Hallo dames, Ik ben erg benieuwd hoe jullie ritme creëren voor de kindjes. Onze zoon is 7 weken en slaapt nog niet door. Ik begin tussen 7-8 s ochtends met 120 en deze drinkt hij meestal niet helemaal op. Dan 11-15-19-23 uur. Het verschilt nogal wat hij drinkt ik maak wel een fles van 150+5 en daar drinkt hij er zeker 2 van leeg en 2 bijna. Dan komt hij s nachts rond 4 en wil ook nog drinken (speen werkt nu nog niet) hij drinkt dan maar 60+2 waardoor hij de ochtend fles dus ook slecht drinkt. Meestal gaat hij na de fles van 11 weer naar bed tot 14-15 uur. Na de fles van 23 uur gaat hij ook weer naar bed. Zou ik hem toch al na de fles van 19 uur naar bed brengen? Beter om hem s middags dan niet naar bed te brengen? Wel fijn als ik overdag mijn handen vrij heb om het huishouden te doen en savonds wil ik hem niet te vroeg naar bed brengen bang dat hij dan s nachts niet slaapt, maar lees hier wel vaker dat andere de kleine wel zo vroeg in bed leggen. Oja de kleine man is nu 4,4 kilo. Wat is jullie ervaring/advies? Alvast bedankt!
Ten eerste, het is heel normaal dat hij 'nog' niet doorslaapt. Kinderen doen dat als ze eraan toe zijn en 7 weken is echt heel erg vroeg. Niet teveel verwachten dus, hij heeft die nachtvoeding echt nodig. Hij kan volgende week opeens gaan doorslapen of het met 1 jaar nog niet doen. Stel je daarop in, dan raak je ook niet teleurgesteld. Verder zou ik voeden op verzoek en slapen op verzoek. Je voed hem als hij honger heeft en laat hem zoveel drinken als hij wil (niet meer dan 150 in ieder geval, dat is best veel voor zijn leeftijd). Je legt hem op bed als hij moe is. Ik heb het altijd zo gedaan (gaf wel bv) en mijn dochter creerde gewoon haar eigen ritme, ik hoefde alleen te volgen. Wel zo handig. Ik zou hem wel rond 19 uur de nacht in laten gaan,hij komt vanzelf weer als hij honger heeft. Hem wakker houden voor een 'goede nacht' heeft echt geen zin.
Hou het simpel: Moe is moe Honger is honger Dus volg je kindje, hij doet het goed zo toch? "nog" niet doorslapen, of er op aansturen ,rekken met een speen, is nog niet in de context....hij is pas 7 weken?
De speen was een tip van het CB want ik maak altijd een fles maar hij drinkt dan niet veel. Ik zat meer met het idee dat hij rust en regelmaat nodig heeft en na 19 uur houd ik hem niet expres wakker hij is dan nog gewoon beneden bij ons soms wakker soms slapend. Meer met het idee dat hij anders de hele tijd in bed ligt en misschien in het midden van de nacht wakker ligt.
Mijn kleine slaapt vanaf dag een goed, soms nachten niet, maar vaak wel.. In het begin wekte ik hem ook.. Tot overmaat van ramp voor mij... Als K snachts komt geef ik hem een klein flesje. Ik maak dan 60+2 (dit drinkt hij vaak niet helemaal op). Ik merk dat het warme goedje, het doet.. Ik zou dus doorgaan met hoe het nu is.. Je hoeft niets te veranderen en je doet het gewoon goed! Mocht hij snachts komen geef dan een klein flesje. Sochtends neemt hij dan weer een klein flesje.. Hij geeft het wel aan als hij echt honger heeft.
Rust en regelmaat hoeft niet te zitten in een vast strak schema. Het gaat er om dat je goed kijkt naar je kindje, en een vast patroon van "activiteiten" hebt. Wakker worden, fles, knuffelen/spelen, en zodra je de eerste tekenen van slaap ziet: bedje in. Ook s'avonds. Sommige kindjes maken het eerste deel van de avond een lange ruk. Je hoeft niet bang te zijn (of proberen dit te veranderen) dat ie dan wakker gaat liggen. Hij gaat op een gegeven moment zelf het ritme veranderen. Wat betreft de speen:let goed op de hongersignalen van je kindje. Smakken, wurmen, huilen (het laatste signaal), dan weet je dat ie honger heeft.
Rond die tijd had ik al een vast avond ritueel, en dat was na de fles van rond 19.00 omkleden in pyama, verhaaltje lezen en in bed. Rond 23.00 nog een fles en weer in bed. Toen kwam ze snachts rond 4 uur, later half 5, en dat werd steeds langer tot 6 uur, en na een kleine week om 6 uur liet ze die ineens zelf helemaal weg en kwam ze om half 9. Ik begon de dag altijd om half 9. Kwam ze om 5 uur kreeg ze 90 cc, kwam ze om 6 uur kreeg ze 60cc, voldoende om tot 8.30 door te kunnen. Nu gaat ze nog steeds rond 19.00-20.00 naar bed, en komt ze inmiddels om 23.00 ook niet meer, maar slaapt tot de volgende ochtend. Nooit gemerkt dat ze beter of slechter slaapt omdat ik haar op tijd in bed leg. Wel gemerkt dat ze heeeel snel wende aan het avondritueel en het naar bed gaan en dat dat tot nu toe nog nooit een probleem heeft opgeleverd. Hier is het pas gedoe als we er flink van afwijken, daar houd ze niet zo van.
Qua voeding hadden we direct wel een fijn ritme, altijd tussen de 3-4 uur een voeding en 's nachts liet ze er vaak 8 uur tussen. Qua slaap vond ik het lastiger rond die leeftijd, omdat onze dochter weinig slaapsignalen laat zien. Nu heeft ze 3 slaapjes overdag, telkens na 2 uur wakker zijn. Ik zou gewoon meegaan in het ritme van je kindje, komt vanzelf wel een patroon in.