Wie o wie weet raad... Tot vorige week kreeg mijn zoontje 's nachts nog borstvoeding. Vanaf zeven maanden heb ik de borstvoeding heel rustig afgebouwd naar alleen een nachtvoeding (inmiddels doe ik dat alweer twee maanden). Mijn zoontje wordt 's nachts regelmatig wakker, we proberen hem altijd eventjes te laten jammeren, daarna troosten, speentje geven etc, maar als het echt krijsen wordt kreeg hij altijd de borst. De laatste maand pakte hij als zn speentje niet en werd het een drama. Dus dan toch maar weer een borst... Ik deed dit uit gemak, hij slaapt lekker verder en wij ook...Nu wil ik graag volledig afbouwen, maar wat een ramp is dat! Hoe hebben andere dames dat aangepakt? Het lijkt gewenning te zijn. Het probleem is nu namelijk dat hij niet stil wordt voordat hij iets drinkt (borst of fles). Zoals vannacht: 18.00 warme hap en 120 cc volle yoghurt 22.30 150 cc kv (hij wordt zelf altijd wakker) 3.30 - 15min jammeren, daarna echt huilen. Ik wil hem niet hartverscheurend laten huilen, dus probeer ik hem vervolgens te troosten. Opvallend is dat hij alleen maar harder gaat huilen als wij naar hem toe gaan!! aai, speentje en weer weglopen werkt echt niet! Dus neem ik hem op schoot, maar meneertje krijst, worstelt en gooit zich achterover in mn armen. Als ik naar onze kamer loop wordt hij wat rustiger, maar zodra ik weer in beweging kom naar zn kamertje wordt hij weer driftig (hij haalt soms niet eens adem!) Uiteindelijk geven wij dan toch maar een klein flesje kv waar hij direct rustiger van wordt...wij kiezen dan echt de gemakkelijkste weg omdat hij de boel bij elkaar blijft krijsen en wij op ons tandvlees lopen de gehele dag. Vannacht bedacht ik me ineens dat het wel een klassiek gevalletje is van conditionering...na huilen, hard krijsen steeds een voeding(beloning?) krijgen, met het gevolg dat het steeds erger wordt! Wat denken jullie? Ik ben niet van het laten huilen en wordt ook naar van verhalen van kindjes die dat uren volhouden...maar hoe doorbreken we dit? Die nachtvoeding heeft hij echt niet nodig, omdat ik merk dat hij s' ochtends en gedurende de ochtend dan weinig eet of drinkt...
Ik ga meelezen. Mijn dochtertje is dan wel iets jonger, maar soms is het werkelijk te gek hoe ze het snachts doet...
Wordt hij 1x wakker 's nachts? Zelf zou ik dan gewoon wat voeding geven als dat een makkelijke manier is om hem weer aan het slapen te krijgen. Is voor iedereen fijn denk ik. Zelf zit ik ook met dit 'probleem' alleen wordt mijn dochter (veel) vaker wakker dan 1x per nacht. Heb ook wel eens gedacht dat ik daar vanaf wilde omdat ik bang was voor gewenning. Maar jemig wat een strijd is dat, terwijl ik haar met de borst zo weer aan het slapen heb. Ik ga die strijd niet aan.
Bij vrienden van ons ging dit precies zo en zij zijn er nu ineens vanaf. Cold turkey met voeden in de nacht gestopt en bij huilen elke 2 minuten er naartoe. Plat leggen, tutje erin, aai over bol en weer weggaan. CB had dit advies gegeven en ze hadden gezegd dat het even doorbijten was en dat het 2 tot 3 weken kon duren en zelfs eerst erger kon worden. Je moest er echt achter staan anders zou het ook echt niet lukken. Zij hebben dit gedaan en na 2 nachten werd het al beter en de derde nacht ging ze snel weer slapen om vervolgens vanaf nacht 4 door te slapen. Ging echt prima en bij hun was het ook geen honger maar puur gewenning.
Ik zou uiteindelijk ook wel tot zoiets in staat zijn, maar ik vind mijn dochtertje daar nog veel te klein voor (bijna 7 maand). En daarbij moet je wel heel overtuigd zijn dat er niets medisch is. En dat is in ons geval niet zo..
Baby van vrienden was bijna 1 jaar toen ze dit gedaan hebben. 7 maanden is wel erg jong nog en zal misschien toch nog wel de voeding echt nodig hebben in de nacht.
@ monica wij hadden het zelfde probleem van gewenning en hebben uiteindelijk besloten om de nachtvoedingen (bv) af te bouwen. Hij kwam met ruim acht maanden weer vaker dan met zes maanden, en ik kon gewoon niet meer. Toen hij 's nachts wakker werd hebben wij hem een flesje lauw warm water gegeven. Dat werd ons de eerste nachten natuurlijk niet in dank afgenomen, hij was flink boos. Wij zjin niet met hem naar de kamer gelopen maar hebben hem in zijn kamer op de arm of in zijn bedje getroost. Dan weer even (max 10 minuten) laten huilen. Hij werd er trouwens vaak niet rustiger van als wij bij hem waren. Vooral niet als ik naar hem toe ging. Van mijn man heeft hij het flesje water wel een paar keer aangenomen. De eerste nacht was hij maar twee keer wakker en heeft hij iedere keer zo'n 20 minuten gehuild (wisselend intens, hij was voor mijn gevoel vooral boos). De derde nacht was de ergste, toen was hij wel zes keer wakker, maar huilde korter per keer. Na vijf gebroken nachten heeft hij ineens zomaar door geslapen! Vijf nachten was het echt een wilsstrijd.. en ik had twee keer bijna opgegeven. Dankzij de hulp en vastberadenheid van mijn man is het toch gelukt. En ik heb het idee dat wij er alle drie beter van geworden zijn. Onze kleine heeft sindsdien meer ritme en maakt op mij een uitgerustere indruk. Succes! ps: dit was trouwens in overleg met een kinderarts. Ons zoontje zit zowel wat lengte als ook gewicht betreft boven gemiddelt, dus de kinderarts zei dat hij zeker niet te weinig voeding zou krijgen.
Geef eens vewoon eens een beetje warm/lauw water.. Hier zitten we ook in zoon fase.. Al is de nachtvoeding er al heel lang af.. Maar ook met 9 maanden zoon fase gehad.. Hier eet hij sochtends ook amper als ik melk geef dus krijgt hij snachts gewoon warm water en slaapt weer verder en hij zit dan ook niet vol
Het is wel een verschil of je kindje altijd nachtvoedigen gehad of even een fase heeft terwijl het al lang doorslaapt.
Ons mannetje liet het zelf vallen maar in fases kwam hij weer. We maakten toen een fopfles: 150 water en 3 schepjes, geen echte voeding dus! Succes!
Geen tips, alleen herkenning. Mijn zoontje krijgt af en toe nog een nachtfles. We hebben van alles geprobeerd. Met de flessen kleiner maken kwam hij alleen maar vaker. Laten huilen, is niet echt ons ding. Ik hoop dat het vanzelf overgaat, het is nu niet elke nacht, maar soms een paar weken wel en dan weer een paar weken niet.
Fopfles dacht ik ook al aan...90/1 ofzo. De keren dat mijn zoontje heeft doorgeslapen zijn op 1 hand te tellen, dus het lijkt mij toch gewennig. Al twijfel ik steeds, stel dat er wel wat is? Lijkt me zo erg als je er pas na nachten huilen achter komt...mijn zoontje is lang en slank, dus die nachtvoeding kan hij hebben. Hij zit dan wel op 3a4 flessen, terwijl hij er best 1!! zou mogen met yoghurt erbij..Met de borstvoeding ging ik de strijd ook niet aan, al hebben we daar nu dus wel last van.We hebben zn avond fles ook al een tijdje opgehoogt naar180, maar heeft niets geholpen. Ook heb ik zitten denken om een flesje van90/3 te geven om 19.00 uur en dan om half elf door te zetten zonder voeding, zo ook dan snachts. Is dat niet veel duidelijker voor een kleintje? Nu krijgt hij in de avond laat nog wel een flesje en snachts niet meer, das voor hem denk ik ook niet duidelijk, hij kan geen klokkijken...lastig hoor
Onze zoon zat rond 6 mnd op 1 nachtvoeding, maar dat werden er op een gegeven moment weer steeds meer. Tot we rond zijn eerste verjaardag weer op 3-4 nachtvoedingen zaten. We hebben verschillende dingen geprobeerd. O.a. Water geven (woest werd ie daarvan) man laten gaan, troosten maar niet voeden. Uiteindelijk trok ik het gewoon niet meer. Ik ben geen voorstander van laten huilen, maar toen hij ruim een jaar was hebben we eindelijk een keer doorgepakt. We gingen er niet meer heen 's nachts. Mijn hart brak en ik lag zelf te huilen in bed, want hij kon het uren volhouden. Maar na een paar nachten werd het minder. Volhouden, doorzetten en toen was het over. Bij een volgend kind wachten we niet zo lang. Als het dan nodig is, gaan we vanaf negen maanden kijken of de nachtvoedingen nodig zijn als voeding, of dat het gewenning is om in slaap te vallen.
Kindje krijgt bv dus lijkt mij een fopfles niet echt een optie. Weet niet maar denk dat je beter duidelijk kunt zijn naar je kindje toe ipv voor de gek houden. Dan moet je er nog steeds elke nacht uit blijven komen terwijl de bedoeling is dat je kindje door gaat slapen. Ik persoonlijk zou er niet voor kiezen. Hele enkele keer krijgt ons zoontje een fles in de nacht maar dan heeft hij overdag slecht gegeten en ook echt honger in de nacht. Ik pas er wel heel goed voor op dat het niet een gewenning word en het bij een enkele keer blijft.
Mijn zoontje kwam ook elf maanden lang voor een voeding (fv). Ook ik koos de makkelijke weg, door een voeding te geven. Ik hou niet van "strijd" met mijn kind en zeker niet 's nachts! De eerste 8 maanden kwam hij altijd rond 04.00! Inmiddels was ik gesloopt en wilde dit ook door breken. Ik ben toen om 23.00 een fles gaan geven! Dit heb ik gedaan tot hij elf maanden was. Daarna gestopt en gekeken wat hij zou doen. Sindsdien slaapt hij door. En goed ook! 19.00 op bed en 09.00 wordt hij wakker. Volgens mij haalt hij de schade in Een enkele keer wordt hij nog wel eens wakker, maar valt 8 van de 10 keer weer in slaap. Zoniet, dan geef ik hem wat te drinken.
Door een fopfles leert hij (hoop je dan) dat het 's nachts geen eettijd is! Door een volledige voeding te geven, zal hij elke nacht wel iets lekkers lusten! Dat denk ik dan en heeft bij ons na die paar keer geholpen. Een baby van 11 mnd hoeft geen nachtvoeding meer, naar mijn idee! Er staat toch duidelijk borst of fles, Sofietje
Dat zie ik maar een kind die bv krijgt kan je toch geen fopfles geven omdat die niet uit een fles drinkt. En met de borst valt er niet echt te foppen. Maar door water te geven vervul je nog steeds die aandacht in de nacht en als het dus gewenning is en geen honger zal je kindje ook gewoon water blijven drinken want hij heeft immers de aandacht die hij gewend is om te krijgen. Het gaat bij gewenning (als het dat is) niet om de honger maar gewend zijn om in de nacht wakker te worden en aandacht te krijgen. Die aandacht krijgt hij nog steeds met de fles met water.
Mijn zoon van een jaar krijgt ook nog steeds nachtvoedingen (+/- 3 keer). Misschien heeft mijn zoon de voeding niet meer nodig, maar de troost wel. Hij heeft ook geen speentje waar hij mee in slaap kan vallen. Ik probeer hier dus ook niet van af te komen, maar aan toe te geven ondanks het soms wel zwaar is.
Dochter is hier nu 8 maanden en nog zeker 3 nachtvoedingen (bv). Soms drinkt ze niet eens echt, is het even sabbelen om weer in slaap te vallen. Ze heeft wel doorgeslapen tot 6,5 maand ongeveer, daarna was het standaard 2 tot 3, soms 4 nachtvoedingen. Ik geef eraan toe, want ze heeft het nodig. Of het gewenning is of honger maakt niet uit, ik vind haar te jong om haar van de borst af te halen. Denk dat 9 maanden of 1 jaar nog altijd wel erg jong is. Ik denk dat het met de fles wel iets makkelijker is 'af te leren' (verkeerd woord) dan met de borst. Je geeft met de borst immers ook troost, een ander soort gewenning dan een fles.
Maar waarom denk je dat een baby van 11 maanden geen nachtvoedng meer nodig heeft? Dat is heel natuurlijk hoor. Er zijn meerdere kinderen die nog niet doorslapen zonder voeding. Ik zou gewoon meegaan in de behoefte van het kind. Bij beide kinderen gedaan en gingen beide van de ene op de andere dag doorslapen. Toen hun er aan toe waren. (Rond een jaar) Niet ik... Het is even pittig maar als ze eenmaal doorslapen ben je het zo weer vergeten niet iedereen heeft het geluk een baby te krijgen die met 3 maanden al doorslaapt... Helaas!