nachtvoeding?

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door myster, 3 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. myster

myster Actief lid

4 apr 2011
    263
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Even een vraag.
    Onze zoon is bijna 12 weken en krijgt 5 flessen. (2x 150/5, 3x 180/6).

Tot een paar weken terug kreeg hij zijn laatste fles (180/6) tussen 22.00 - 22.30u. Hij kwam dan rond 03.00u weer. We hebben het een tijd geprobeerd te rekken met zijn speen, maar dit lukte niet.
    Het lukte alleen als we hem bij ons in bed legden, dan redde hij het tot 06.00u. Op advies van het CB zijn we hiermee gestopt, omdat hij anders kon wennen en niet meer in zijn eigen bed zou willen slapen na 03.00u.

Toen kwamen we erachter dat hij al vroeg de nacht in gaat qua slapen. Rond 20.00-20.30. Als we hem dan wakker maakten om 22.00u dan bleef hij 03.00u komen.
    Maar als we om 20.00-20.30u de fles gaven ging hij rond 21.00 slapen tot 05.00.
    Dit heeft hij een paar dagen volgehouden. Nu sinds 5 dagen meld hij zich na zijn laatste fles van 20.00-20.30 alweer om 02.00-03.00.
    Rekken in zijn bedje met de speen heeft dan geen enkele zin.

Vervolgens geven wij dan zijn fles rond 03.00u (180/6) en dan word hij rond 06.00u wakker, geven we een speentje en dat accepteert hij dan een uur, tot 07.00 uur.
    Ik vind het dan te vroeg om hem een fles te geven, en ons schema is normaliter (8.00 - 12.00 - 16.00 - 20.00).
    Hij krijst het dan uit om 07.00u en is ook niet meer te stillen met een speen. Door met hem te lopen en te wiegen, wordt hij na een half uurtje slaperig en valt vervolgens zelfstandig in slaap in ons bed... Vervolgens moet ik hem dan rond 08.00-08.30 wakker maken omdat hij dan nog erg vast slaapt, maar het wel tijd is voor zijn fles/ritme.

Wat te doen?
    Nog tips?

Hij hoort in principe met dit termijn al door te slapen toch?
    Is rijstebloem eventueel een optie?

Ik hoor graag van u.
    Een heel verhaal, ik hoop dat u er iets van begrijpt.

PS. het is wel zo dat als hij moe is (ook overdag) hij eigenlijk niet zonder speen in slaap valt. Hij wil echt zijn speen voordat hij in slaap valt, ik heb hem wel eens laten huilen 10-15min dan valt hij uiteindelijk wel in slaap, na veel gekrijs en zichzelf overstuur huilend.
    Met speentje valt hij al snel in slaap.

Alvast vriendelijk bedankt voor de tips.

2. Nestle

Nestle Fanatiek lid

30 dec 2012
    1.094
    1
    0
    Beste Myster,

Veel kindjes van 3 maanden oud slapen nog niet door. Helaas is het iets wat er soms nog bij kan horen. Op dit moment mag je nog niet beginnen met rijstbloem daar is je zoontje nog te jong voor.
    Helaas schrijf je er verder niet bij hoeveel je kindje weegt. Hierdoor kan ik niet beoordelen of je zoontje nu op een schema van 180 ml of 150 ml zou moeten zitten. Maar op deze leeftijd hebben ze in elk geval nog 5 flessen nodig. Het beste kan je daarom rond 23:00 uur de 5e fles aanbieden. Als je die geeft heb je de meeste kans dat je zoontje uiteindelijk gaat doorslapen. Overdag zit er 4 uur tussen de flessen dus in de nacht zou hij ook minimaal 4 uur er op moeten kunnen volhouden.
    Vanaf 4 maanden kan je aan de laatste fles dan een paar lepeltjes rijstebloem toevoegen voor meer verzadiging in de nacht.

Groet,
    Saskia

3. myster

myster Actief lid

4 apr 2011
    263
    1
    0
    NULL
    NULL
    Sorry, hij krijgt dus s nachts om 3.00 ook nog een fles en zit dus op 5 flessen. Als we hem dus om 23.00 wakker maken dan zou hij 6 flessen krijgen.
    Hij woog 3 weken geleden 5,5kg, 60cm

4. Nestle

Nestle Fanatiek lid

30 dec 2012
    1.094
    1
    0
    Beste Myster,

Door voldoende flesjes en dus voeding aan te bieden heb je meer kans op doorslapen. Je wilt graag dat hij in de nacht doorslaapt en dan kan je het beste om 23:00 uur een fles aanbieden. Omdat je kindje 5,5 kilo is kan je in principe flesjes van 180 ml aanbieden (dus ook overdag)
    Helaas heb ik verder geen gouden tip voor je.

Groet,
    Saskia

Deel Deze Pagina