Beste Heidi, Ik heb een vraagje. Ik heb Fibromyalgie, heel kort door de bocht gezegd id dit reuma van spieren en bindweefsel dus de pijn van reuma en andere klachten maar dan zonder de vergroeiingen. Voor mijn zwangerschap gebruikte ik pijnmedicatie en slaaptabletten. Nu ik borstvoeding geef kan ik deze natuurlijk nog steeds niet gebruiken. Nu is alleen het probleem dat ik na mijn zwangerschap steeds meer pijn krijg. Kan dit invloed hebben op mijn melkproductie en zo ja hoe moet ik dit voorkomen want vanwege allergieën en eczeem wil ik zo lang als mogelijk borstvoeding geven. Groetjes, Rianne
hoi, wat vervelend. Pijn kan natuurlijk het toeschieten remmen. Dit kun je ondervangen door te 'conditioneren': steeds op een zelfde manier te werk gaan maakt dat je lichaam al soort van 'snapt' wat de volgende stap is. Altijd warmte of massage of stimulatie in een zelfde volgorde toepassen voor het aanleggen kan dan helpen. Ook kun je syntocinon neusspray vragen bij je huisarts (recept) Dit is de synthetische vorm van oxytocine, het hormoon wat maakt dat je melkstroom op gang komt. Pijn kan ook je productie remmen. Kijk of het nodig is om je productie te ondersteunen met bijvoorbeeld borstvoedingshee, voedingsmiddelen die ondersteunen etc. om je productie op peil te houden. Wanneer je erg veel last/pijn hebt om je kindje in goede houding te houden (vasthouden, bijvoorbeeld wanneer je kindje groter wordt) kun je kijken of kolven minder belastend voor je is. Dan zou je kunnen overwegen om (een deel) te kolven wanneer zelf 'live' voeden niet (meer) gaat. Neem dan een goede kolf (huur een professionele, kijk of je dit vergoed kunt krijgen) en neem contact op met een lactatiekundige die je hier in kan begeleiden. Er zijn moeders die zonder problemen in 4 keer alle voeding kolven voor hun kindje. (later zelfs in 3 momenten) Er zijn kolfbeha's verkrijgbaar, dat ontspant je handen en armen natuurlijk weer. Installeer een voedingen-hoekje: zo ergonomisch mogelijk en met alles binnen handbereik. Wanneer blijkt dat je best liggend voedt, kies daar dan voor. Zorg dat steun/kussens/formfix klaar ligt, zodat je handelingen beperkt blijven tot datgene wat nodig is, dat belast weer minder. Wanneer je me een persoonlijk bericht stuurt kan ik eens naar je medicatie kijken. Soms zijn er alternatieven die minder bezwaarlijk zijn... Veel succes!