hallo. een vraagje: ik heb van de week het boek opperdepop gekocht zodat ik weet wat ik allemaal kan gaan geven met 6 maanden. maar nu heeft het boek me helemaal in de war gemaakt. er staat in het boek vlees pas met 7 maanden en brood tussen de 7 en 8 maanden. en zo nog veel meer dingen allemaal later. terwijl er in de winkel op de potjes met 6 mnd al vlees en vis in zit etc. en dat vlees en vis maar 2x in de week mag. wist ik ook niet. zo had ik goister een potje fruit waar 4 maand op stond en er zaten granen in.. volgens mij heeft elk merk zijn eigen grenzen? ik lees nu zoveel verschillende dingen dat ik nu niet zeker weet wat wel mag en niet mag. heb iemend voorbeelden van wat je je kind met 6 maand gaf?? mijn kindje is nu 5 en halve maand. en heb hem sinds 2 dagen geprobeerd een paar theelepeltjes jogurt te geven na zijn groente. en hij reageert er goed op.
Ik zou al die merken laten voor wat ze zijn, ze willen alleen hun producten verkopen. Voor goede richtlijnen kun je kijken op voedingscentrum.nl, op bv.com of in het groeiboek van je kindje. Ik zou overigens geen yoghurt geven aan een baby van 5 mnd.
Er zijn richtlijnen, dat betekent dat het geadviseerd wordt maar jij bent de ouder en mag dat dus echt zelf weten. Geen bijvoeding voor 4 maanden Zeker bijvoeding vanaf 6 maanden beginnen met pure groenten en fruit yoghurt en andere zuivel (uitgezonderd melk) vanaf 6 maanden (maar niet nodig) en dat geldt eigenlijk ook voor alle andere voedingsmiddelen. vezels en granen vanaf 6 maanden Door geleidelijk te introduceren (vanaf 6 maanden bijvoorbeeld) kom je al snel uit dat vlees ongeveer pas rond 9 maanden wordt gegeven maar het is uiteindelijk aan jou. Kijk eens in je groeiboekje.. dat kan flink helpen. Het introductieschema op www.borstvoeding.com is behoudend maar wel handig.
mijn ukje is met fruit begonnen toen hij 3 maanden was. op advies van kinderarts. dit ging gelijk goed. hij loopt dus al wel aardig wat voor met voeding. jogurt mocht van cb proberen omdat mijn ventje melk niet zo lekker meer vind en in jogurt ook de goede vetten zitten en ijzer. ( in groeiboekje staat ongeveer met 6 maand ) in het groeiboekje en folders van cb staat brood met +- 6 maanden met kaas,vleeswaren ( behalve rauw ) jam etc, ( maar jam vond ik dus weer vreemd omdat dat toch juist heel veel suiker bevat?) ik moet 16 september weer naar cb. zel het daar ook nog eens voorleggen. dat er op elke website wel iets anders staat. heb bijvoorbeeld ook gelezen dat ze met 6 maanden een halve ei mogen. mischien heb het cb voor mij wel een lijstje .
Ik trek bij de Opperdepop altijd 1 a 2 maanden er van af. Ik ben met 4 maand begonnen met bijvoeding, en de Opperdepop gaat uit van 6 maand geloof ik. Vanaf 6 maand heb ik aardappel, rijst, pasta etc gegeven, met 6 maamd brood, en met 6 of 7 maand griekse yoghurt en vlees. De tips in de Opperdepop van melk toevoegen aan elk gerecht en glad pureren tot 20 maanden heb ik ook genegeerd.
Ik ben met 6 maanden begonnen met bijvoeden en heb gelijk alles gegeven (niet in 1x natuurlijk!) Yoghurt, brood, vlees, etc. Het enige wat ik niet geef is honing en te zoete/zoute dingen. Dat is hier goed gegaan.
Yoghurt is nog niet nodig. Babytoetjes al helemaal niet. Wil je wel iets van zuivel geven zou ik Griekse yoghurt doen. Een baby van 5,5 maand heeft nu nog niets extra's nodig dan zijn flessen en eventueel net gestarte bijvoeding. Bij warm weer wat extra water in het flesje doen. Met 9 maanden mogen ze over het algemeen naar 3 flessen, sommige zitten al op 2. De richtlijn die ze hier hanteren is met een jaar van de flessen af. Tussen de 10 maanden en 1 jaar hebben ze 300ml aan zuivel nodig. Vanaf 6 maanden is dit 800cc (meestal 4x180/6)
Hier de richtlijnen van borstvoeding.com en groeigids van cb gevolgd. Met zes maanden begonnen met groente, heb je het boek niet voor nodig, want slechts één soort per keer om mee te beginnen en dat dan drie dagen dezelfde groente om reactie te checken. Na twee werken fruit erbij, op dezelfde manier. Daarna aardappel toegevoegd, toen dat goed ging rijst en pasta. Boek nog steeds niet nodig.. Vanaf acht maanden pas inspiratie nodig voor combinaties Toen kreeg hij ook kip, vlees, vis en ei. Maar niet elke dag hoor.. Brood vanaf zeven maanden denk ik, eerst korstjes, later brood met korst.