Hoi! Ik heb weer een vraag over de BV aan mijn dochter. Mila is nu ruim 4 weken oud (toevallig precies 1 maand vandaag). Ze krijgt volledige BV. Ze is heel erg verkouden geweest, kon daardoor niet goed drinken Ze dronk maar korte momenten en dan heel vaak. Mila is niet veel aangekomen (maar 40 gram) Daarvoor groeide ze wel goed. Nu het beter gaat, komt ze om de 3 a 4 uur. 's avonds komt ze wat vaker, gemiddeld om het 1,5 a 2 uur. Ze heeft goede plasluiers en zo'n 2x ontlasting op een dag. Ze slaapt veel, maar op de wakkere momenten is ze tevreden en zit ze mooi om zich heen te kijken. Nu is de nachtvoeding (meestal 1) tegenwoordig heel minimaal. Ze wordt zo'n 4 uur na de laatste voeding wakker en meldt zich. Ik leg haar dan aan, maar na een aantal goede slokken valt ze in slaap. Ik maak haar dan wakker, maar ze valt dan toch heel snel weer in slaap. Als ik haar dan in haar bed leg, wordt ze wakker en protesteert ze. Ondertussen is ze druk aan het zoeken. Ik haal haar dan weer uit bed en leg haar opnieuw aan, maar eigenlijk hapt ze amper en valt ze weer heel snel in slaap. Ik leg haar dan maar terug en sinds kort gebruik ik een speen om haar dan in haar bedje in slaap te krijgen. De 1e ochtendvoeding gaat ook vaak precies zo. De rest van de voedingen drinkt ze wel heel goed. Ik vraag me af wat ik met dit bovenstaande moet. Moet ik hier uberhaupt iets mee? Of zal ik dit gewoon laten gaan? Of moet ik nog meer gaan doen om haar goed wakker te krijgen? Zal het te maken kunnen hebben met liggend voeden? Die 2 voedingen doe ik namelijk liggend op bed....de overige voedingen doe ik zittend in een stoel. Zal dit het begin kunnen zijn van doorslapen, omdat die nachtvoeding echt minimaal is? Ze drinkt overigens altijd heel kort aan de borst....zo'n 7 minuten. En volgens mij krijgt ze daar genoeg mee binnen, gezien de plasluiers. Maar de nachtvoeding is echt maar een paar minuten. En dan nog een heel andere vraag: wanneer is de juiste periode om Mila aan een flesje te laten wennen (dit ivm werken straks). En hoe pak ik dat aan? Alvast bedankt voor je antwoorden
Je kunt het op 2 manieren benaderen: moet je er inderdaad wat mee (als je eigen nachtrust er onder lijdt, dan wel!) en ik denk met een speen proberen haar in slaap te krijgen is wel een goed plan. Lukt dit ook? Het lijkt me dat ze a. heel snel klaar is met voeden, en b. ze gewoon erg moe is, en heeeeerlijk bij mama aan de borst in slaap valt, zeg nou zelf, wie wil dat niet? maar ik kan me voorstellen dat je het niet handig vindt. je kunt proberen haar meer wakker te maken, zodat ze doordrinkt, maar je wil ook niet dat ze te wakker wordt en een uur nog entertainment vraagt.... (ik denk ook maar hardop hier) eigenlijk heb ik geen pasklaar antwoord, ik zou zeggen: zorg dat er zo snel mogelijk rust in huis is, 's nachtst, of dat nu komt door een speen of door haar goed in slaap te laten vallen voor je haar teruglegt. Over het flesje: kolf af en toe een beetje af, of wanneer ze de ene borst drinkt de andere afkolven. om te oefenen heb je echt maar beetjes nodig, 30,40 cc? dan geef je die eens tussendoor, als ze geen honger heeft, maar open staat om iets nieuws te proberen. biedt haar de fles geduldig aan, speel eens met de speen om haar lippen, of strijk langs haar wang, om haar gelegenheid te geven zelf aan te happen. Breng de speen naar binnen wanneer ze aanhapt en houdt de fles liefst zo horizontaal mogelijk, maar wel de hele speen gevuld. wanneer ze het doorheeft, blijf het flesje dan in ieder geval 2 x verspreid over de week geven, om het bij te houden, biedt je het te weinig aan, dan loop je kans dat ze straks niet meer wil..... succes! heidi margit
Dank je wel voor je antwoorden. Ik ga het uitproberen met kolven. Met een speentje valt ze wel in slaap. Als ze echt honger heeft, spuugt ze deze na 5 minuten uit en gaat dan huilen. Dus ik denk ook dat ze niet echt honger heeft. Maar ze komt dus wel voor die paar slokken. Het is niet zo dat de nachtrust er onder lijdt, dat valt gelukkig wel mee. Ze drinkt ook maar heel kort, maar blijkbaar groeit ze er goed op.