Ik las vorige week ineens op de site van het voedingscentrum dat het advies is om alle kinderen, ongeacht de (zuigelingen)voeding die ze krijgen, 10 microgram vitamine D te geven. Op het consultatiebureau is hier helemaal niks over gezegd, daar vroegen ze juist of ik wel gestopt was met vitamine D toen ik overging op flesvoeding. Dus had nog maar even een mailtje gestuurd naar het voedingscentrum of ik het goed begrepen had, maar het advies is dus inderdaad herzien en er wordt nu geadviseerd om alle kinderen onder de 4 jaar vitamine D bij te geven. Hadden jullie hier al iets over gehoord? Vind het wel slecht van het CB dat ze er niks over gezegd hebben.
Nee ik heb hier ook niets over gehoord. Cb heeft alleen aan mij gevraagd toen Jays een maand of 10 was, of ik hem wel al vit D gaf maar verder eigenlijk niet... Ik ben hem dat gaan geven omdat ik dat ergens op een site zag staan...
Ik las dat het nu standaard was "omdat als het echt nodig zou zijn, je de vitamine D zou gaan vergeten om het te geven, omdat het niet een gewoonte is". De extra vitamine D is dus om alvast "aan te leren" om vitamine D te geven. Snap je. Echter... Te veel Vitamine D is schadelijk voor hart, nieren en bloedvaten.
Maar er is pas sprake van die klachten als je echt extreem veel vitamine D binnen zou krijgen, dus dat gaat in dit geval niet op. Daarbij wordt er weer door andere artsen gezegd dat die extra vitamine D gewoon echt nodig is en dat het advies om die reden herzien is. Ik ga het de volgende keer wel even aankaarten bij de CB arts.
Hier wel het advies van het CB gehad. 10 druppels vit D per dag. tm 4 jaar. Ik doe het niet, Julan komt vaak genoeg buiten en met niet zo van de middeltjes naar binnen stoppen. Hij is gezond en fit.
Ik geef wel vitaminde D bij.. 10 druppeltjes per dag! Het CB gaven mij dat advies en dat doen ze niet voor niks toch? Alleen ik vind het vreemd en irritant, dat het steeds veranderd! Dan weer wel dan weer niet! Als iedereen nou eens 1 richtlijn aanhoudt, wordt dat veel gemakkelijker voor alle mama's!!
Ik denk altijd... Als het echt zo'n belangrijke vitamine is zou het toch in de flesvoeding moeten zitten? Teveel D is ook weer niet goed, te weinig is niet goed. Denk dat iedereen moet doen waar ie zich goed bij voelt. Dan zit je altijd goed! En idd Vlinder, het is iedere x anders:S
het zit óók in flesvoeding. maar om te voorkomen dat er verwarring bij ouders ontstaat, hoeveel vit D gegeven moet worden (vln in geval flesjes niet opgaan ed...), hebben ze het getracht 'makkelijker' te maken, door te zeggen: ALTIJD 10mcg geven. Ik wist het al, heb het hier trouwens ook al een paar keer geroepen.
Nou dit is ook nieuw voor mij! Op het CB hebben ze er ook niks over gezegd vorige keer. Ik zal het de volgende keer dan ook maar eens vragen.
Hier is het bij de vorige afspraak bij het CB aangegeven en ik geef hem sindsdien elke dag de druppels
Maar waarom zit die juiste hoeveelheid er dan niet in? En geef je bij als de fles niet leeggaat ofzo, vind het onlogisch eigenlijk. Of denk ik nu zo gek? Bedoel het niet aanvallend ofzo hoor, want iedereen moet doen wat ie wil natuurlijk. Maar vraag het me dus af
Wel een beetje raar... zouden fleskindjes zo niet te veel krijgen? Als een flesje een keer niet opgaat, krijgen ze heus niet meteen een tekort, hoor. Ik geef BV, maar ik vergeet de druppeltjes ook wel eens een dagje. Of ze spuugt het deels uit.
omdat de 10mcg toch over een bepaalde hoeveelheid flesvoeding verdeeld moet worden. je kan het op 100ml doen, maar dan krijg een kindje wél te veel (drinken doorgaans toch wel meer dan 500ml, zeker 1e jaar). Ik vind het nogal neerbuigend naar de ouders, dat die niet zouden kunnen rekenen hoeveel flesvoeding hun kind gekregen heeft, en hoeveel vit min d daar dan in zit. Moet eerlijk zeggen, dat ik altijd wel het rekensommetje maakte. Nu is zoonlief al weer 1 jaar, en krijgt vnl gewone melk, dus volledige dosis vit d 's avonds.
overdosis is volgens mij pas bij 50mcg vit d per dag en meer. stel een kindje krijgt én volledige flesvoeding, én 10mcg vit d, dan zit je volgens mij nog niet aan die 50mcg.
Onze dochter van 2 krijgt nog steeds vitamine D in tabletvorm nu. Is hier wel gevraagd op CB toen ze al 2 was.
Hier adviseerde de kraamhulp/verloskundige/cb om vanaf 8 dagen na de geboorte 10 mg vit D te geven als je borstvoeding gaf. Als je flesvoeding gaf, hoefde dat niet. Toen minie overging naar flesvoeding gaf het cb aan dat het niet meer hoefde. Toen ze minder flesvoeding ging drinken, adviseerden ze 5 mg. En toen ze nog minder flesvoeding ging drinken zijn we weer 10 mg gaan geven. (was afhankelijk van de hoeveelheid flesvoeding, maar weet de aantallen niet uit mn hoofd). Bij elk cb-bezoek werd de vitamine besproken en hoeveel we konden geven. Was niks ingewikkelds aan.
Maar nu is het advies dus gewijzigd; er wordt nu geadviseerd om elk kind onder de 4 jaar, ongeacht de hoeveelheid zuigelingenvoeding die het krijgt, 10 microgram vitamine D per dag te geven.
Mij hebben ze het bij het 9 maanden bezoek wel verteld, ik kreeg er ook een brief bij (die ik nog niet gelezen heb...). Ik vind het raar dat het steeds veranderd en ik snap de nieuwe regel niet. Flesvoeding kindjes krijgen zo veel meer binnen dan borstvoeding kindjes, wat is daar nou logisch aan?
ik heb begrepen dat ik het nu moet gaan geven, hij is bijna 12 maanden en we gaan stoppen met de flessen. toen hij flesvoeding kreeg hebben ze nooit gezegd dat ik het moest doen, zit daar toch al in, maar vanaf nu dus wel tot 4 jaar.
Bij mijn oudste zoon die 5 jaar geleden geboren is was het advies 5mcg. Nu bij mijn jongste zoon moet ik 2x zoveel geven, maar het CB kon me niet echt duidelijk uitleggen waarom de dosis verdubbled was (het was onderzocht zeiden ze). Veel ouders weten helemaal niet dat overdosering gevaarlijk is voor kleine baby's.. die denken nu: hoe meer vitaminen hoe beter, vitamines zijn toch gezond? Je ziet tegenwoordig ook veel dreumesen al aan de multivitamines. Maar niemand staat erbij stil dat teveel ijzer in een kinderlichaam heel schadelijk is voor hersenen en andere organen. Dus het zou handig zijn als de CB's ook eens wijzen op de gevaren van het bijgeven van teveel vitamines. Groetjes, Juliette