Dag lieve mam's, Ik voel mij al een paar dagen erg onzeker over de borstvoeding... Mijn zoontje is nu 2 maanden en krijgt enkel borstvoeding. Hij drinkt tussen de 8 en 11 keer per dag, maar telkens maar 1 borst, een goeie 10 minuten. Hij lijkt hiermee genoeg te hebben en komt goed bij, valt na de voeding vaak direct in slaap. Ik dacht dus dat alles zeer goed ging. Nu las ik dat aan slechts 1 kant laten drinken ervoor kan zorgen dat mijn melkproductie zal terugvallen, tenzij ik minstens 12 voedingen per dag geef. Hier kom ik dus niet aan... Ik kolf momenteel ook nog niet, al ben ik wel van plan hier overmorgen mee te beginnen om een voorraadje aan te leggen. Ik heb al geprobeerd om mijn zoontje ook de tweede borst aan te bieden. Hij drinkt dan ook nog een 5-tal minuten, maar geeft dan een grote hoeveel terug over... Hierdoor is hij ook wat onrustig en valt dan niet zo makkelijk in slaap. Ik weet dus niet goed wat ik nu moet doen... Gewoon verder gaan zoals we bezig zijn? Hem na 5 minuten van de borst halen en aan de andere kant aanleggen (krijgt hij dan wel genoeg vette melk binnen?). De niet-gedronken kant telkens gaan kolven, lijkt mij ook een gedoe.. heb nu al handen te kort Of hem toch telkens die tweede borst aanbieden en hopen dat hij het deze keer wel binnen houdt? Tips zijn meer dan welkom... Alvast bedankt!!!
Hier heb ik ze alledrie met telkens 1 borst per keer gevoed, de oudste 2 jaar en 4 maanden, de 2e 20 maanden (stopte vanwege zwangerschap) en de 3e inmiddels bijna 2 jaar. Vol is vol. En in mijn ervaring drinkt de ene baby ook langer dan de andere. De jongste heeft bijvoorbeeld nooit langer dan 10 minuten gedronken terwijl de oudste met 1 jaar er nog steeds een half uur over deed.
En heb je nooit terugval gehad van je productie door maar 1 borst aan te bieden? Daardoor wordt elke borst maar om de 4 tot 6u geleegd hier, aangezien hij om de 2 a 3 uur drinkt ('s nachts nog minder).
Hier werd ook altijd maar 1 borst gedronken. Vanaf een maand of 8 af en toe opeens wel 2. Heb nooit een dip in mijn productie gehad en voedde in het begin zo'n 8 keer per dag.
Zoals ik al zei in je andere topic: hier ook meestal 1 borst per keer. Geen terugvallen gehad, regeldagen heb je sowieso. 2x een jaar gegeven. Als hij bij 2 gaat spugen zou ik gewoon lekker 1 blijven aanbieden als hij daarna tevreden is. Kolven voor voorraad heb ik nooit hoeven doen dus daar kan ik je niet echt mee helpen
Hier ook vaak 1 kant. Deed in begin de eerste borst kort, zeg maar toeschietreflex laten drinken en dan de andere borst zolang ze wil. Had ik wel de druk er af. Ik voed nog steeds. Maar sinds kort alleen nog met rechts. Links produceert veel minder, nu zelfs nauwelijks meer ( geeft niet wil gaan afbouwen). Rechts loopt nog als een trein. Heb voorheen nooit een dip gehad oid.
M’n dochter drinkt al 8 maand lang maar 1 borst per keer (behalve met deze warmte) alleen voor de nacht 2. Gaat prima. Ik kolf nooit, ze drinkt alles live. En ze groeit als een malle.
Ik lees dat je bang bent dat je productie keldert. Maar ergens kan dat niet echt. Als je nu maar 1 borst geeft en op een gegeven moment is dat niet genoeg meer of je productie loopt terug, dan heb je er dus altijd nog 1! En als je vanaf dat moment 2 borsten gaat geven, stem je vanzelf weer af op elkaar. Hier de eerste 3 a 4 weken 1 borst per voeding gegeven (en de eerste melkstroom juist weg laten lopen), daarna ergens over op 2. L