Mijn zoontje is nu 3,5 maand, en we hebben het vermoeden dat hij last heeft van een koemelkallergie. Dit heb ik zelf als kind ook gehad, waardoor mijn zoontje een grotere kans heeft. Ondanks dat ik volledig borstvoeding geef, had hij toch flink last van uitslag op zijn wangen, veel huilen, krampjes (zeg maar gerust krampaanvallen) en op een gegeven moment zelfs enorme huilbuien en worstelingen tijdens het drinken. Ik ben daarom twee maanden geleden overgestapt op een dieet om te kijken of het beter gaat. Geen koemelk, ei of soja. Binnen twee weken ging het aanzienlijk beter. Het huilen werd veel minder, huilen tijdens de borstvoeding over, en de plekjes op zijn wangen en nekje werden minder. Om zeker te zijn dat het geen toevalstreffer is (krampjes en huilen worden immers altijd minder als de baby ouder wordt), gaan we een provocatietest doen. Dit kan bij onze regio bij het consultatiebureau. Fijn, want dan weten we zeker dat het hierdoor komt of niet. Maar ook belangrijk omdat ik nu op een streng dieet sta (dat wil je niet onnodig), en het is ook bepalend voor eventuele bijvoeding als ik in augustus weer ga werken en het kolven zou een dip krijgen. (Al heb ik het streven om volledig borstvoeding te blijven geven dmv kolven.) De provocatietest wordt gedaan met kunstvoeding. 1x met koemelk en 1x zonder, dubbelblind, dus niemand weet wat er in zit. Hiervoor moet hij minstens 6 weken op een goed dieet staan en klachtenvrij zijn, dus de test moest ver vooruit gepland. Blijkbaar willen ze bij borstvoeding de 6 weken aanhouden, dus langer dan bij kunstvoeding. As donderdag staat eindelijk het eerste deel van de test gepland, en week later de tweede keer. Om hem te laten wennen aan de smaak van kunstvoeding, zodat tijdens de test de voeding zeker zal drinken, moet hij deze week iedere dag één voeding Nutrilon Pepti 1. Maar ik heb er helemaal geen goed gevoel bij. Hij krijgt het nu een paar dagen en hij blijft de hele dag door huilen. Hij drinkt netjes zijn fles leeg, dus de smaak is het probleem niet. Maar ik heb echt een zielig mannetje de hele dag. Het is een afwisseling van huilen of slapen, zo ken ik hem helemaal niet. Komt het door de warmte? (Maar toch, de dagen hiervoor was het ook warm en was hij lekker vrolijk). Komt het omdat hij geen kunstvoeding gewend is? (Maar deze is speciaal door de arts voorgeschreven voor kindjes met een koemelkdieet) Hoe kunnen we donderdag nou een goede test doen, als hij deze dagen al zoveel huilt? Verschuiven van de test wil ik liever niet, omdat de test maar net afgerond kan worden voor ik start met fulltime werken na mijn verlof. Als hij heftig reageert op de provocatie is het fijn als ik thuis bij hem kan blijven. Degene die over de koemelktest gaat werkt morgen pas weer, dus ik moet nog een dagje wachten met het aan haar telefonisch voorleggen. Uiteindelijk zal het allemaal wel goed komen, en zal hij ook wel getest worden, maar het valt me echt even tegen.
Misschien is het met deze test al wel duidelijk?? Na pepti zijn er nog meer voedingen voor kindjes met KMA (Nutramigen etc) die ook op pepti nog blijven reageren... Dus het feit dat hij nu met de pepti weer onrustiger is geeft mi eigenlijk al aan dat hij dus duidelijk reageert! Persoonlijk zou ik er mee stoppen en weer gewoon even op je koemelkvrije BV... als de onrust dan stopt heb je je provocatietest al gehad!
Pepti is niet koemelkvrij. Die voeding heeft sterk verknipte koemelkeiwitten, waardoor de meeste kindjes er niet op reageren omdat hun lichaam het niet herkent als koemelkeiwit. Maar sommige kinderen reageren er dus wel op. Enkel Neocate of nutramigen AA of Novarice zijn volledig koemelkvrij.
Wat een belachelijk scenario. Je gaat een kind dat volledig borstvoeding krijgt niet provoceren met kunstvoedibg en je gaat al helemaal geen 6 weken lang kunstvoeding in zo'n kind stoppen. En wat bereik je ermee? Een etiketje, meer niet. Je ziet zelf al hoe je kind reageert op wat je wel of niet eet, dubbelblind provoceren is in zo'n geval bullshit. Neem alsjeblieft contact op met een goede voedingskundige die verstand heeft van borstvoeding. Stefan Kleintjes van borstvoeding.com kan je behulpzaam zijn.
Hij hoefde gelukkig niet 6 weken te oefenen met kunstvoeding, maar slechts 1 week voorafgaand aan de provocatietest. (Ik moest wel zelf 6 weken volledig koemelkvrij eten, voor getest kan worden.) Dat oefenen was de afgelopen dagen het geval, met pepti, en daar reageerde hij zo sterk op. Vandaag heb ik hem dan ook geen kunstvoeding meer gegeven. In overleg met de arts hoeven we nu niet meer te oefenen. Dat is een hele opluchting. Donderdag gaan ze de test niet uitvoeren met pepti, maar met een alternatieve voeding waar hij niet op zou moeten reageren (ik ben de naam vergeten, maar het begon met een N). De reden dat we wilden testen is omdat we het zo moeilijk vast te stellen vinden waar zijn klachten van kwamen. Er zijn zoveel variabelen denkbaar, en omdat het ons eerste kindje is weten wij ook niet wat "normaal" is qua krampjes/huilen/uitslag, etc. Bovendien willen we ook niet onnodig dieetvoeding geven (in dit geval in de vorm van borstvoeding), als dat niet nodig zou zijn. Overigens is door zijn heftige reactie op de kunstvoeding mijn vermoeden van een allergie eigenlijk al 'zo goed als' bevestigd. Het 'labeltje' is de afgelopen maanden met borstvoeding nog niet van belang geweest, aangezien ik zelf mijn dieet relatief eenvoudig heb aangepast. Maar over 2 weken start ik weer met werken, en is de kans aanwezig dat ik niet genoeg bij elkaar gekolfd krijg voor de opvang. In dat geval moeten we een fles kunstvoeding per dag bijgeven, zodat hij niets tekort komt. Dan is het wel belangrijk om te weten welke kunstvoeding hij wel of niet kan verdragen. Bedankt voor de tip over een voedingsdeskundige! Ik vermoed dat ik de komende maanden nog steeds een koemelkvrijdieet zal blijven volgen, ivm borstvoeding. En als dit langdurig het geval is, wil ik natuurlijk zelf ook geen voedingsstoffen tekort komen.
Het is eigenlijk vreemd dat er geen bv-versie van deze test bestaat. BV is een heel andere manier van voeden en is meer dan voeding alleen. Misschien huilde hij wel zoveel omdat hij de troost van de borst miste, en niet omdat hij reageert op de pepti. Ook tijdens de test zelf; reageert hij op wat er in de fles zit, of op het feit dat het een fles is? Drinkt hij aan de fles veel sneller en gulziger, resulterend in krampen? Mer lucht erbij/minder lucht erbij... Zoveel variabelen waar nu geen rekening mee wordt gehouden. Is het niet mogelijk om, in plaats van de provocatietest, zelf geleidelijk aan weer koemelk in je dieet te brengen en te kijken wat er dan gebeurt? Heeft het cb overlegd met een lk? Mij lijkt dat een betrouwbare manier van testen door samenwerking tot stand moet komen.
Ik gaf borstvoeding en toen ik ging opbouwen naar kunstvoeding (nutrilon) ging dit mis. Hij is uiteindelijk over gegaan op Nutramigen. Dat ging heel goed. Omdat hij hierbij last kreeg van ontlasting moesten we de Pepti proberen. Dat ging dus niet helemaal niet goed. Mij is toen verteld dat daarin de koemelkeiwitten toch weer anders verknipt zijn dan in een andere voeding en het lichaam daar dus ook anders op kan reageren. Dat je kleintje op de Pepti reageert is dus echt mogelijk en zou kunnen betekenen dat hij andere kunstvoeding moet hebben. Voor de provocatietest van ons zoontje was het wel de bedoeling dat hij klachtvrij was op dat moment, voor zover dat mogelijk is.
Bedankt voor jullie reacties dames. We hebben wel al vaker borstvoeding in de fles gegeven, omdat hij over een weekje ook gekolfde voeding uit een fles zal moeten gaan krijgen. We wisten gelukkig wel zeker dat hij de fles dus niet erg vond. Maar kunstvoeding blijft natuurlijk anders dan borstvoeding, dat maakt de test "lastiger". Bovendien drinkt hij (uiteraard) liever uit de borst dan uit de fles. Het is toch een heel liefdevol moment met huid op huid contact, dat begrijp ik wel. We zijn nu halverwege de test, en ondanks dat de uitslag dus nog niet bekend is, is wel zo goed als zeker dat hij allergisch is. Donderdag is de test uitgevoerd met Nutramigen, dat dronk hij zonder problemen en tijdens de test was hij zelfs nog behoorlijk vrolijk. Maar een paar uur later zat hij helemaal onder de galbulten en moest hij overgeven de volgende ochtend. Heel sneu, maar wel een erg duidelijke reactie. Aanstaande donderdag wordt hij opnieuw getest, aangezien het een dubbelblinde test is met 2x een voeding. Ook dan kijken we hoe hij reageert. (Als het volgens de verwachting verloopt, reageert hij as donderdag niet...). Een weekje later krijgen we dan de officiele uitslag. De arts gaat er voor nu vanuit dat hij dus ook allergisch reageert op Pepti. Hopelijk niet op Nutramigen, zodat we dat als kunstvoeding alternatief kunnen gebruiken mocht mijn borstvoeding teruglopen. Gelukkig voelt mijn zoontje zich nu al weer een stuk beter. Het vele huilen is over. Wel is hij erg moe, waarschijnlijk om de wisselingen in voeding van de afgelopen week te verwerken. Als straks zeker is dat hij allergisch is voor koemelk, moet ik ook nog uitvogelen of hij wel tegen ei en soja kan. Want dat vermijd ik nu ook nog in mijn dieet.
Ik vind het ook een wat rare gang van zaken. Hier op dieet geweest voor de oudste. Ik had 2 dagen later een tevreden baby. Na 4 weken dieet koemelk en soja uitgeprobeerd. 1 voor 1 natuurlijk. Beide reactie, soja het snelst. Ei wat later getest en dat ging goed. Uiteindelijk een jaar op dieet geweest en om de paar maanden getest. Rond 14 maanden kon ik alles weer eten. Met 2 jaar kon ze tegen kleine beetjes soja en 9 maanden later tegen koemelkproducten. Ik zou ook contact opnemen met Stefan Kleintjes. Tekorten in je eigen voeding valt wel mee. Even denken om calcium en vitamine D.
Eliminatie/provocatie kan gewoon via de borst zonder ook maar een druppel kunstvoeding. Mega irritant dat die kennis niet gewoon op je CB aanwezig is en dat er niet gewoon even contact is opgenomen met een lactatiekundige. Lees je vooral eens goed in op borstvoeding.com daar staan meerdere artikelen over bv en allergie. En neem eens contact op met iemand van VBN en LLL. Die hebben heel veel informatie hierover en kunnen je ook in contact brengen met ervaringsdeskundigen. Steek ook je licht eens op bij Borstvoedingsforum.nl :: Index Het scenario van je CB is echt absurd en onnodig.
Ik heb even vriendin die bv geeft en op de kinderopvang krijgt haar kind Neocate. Deze voeding krijgt ze vergoed omdat het kindje ook een koemelkallergie heeft. Hij is nu vier maanden en doet het super.