borstvoeding na een borstverkleining in 2002

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Sherrydan, Sep 20, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sherrydan

Sherrydan Lid

Jun 19, 2008
    19
    0
    0
    Beste mevrouw,

Ik heb in 2002 een borstverkleining gehad. Toen heb ik besproken dat ik ooit, in de toekomst, toch wel borstvoeding zou willen geven.
    Ze vertelden dat dit, in principe, mogelijk moest zijn. Hoe kan ik mij het beste hierop voorbereiden? Bestaat er zoiets als een borstvoedingscursus?

Met vriendelijke groet,
    Martine

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hallo Martine,

Gefeliciteerd met je zwangerschap!
    En wat goed dat je nu al nadenkt over de voeding die je je kindje straks gaat geven.

Er is veel te zeggen over borstoperaties en borstvoeding geven. Ik denk dat je je het best kunt voorbereiden door je in te lezen, informatie verzamelen en een cursus volgen bij jou in de buurt. Dit kan bij lactatiekundigen of vrijwillige borstvoedingsorganisaties.

Kijk ook vast eens op www.borstvoeding.nl en dan bij VBN, daar vind je informatie over borstvvoeding na een borstoperatie.

Hoe reageren de borsten op de zwangerschap? merk je dat ze groeien, voller aanvoelen, voelen de tepels gevoeliger? of merk je juist helemaal niets?

Van te voren is niet te zeggen in hoeverre je borstvoeding kunt geven. Het is gewoon beginnen en kijken wat er gebeurt. Je kunt wel alles zo optimaal mogelijk beginnen: zorg dat je weet hoe borstvoeding geven werkt, hoe je de productie kunt opvoeren, wanneer je kindje genoeg heeft. Licht de kraamzorg organistatie in, zorg dat je kindje goed in de gaten wordt gehouden en houd nummers van lactatiekundigen in de buurt bij de hand. Zorg dat je een goede kolf (dubbelzijdig electrische huurkolf) binnen handbereik hebt als je kindje geboren wordt.

Ik denk dat het goed is een afspraak te maken met een lactatiekundige om je mogelijkheden en doelen te bespreken. Wil je bijvoorbeeld volledig borstvoeding geven, of ben je tevreden als je een deel van de voedingen zelf kunt geven? Door middel van een gesprek kun je daar samen over nadenken.

Succes verder, en geniet van je zwangerschap!
    Heidi Margit

3. Sherrydan

Sherrydan Lid

Jun 19, 2008
    19
    0
    0
    Beste Heidi Margit,

Heel erg dank voor het antwoord. Tijdens de zwangerschap zijn mijn borsten al 2 maten gegroeid en zijn zeer gevoelig. Ook bereiden mijn tepels zich voor,denk ik, ze doen vaak goed zeer, en worden dan erg hard.
    Het lieftste wil ik volledig borstvoeding gaan geven.
    Ik probeer mij zo optimaal mogelijk voor te bereiden.
    Ik heb mij voor eind oktober opgegeven voor twee cursusavonden van de BVN, en zal een afspraak maken met de lactatiekundige en een electrische kolf huren.

Fijn dat dit zo kan via internet en dat ik wat handvaten aangereikt krijg!

Groeten Martine

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hartstikke goed, meid, dat je je al zo goed voorbereidt.

Het klinkt goed, die verandering die je in je borst merkt! Maar wees er op beducht dat je mogelijk wel tot een productie komt, maar wellicht niet tot een volledige productie, of niet meer kunt bijbenen als je kindje meer wil na een bepaalde periode. Ik zeg altijd maar: borstvoeding geven is niet zo zwart wit als wel of niet borstvoeding geven. ook al geef je maar 1 voeding per dag, of kolf je voor 2 flesjes, dan nog geef je borstvoeding, dan nog geef je het beste van jezelf aan je kindje! Dat kan ook een doel zijn!

Bespreek alle aspecten goed van te voren met je lactatiekundige en bepaal hoe ver je wilt gaan. (en ook dat kun je tzt aanpassen, nieuwe doelen!

Heel veel succes straks, ik lees het graag als je kindje er is!

heidi margit

Share This Page