Ik ben niet zo'n fan van medicijnen, als het zonder kan doe ik dat liever. Maar ik heb alles geprobeerd wat ikkan. Ruim 2 weken na elke voeding overdag kolven, extra rust, beddagen, fenegriek, letten op regelmatig en veel drinken en natuurlijk aanlegles van lavtatiekundige. En het lukte wel om mijn productie iets op te krikken, maar niet echt voldoende. Ik ben er zelfs niet eens helemaal van overtuigd dat ikte weinig heb. Tijdens het kolven kreeg ik met veel compressie ongeveer evenveel melk uit mijn borsten als dat mijn mannetje dronk qua bijvoeding. We hebben dus nog geen kv nodig gehad, maar de voorraad is nu wel op. Morgen gaat het pak dus vermoedelijk wel open. Vanochtend toch naar de huisarts. Ik heb gewoon even hulp nodig. Hij gaf op zich toe dat een huisarts niet veel expertise had op het niveau van bv, maar hij was ontzettend pessimistisch. Ik heb met moeite de neusspray kunnen krijgen, en toen ik vroeg naar domperidon gaf hij aan dat ze daar erg terughoudend in zijn. Hij had de ervaring dat als het al zo vroeg terugloopt dat de vooruitzichten erg slecht zijn. Ik heb hier erg veel moeite mee. Ik snap dat hij geen valse hoop wil geven, maar een beetje steun zou wel prettig zijn. Daarnaast weet ik dat Domperidon voorzichtig gebruikt moet worden, maar de andere optie is fv en daar zitten ook genoeg nadelen aan. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Ik heb er ook wel moeite mee om het achter zijn rug om te gaan gebruiken, dan heb je helemaal geen begeleiding. Alle medicatie heeft risico's en ik heb liever dat een arts meekijkt, maar ik denk gewoon niet dat hij daartoe bereid is. En ik ben gewoon niet bereid om kv te geven als ik niet alles gedaan heb. De oudste heeft alles bij elkaar ongeveer 11 maanden bv en dat wilde ik deze keer langer doen. Ik was er bepaald niet op voorbereid dat het deze keer misschien na 3 maanden over is. We genieten er namelijk zo ontzettend van en daarnaast ben ik zo overtuigd van de voordelen dat ik pas als alle paden bewandeld zijn bereid ben de handdoek in de ring te gooien. Dus, zijn er soortgelijke ervaringen en wat hebben jullie gedaan?
Wat ontzettend vervelend! Ik heb niet eens een afspraak gemaakt, maar zei tegen assistente dat productieproblemen had en of ik synthecenon kon krijgen. Dat gewoon meegekregen. Weet niet wat je zou kunnen doen...
Is domperidon niet vrij verkrijgbaar bij de drogist? Ik snap dat op eigen houtje medicatie gaan nemen niet heel verstandig is, maar ik vind je huisarts onnodig terughoudend. Een lactatiekundige kan je denk ik sowieso beter begeleiden, ook als de ha het wel voor zou willen schrijven. Dus ik zou 't zelf aanschaffen en in overleg met de lk de juiste dosering bepalen..
Misschien heb je hier iets aan: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Productie vergroten - Domperidon [1] En mijn ervaring met mijn ha en borstvoedingsadvies heeft me echt geleerd dat een lk veel meer kennis in huis heeft, logisch ook wel natuurlijk. Maar ik zou zelf dus ook meer waarde hechten aan de adviezen van de lk dan aan medische ondersteuning van een ha die geen verstand heeft van bv.
Ik heb geen ervaring met geneesmiddelen om de productie op te hogen (was niet nodig, en zou ik ook niet voor hebben gekozen). Maar het lijkt me het beste om contact op te nemen met een lactatiekundige. Die hebben hier zo veel meer verstand van dan huisartsen. Het gaat dan niet alleen om het aanleggen, maar ook om alle mogelijke truken om de productie te verhogen. Domperidon zou ik alleen gebruiken als je zeker weet dat er geen hartproblemen in je familie zitten en jij er geen verhoogde kans op hebt. Anders zou ik de risico's persoonlijk te groot vinden. Liever kv aan mijn baby geven, dan zelf hartritmestoornissen krijgen door dat middel. Ook de primaire werking van domperidon staat mij tegen (het helpt om de maag sneller te legen, waardoor voedsel dat niet volledig verteerd is al door gaat naar de darmen). Ik zou ook geen spijsverteringsproblematiek willen riskeren. En komt het niet ook via de melk bij je baby terecht? Maar goed. Je geeft aan je bewust te zijn van de risico's en verder alles geprobeerd te hebben. Als jij dit zéker wilt gebruiken, ga dan naar je apotheek. Als ze het zonder recept mogen verstrekken zullen ze dat wel doen. En dan staat in elk geval geregistreerd dat jij dit middel gebruikt, en kunnen zij bekijken of er wisselwerkingen zijn met andere middelen die je neemt. Mag het niet zonder recept, dan zul je toch een dokter moeten vinden die het je wel wil voorschrijven. Geen idee waar je dan terecht kunt. Misschien zoveel mogelijk feiten verzamelen over het gebruik van domperidon en de effecten op de BV en gewapend daarmee nog eens naar je huisarts? Heel veel succes gewenst, ik hoop dat het in orde komt met de BV. Ik snap heel goed dat je daar voorlopig helemaal niet mee wilt afbouwen.
heb een tijdje domperidon gebruikt ivm relacteren, totaal geen problemen gehad, hielp wel met meer melk! heb het via internet besteld. idem met de neusspray. die kon ik gewoon na een telefoontje meekrijgen, hoewel de derde keer de ha me wou spreken maar toen had ik mijn zoontje weer aan de borst dacht ik kan meer hebben dan mijn zoontje aan ''rotzooi'', dus dan maar zo. Maar waarom denk je dat je te weinig melk hebt dan? Dat mis ik even geloof ik... kindjes van zo jong komen gewoon zonder schroom soms om het half uur...
Ik merk dat ik met kolven veeeel minder eruit krijg dan dat Levi bij mij drinkt. Ook krijg ik het nooit voor elkaar om helemaal leeg te kolven. Kun je anders je kindje niet extra aanleggen ipv kolven? Dat je hem aan legt als hij wakker wordt en weer aanlegt voordat hij naar bed gaat? Met medicijnen heb ik helaas geen ervaring.. daar kan ik je niet mee helpen. Veel succeS!
De neusspray lijkt zijn werk te doen. Vandaag 2 keer succesvol gekolft. Evenveel productie in 1 uur tijd als de afgelopen dagen in ruim 1,5 uur tijd. Ook mijn zoontje drinkt veel sneller aan de borst. Vanochtend binnen een half uur een volle buik. Normaal kost me dat ruim 3 kwartier als ik volle borsten heb en nog langer 's avonds. Sowieso klokte hij gewoon hoorbaar melk naar binnen. Heerlijk geluid is dat. Ik weet dat ik te weinig gaf omdat hij te weinig aankwam. Tevens gaf de lactatiekundige aan dat hij teveel zuigbewegingen moest maken voordat hij weer slikte. Ik merkte ook dat hij niet echt tevreden was. Ik geef hem al een tijdje te eten na en voor zijn slaapje. Hij weigert sowieso te slapen als hij niet wat gegeten heeft. Meestal valt hij dan in slaap aan de borst. Als ik niet thuis ben lukt het mijn man om hem wakker in bed te leggen. Hij heeft dan wel altijd ook nog een beetje gedronken. Ik moet zeggen dat ik er weer vertrouwen in krijg. Dat is natuurlijk ook al bevorderlijk. Hopelijk kan ik toe met de neusspray, hoe minder medicatie hoe beter.
toen ik met spuugproblemen en hevig krampjes van zoon en eventueel reflux bij HA aan klopte gaf hij doodleuk aan dat Flesvoeding zoveel makkelijker was!!! Ik heb echt een hele fijne lactatiedeskundige (schrijft ook veel boeken) zij heeft het verslag dat ik bij haar ben geweest naar HA en CB gestuurd met daarin alle tips e.d. Zodat HA hier ook van kon leren. Misschien kan je hetw ellicht nog eens proberen bij een andere lactatiedeskundige? Ik heb zelf voor kolven wel de neuspray gebuikt en dat werkt prima om teoschietreflex te krijgen.
Hoi! Wat vervelend dat je huisarts zo naar reageerde! Kan me wel voorstellen dat domperidon niet zo makkelijk meer wordt voorgeschreven nadat er mensen aan zijn overleden.... Wat wel vaak zo is ( was bij mij ook ) is dat je rond de 3 maanden een productiedip kunt krijgen. Ik heb echt zitten huilen toen dat gebeurde, maar na een week of 2 ging het echt weer een stuk beter! Had toen wel ook veel tijd en energie erin gestoken om het weer op te krikken. Dit is wat ik heb gedaan, misschien staat er iets tussen wat jou nog kan helpen! - neusspray - bv thee van weleda - veel rusten - borsten met een hete hydrofieldoek voorverwarmen voor het voeden - borsten masseren voor het voeden - vaker aanleggen/kolven - 1 x per dag ( kan ook vaker ) clusterkolven bij de voeding die het minste was. Ik deed dit dan door een uur lang 10 min kolven, 10 min rust, 10 min kolven, enz. Hopelijk heb je er nog iets aan, succes!