL
    NULL
    Ik ben zelf gastouder en heb ook op een kinderdagverblijf gewerkt. Ik vind het prettiger om als gastouder te werken omdat ik idd echt meer tijd en aandacht aan de kindjes kan besteden.

Daarnaast krijg je als ouder ook kinderopvangtoeslag bij een gastouder, mits je je ook aanmeld bij een gastouderbureau.

3. titus

titus Fanatiek lid

Dec 6, 2006
    1,300
    0
    0
    kinderverpleegkundige
    een overstap is altijd wennen voor een kind dus daarvoor zou ik het niet laten.
    een gastouder heeft echt meer persoonlijke tijd voor je kindje, maar of dat je kindje daardoor beter gaat slapen? ook daar zullen andere kinderen zijn wel veel minder dan op een groep.
    je kan bij een gastouder gewoon via een gastouderbureau terecht en wanneer zij een officieele gastouder is krijg je gewoon van de belastingdienst geld terug. volgens mij zijn de meeste gastouders goedkoper dan regulieren opvang.
    wens je succes met je beslissing.
    Mijn neefje slaapt niet op de opvang maar ook niet bij mijn ouders waar het rustig is dus ligt ook aan het kind zelf.

4. misa

misa Niet meer actief

Ik speel ook vaak met die gedachte. In eerste instantie om financiele redenen. Een go is veel goedkoper, helemaal na teruggave van de belasting. Maar ook omdat mijn jongste dan wat meer tijd en aandacht krijgt. Maar et is maar 1 dag en als ze ouder wordt vind ik een kdv ook wel erg leuk en goed voor ze. Dat merk ik bij de oudste sinds hij een maand of 16 is, is het echt een hele leuke plek voor hem.

Dus ik blijf maar verder twijfelen.

Zijn er ook mensen die geen gebruik maken van een kdv, een go, een oppasser, of een psz? Dus echt alles zelf doen tot ze naar school gaan? Op natuurlijk wel eens een oppasmomentje na. E hoe gaat dat dan? Bevalt dat? Merk je nadelen? Of juist voordelen? Ook al heb je weinig te vergelijken.

5. jada08

jada08 VIP lid

Jan 14, 2009
    7,567
    332
    83
    Onze zoontjes hebben eerst 2 jaar op een kdv gezeten en daarna naar een gastouder, de overstap ging prima ( waren 3 jaar). Een gastouder is veel leuker, meer huiselijk en meer tijd voor de kinderen.
    Onze gastouder was echt geweldig en ik baalde dat ik ze er niet eerder heen had gebracht. Financieel scheelde het enorm veel geld. Omdat we nu per uur afnamen inplaats per dag deel

6. september08

september08 Fanatiek lid

Oct 20, 2008
    3,356
    4
    38
    Ik zou idd voor een gastouder kiezen. Die heeft toch veel meer mogelijkheden. Wandelen als ze niet wil slapen bijvoorbeeld.
    Op een kdv moeten meer kinderen naar bed, ze zullen niet altijd je kindje in bed kunnen leggen als de rest al slaapt (maakt ze iedereen wakker)
    Misschien als ze kinderen en groepsgebeuren wel leuk vind, kun je straks kiezen voor psz? Echt spelen met elkaar is toch pas als ze ouder zijn..

Slaap en rust is heel belangrijk! Wennen is maar tijdelijk!

Share This Page