Ik ging eens uitrekenen wat het ons zou kosten als we een tweede kindje zouden hebben die ook naar de opvang moet. Ik kreeg toevallig vandaag de definitieve berekening over 2012 dus ik heb het eens uitgerekend voor 2 kids ipv 1. Ik heb dit gedaan op de site van de belastingdienst. Nu kwam ik alleen wel tot een aparte conclusie en dat is dat 2 kids naar de opvang net zo duur zou zijn als 1 Bij 2 kids krijg ik voor kind nr 2 120 euro meer terug dan bij kind 1. Waarom is dat? En hoe kan het in godsnaam dat ik bij 1 kind bijv. 300eu moet betalen aan de opvang (met de toeslag er dus al vanaf gehaald) en bij 2 kids ook 300! De kosten zijn dus wel hoger, maar de toeslag is dat dan ook en dus is het bedrag wat het me uiteindelijk kost evenveel? Hoe zit dat? Ik heb op de site dus ons toetsingsinkomen van 2012 genomen dus daar kan het niet aan liggen, want dat veranderd niet komende tijd. De kosten voor kinderopvang is 1 van de redenen waarom wij nog niet aan een tweede kindje denken, maar als dit echt zo is, gaat vandaag nog de anticonceptie de prullenbak in
Dat lijkt me een beetje vreemd ja! Wij betaalden destijds voor Eva 60 euro per maand netto (mooi was die tijd ) en toen Lisa erbij kwam was het geloof ik 100 euro in totaal. Als je er echt niet uitkomt, kan je altijd de belastingdienst, of nog beter, de kinderopvangorganisatie bellen.
Dus het zou wel kunnen kloppen dat je voor een tweede kindje op de opvang meer terugkrijgt dan voor het eerste kind?
Ik moet alles nog definitief berekenen en aanvragen, maar heb pas ook een proefberekening gemaakt en krijg inderdaad voor kindje nr 2 veel meer dan voor nr 1. Betaal nu netto ongeveer zo'n 100 euro, en straks voor 2 kinderen ongeveer 150.
Ja, je krijgt voor het 2e kind meer terug dan voor het eerste kind. En volgens mij is het eerste kind bij de BD niet perse het oudste kind, maar degene die de meeste opvang afneemt. Maar dat kan ik zo snel even niet vinden. In deze link staat een tabelletje waarin je kunt zien welk percentage je terugkrijgt op basis van je toetsingsinkomen. Als je idd met een relatief laag inkomen zit, krijg je dus voor het tweede kind ruim 90% terug van de BD. (tot de maximum vergoeding van de uurprijs natuurlijk. Kinderopvang besluit
Thanks voor de site! Als ik het bij die tabel uitreken, kom ik ook op iets aparts uit.... Stel nou he.. (Ik verzin effe wat hoor) Verzamel Inkomen is 51.000eu. De kosten voor kind 1 zijn 800eu per maand. Ik krijg 67% terug dus dat is 536eu. Kosten: 264eu Kosten voor 2 kids is dan 1600eu p.m. en dan krijg je 87% terug. Dat is 1392eu. En dus kosten: 208eu Dan is 2 kids nog goedkoper zelfs!!!! wat doe ik verkeerd, dit kan toch niet?
Ja had ik gister gedaan...het kwam erop neer dat 2 kids naar de opvang net zo duur was als 1 kind En heb het berekend met de gegevens van de definitieve aanslag van afgelopen jaar... Pfff ik ga denk maar gewoon even de BD zelf bellen, al dat ingewikkelde gedoe!
Wacht ff... je rekent verkeerd trouwens. Je moet het dan zo uitrekenen: 800,- 67% = 536,- kosten 264,- 800,- 87% = 696,- kosten 104,- Totaal 2 kids kosten 368,-
Aahhh oke! Nu snap ik het van die site! Je rekent het dus apart uit.. Maar dan snap ik toch de berekening niet van toeslagen.nl, die gaf toch wat anders aan... Toch nog maar even bellen dus! Maarja bedankt iig!!
Volgens mij moet je bij de tabel ook niet rekenen met de uurprijs van je kdv, maar met de maximum uurprijs die vergoed word. Kan nu even niet kijken, maar volgens mij ligt die maximum uurprijs ook rond de 6 euro? Alles wat je boven de maximum prijs zit, moet je sowieso zelf betalen. Van de bso krijg ik over 6,02 euro de vergoeding van de BD, die dus op kan lopen naar 93 % als je weinig verdient. Ik betaal 6,75 per uur, dus ik moet al 72 cent sowieso zelf betalen.
Het eerste kindje is het kindje met de meeste uren opvang, over het hogere bedrag krijg je dus procentueel minder terug, voor jouw berekening zou je dus de bedragen om moeten draaien, over 1600 euro krijg je minder terug dan over 800 euro...
Het klopt hoor, anders kon er bij ons ook geen tweede komen! We betalen voor de eerste dochter zo'n 350 euro zelf en gaan voor de tweede slechts 150 euro betalen (samen 500 euri, we zijn afhankelijk van 3 volle dagen opvang). Ons verzamelinkomen ligt dicht tegen dat van jullie aan.. Ik vind het goed uit te rekenen met de proefberekening 2013.. Volgens mij wordt 2014 gelijk aan 2013 of zelfs iets gunstiger voor ouders (extra teruggave van 100 miljoen en max uurtarief gaat iets omhoog).. Valt weer mee he!