Tijgeren/Kruipen lukt niet

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MamavanMJ, 1 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavanMJ

MamavanMJ Niet meer actief

Hi allemaal,

Zoonlief was gisteren 9 maanden en probeert echt al een hele poos te tijgeren. Hij heeft de goede bewegingen en af en toe komt hij wel iets naar voren, maar het schiet niet echt op. We hebben laminaat en het is erg glad. Hij glijdt elke keer weg en wordt dan heel erg gefrustreerd.

We hebben een kleed gekocht, maar ook dat glijdt op onze grond. Ik wil eigenlijk niks nieuws meer halen, maar is er nog iets wat ik kan doen voor hem? Of moet hij het maar blijven proberen op onze gladde vloer?

Ik twijfel of hij het ooit gaat kunnen hier...

2. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

Alleen romper aan? Niet te lang natuurlijk maar even tot hij de slag te pakken heeft :D
    De kachel even wat hoger zetten kan ook nog

3. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Je heb ook anti-slip knietjes, misschien werkt dat goed bij hem? Of lokken met iets heul interessants ofzo, mijn nichtje kwam vooruit toen ze koekkruimels zag liggen, mijn dochter ging op een afstandsbediening af :D
    Uiteindelijk krijgt hij het wel door hoor, ook op glad laminaat!

4. Cynnie1984

Cynnie1984 VIP lid

25 feb 2009
    6.014
    141
    63
    R'dam
    Blote benen en blote voeten :)

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn oudste had het ook, maar kreeg hij met 9 maand wel door uiteindelijk. Ze moeten echt even de goede coördinatie hebben, dat ze benen en armen samen laten werken.

De jongste tijgert. Vanaf 8maand, na een maand oefenen. maar kan nu echt tempo zetten op de laminaat vloer.. Dus ik denk dat het bij jullie toch een kwestie van tijd is.

6. nina3

nina3 Bekend lid

27 aug 2010
    795
    0
    16
    NULL
    NULL
    Je handen tegen zijn voetzooltjes aan en af laten zetten of zelf een beetje meeduwen links en rechts.

7. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

9 jan 2010
    3.656
    0
    36
    heb je overal laminaat? wij hebben boven wel vloerbedekking, ik legde die van ons daar regelmatig op de grond.
    Met het kleed zou je er nog een antislipmat onder kunnen leggen.

8. mamavanluc

mamavanluc Niet meer actief

Volgens mij maakt het niet veel uit welke vloer je hebt. Het ene kindje is nou eenmaal wat sneller dan het andere kindje. Hier hielp het als we hem iets lieten zien wat hij heel erg interessant vond. Telefoon, afstandsbediening, muis v/d computer;)

9. Soumayyaah

Soumayyaah Bekend lid

8 aug 2011
    547
    33
    28
    Ze moeten het zelf door krijgen. Die van mij zit een beetje in dezelfde fase... nu heeft ze bedacht dat ze door te rollen er ook komt. *slim* maar dan oefent ze het kruipen natuurlijk niet!! :p

10. zustertje

zustertje Niet meer actief

Maakt echt niet uit of je vloerbedekking,laminaat,houtenvloer hebt... Ze moeten het gewoon door hebben en dan kunnen ze overal tijgeren... Gewoon geduld hebben en lekker laten proberen op de grond.

11. MamavanMJ

MamavanMJ Niet meer actief

Bedankt voor jullie reacties.

Wij hebben overal laminaat dus kan nergens anders met hem oefenen.

Bij familie op een heel groot kleed ging het erg goed en kwam hij zelfs tijgerend en soms zelfs kruipend naar voren. Hier lukt het echt een mini stukje en dan is hij er gewoon klaar mee. Hij heeft dan zo vaak moeten proberen en is zo vaak weg gegleden dat hij het niet meer leuk vindt en gaat dan heel hard huilen.

Ik zal straks eens met blote beentjes laten proberen om te kijken of dat helpt.

12. Aafje2000

Aafje2000 Lid

15 sep 2012
    29
    0
    1
    NULL
    NULL
    Ik zit in hetzelfde schuitje met mijn dochter van één en ik ben op advies van het CB naar de fysiotherapeut geweest. De fysiotherapeut stelde vast dat haar heupen nog niet veel kracht hebben en dat dit waarschijnlijk te wijten is aan onze (extreem) gladde parketvloer. En ook omdat ze uitzonderlijk soepel is, hetgeen absoluut niet bevorderlijk is voor het hebben van enige grip. Ik heb zelf ook het idee dat ze er gewoon niet erg mee bezig is, met vooruitkomen. Ze wil het wel, maar vindt het ook al snel weer best en gaat dan weer iets anders doen.

De fysiotherapeut gaf als advies dat ik veel met haar moet oefenen en wel zo: ik moet haar op haar knietjes zetten (dat ze op haar knietjes zit, dus niet op handen en voeten), opdat ze haar heupen kan trainen. Wel zelf erbij blijven, om haar in die positie te houden. Ze gaat heel erg naar voren en omhoog bewegen en zo train je dus haar heupen (lastig uit te leggen...). En zelf heb ik via internet een yoga-mat besteld, die heel mooi op de vloer blijft liggen. En ik merk meteen dat ze veel meer zin heeft om te bewegen, omdat het lekker zacht is en ze veel grip heeft. Iedere dag gaat het een stuk beter, dus ik heb de indruk dat het nu niet lang meer duurt voor ze kruipt en loopt.

En als dat eenmaal zover is, zei de fysiotherapeut, dan maakt een gladde vloer ook niet meer uit.

Trouwens: de fysiotherapeut zei ook nog dat tijgeren geen onderdeel is van de ontwikkeling. De logische volgorde is kruipen-lopen. En hoewel veel/enkele baby's eerst tijgeren, is dit niet 'vereist'. Eerder uitzondering dan regel, zo zei zij. En hoewel veel kinderen het kruipen overslaan, is het lichamelijk toch beter dat ze eerst kruipen. Ze vertelde dat het lichaam beter is ingesteld op het lopen, als ze eerst hebben gekropen. Maar ieder kind zijn eigen feestje, zullen we maar zeggen!

Succes ermee!

13. Onje

Onje Niet meer actief

Ligt echt niet aan je vloer. Zodra ze kunnen kruipen, kruipen ze overal op. Het zal op de ene soort vloer makkelijker gaan als op de andere. Lemmy kruipt als een speer over een spekgladde vloer maar leg hem nou niet op gras of tapijt want dan gaat hij in een soort van skydive positie liggen en raakt niets meer aan.

Lemmy heeft een week of 2 a 3 liggen oefenen. Uitglijden gezicht keihard op de vloer, perongeluk omdraaien, de raarste bewegingen zag je hem doen. En van de een op de andere dag!? Kroop hij met een noodgang vooruit!

14. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Hier ook laminaat hoor en hij tijgert t hele huis door
    Dus ligt echt niet aan je vloer ;)

15. adi

adi Niet meer actief

Als ik dit lees denk ik dat het voor jouw kind wel uitmaakt wat voor vloer je hebt.

Ik zou gewoon een goedkoop tapijt oid halen totdat hij goed heeft leren kruipen. Wij hebben alleen onder de salontafel een tapijt liggen. In die periode stond de salontafel dus aan de kant zodat de kinderen konden oefenen met tijgeren/ kruipen/ gaan zitten/ optrekken aan de bank ed.

16. Aafje2000

Aafje2000 Lid

15 sep 2012
    29
    0
    1
    NULL
    NULL
    Ja, precies. Het soort vloer zal inderdaad vast niet voor ieder kind uitmaken, maar als er al een aantal factoren zijn waardoor hij/zij misschien al niet zo snel 'de mobiliteit' in kan/wil, dan helpt een gladde vloer in ieder geval niet mee.

En als ze het eenmaal doorhebben, dan zal een gladde vloer inderdaad waarschijnlijk geen obstakel meer vormen.

17. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Mijn meisje heeft 2 dagen getijgerd na 2 maanden oefenen. Als ik haar nu neer leg is het eerste wat ze doet is terug rollen naar de rug en dan zo verder gaan. Een lol dat ze dan heeft, maar niet bevorderlijk voor dr koppie.

Ik ga het ook eens proberen met blote benen. zo gelijk maar even de vloerverwarming aanzetten anders is het ook zo koud. Ze vind de vloer niet zo leuk vanwege het bonken van haar hoofd, ik blijf er dus meestal goed bij.

18. Gizje

Gizje Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    Hier heeft ze nooit getijgert en kruipt nog steeds niet, sommige kinderen slaan het gewoon over en gaan gelijk staan/lopen of billenschuiven. Dat laatste doet ze hier.

Niet te druk over maken, schijnt heel normaal te zijn volgens de fysio.

19. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

29 jun 2011
    4.065
    2.557
    113
    Limburg
    Bij intertoys (en waarschijnlijk ook nog wel wat andere winkels) heb je zo'n speelmat van een vloerbedekking-achtig-iets. Verkeerstapijt 761486
    Misschien is dat iets? Deze schuift ook niet zo snel en is redelijk groot. Wij hebben hem ook voor ons zoontje. Al maakte het bij hem niet zoveel uit waar hij op lag. Opeens had hij door hoe het moest en inmiddels kruipt ie alle kanten op en staat de speelmat al een hele poos opgerold tegen de muur aan ;)

20. misa

misa Niet meer actief

9 maanden is hij? Maak je niet druk! Hij zal het echt zelf moeten leren. En hij heeft nog alle tijd joh!

Een beetje uitdagen met speelgoed nét buiten bereik leggen wil soms wel helpen.maar afdwingen gaat toch niet.
    Een vriendin heeft een kindje van net 1 jaar en ze begint nu pas echt met lichtelijk kruipen/tijgeren.

Deel Deze Pagina