geachte dames, Minyaweth en ik (lars) vragen ons afof jullie het volgende probleem ook kennen. Onze kleine draak vigo wil niet meer in de safety sleep op zijn rug liggen. Hij draait zodra je hem in dat ding wil wikkelen op zijn buik. Jullie nog ideeen : liefs lars
Vinden jullie het een groot probleem als hij op zijn buik ligt? Dano slaapt al heel lang op zijn buik. Wij hebben wel een aerosleep matrasdekje waardoor hij kan ademen als hij met zijn gezicht naar beneden ligt. al gebeurt dat niet meer want hij draait zelfzijn hoofd prima opzij. Anders is het misschien een idee om een lange slaapzak aan te schaffen waarmee je hem op zijn rug legt n de onderkant achter het matras klemt
Dat met die slaapzak hebben we al geprobeerd. (voor de safety sleep) Vigo is gewoon zo sterk, dat hij het zelfs presteerd om op zijn buik te rollen als we hem al wel helemaal hebben ingepakt in de safety sleep. Daarbij dekken we hem ook nog redelijk strak toe met een dekentje. Wij zouden het niet erg vinden als hij op zijn buik zou (willen) slapen, maar het probleem is dat hij dan niet gaat slapen. Zordra hij op zijn buik ligt banjert hij zijn hele bedje door en gaat spelen
kn je niet door een sterkere klitteband aan te naaien daardoor minder makkelijk wat meegeeft? Wij hebben dat bij Daan gedaan gewoon heel erg breed en dik klitteband gehaald. er is geen beweging meer mogelijk dan. wij deden hem ook wel heel strak
Mijn zus deed het volgende en ze zweert erbij (ik heb het zelf nog niet hoeven uitproberen omdat Lize nog niet op haar buik rolt): Zij zette het slaapzakje van haar dochter vast met bretels! Bretels onder het matras, dan aan weerszijden 2 bandjes naar boven. Onder de oksel en in de buurt van knietjes of voetjes vastzetten. Ze heeft getest wat er kon gebeuren als bretel losschoot: schoot niet op lichaam of gezicht, maar meteen naar de zijkant. Ze heeft nu het setje bretels aan mij doorgegeven (wat een schat he). Nu weet ik niet of jullie sterke kindje dit pikt, maar misschien is het het proberen waard. @ Angel eyes: ik heb ooit gehoord dat de onderkant vastzetten achter/onder het matras gevaarlijk kan zijn, omdat ze misschien toch draaien en verstrikt kunnen raken. (maar ik weet dat jij supervoorzichtig bent hoor..). Lars, succes! Amber
ik zou hem niet gaan vast leggen met eigen bedachte constructies.. die safetysleep is natuurlijk wel helemaal door en door getest en ook goedgekeurd.. ons zoontje is vanaf een maand of zes een echte buikslaper, misschien zou je eens kunnen proberen of hij zo een goede nacht door maakt, en kun je de safetysleep aan de kant doen... als hij zichzelf tenminste zelf om kan draaien...
Dat zei ik ook tegen mijn zus, maar ik ken haar goed genoeg: ze is heel precies, perfectionistisch en stelt veiligheid van haar kind voorop. Dus op haar advies vertrouw ik blind!
mijn moeder deed dat bij mij ook, met die bretels. ik was een verschrikkelijke draaikont haha. en toen ik wat groter was klom ik mijn bed uit als ik nie vast lag...... maja 30 jaar geleden was alles anders.... als ik lars in bed leg gaat ie ook gelijk zitten en spelen, ong 5 minuten, heel soms ga ik na een minuut of 10 kijken en dan ligt ie lekker te pitten, op zijn buik of op zijn zij, of op handen en knieen en zelfs heel soms nog op zijn rug....
Maar ook deze mensen kunnen grote fouten maken Als je je kindje vastligt op de manier die jij voorsteld, kan het binnen de slaapzak evengoed voor elkaar krijgen om te draaien. Omdat de slaapzak vastligt, draait die dus niet mee en kan de halsopening als wurgvoorwerp dienen. Erg gevaarlijk dus voor beweeglijke kindjes...Juist om deze reden wordt vastleggen volgens dit soort constructies sterk afgeraden! Mijn zoon was ook zo'n beweeglijk geval in bed. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om hem gewoon in zijn slaapzak door het bed heen te laten banjeren. Dit duurde meestal een half uurtje en dan viel hij vanzelf in slaap. Zodra hij sliep ging ik even controleren of hij niet klem lag en als dat wel zo was lag ik hem even goed. Ik gebruikte in de winter een dikke slaapzak met mouwen en heb de dekens verwijderd...
halsopening als wurgvoorwerp.... hmm, ik word niet blijer.... Misschien moet ik zuslief er zelf bij roepen, zij heeft er immers echt ervaring mee. En nogmaals, zij neemt geen risico's hoor! Ben het wel met je eens dat iedereen fouten kan maken. Ben vooral van mening dat veiligheid altijd voorop gaat, dus ik luister naar jullie allemaal. Amazonnetje, kom eens meepraten! Amber
Hey Miyaweth en Lars, Wij kregen hetzelfde probleem met Daan en de SafeTsleep..hij heeft er een aantal maanden veel profijt van gehad, maar toen ik vorige week Daan in alleen zijn slaapzak in bed legde omdat ik de safetysleep in de was had, viel hij gelukkig zo in slaap!Sindsdien doen we het zonder sleep, en idd draait hij wel rondjes in zijn bed, gaat staan enzo, maar na een poosje is hij uitgespeelt, leg ik hem neer, geef zijn speentje en slaapt ie heerlijk in! Een oplossing heb ik niet, maar wel een gerustellende ervaring misschien ! Groetjes Emma
Jazeker.....als de kleine de kans krijgt de armpjes naar binnen te wurmen, dus een goed zittende slaapzak is cruciaal! En juist door de brede stevige (doch soepele) bretels ligt de slaapzak niet gefixeerd als een ijzeren harnas, maar geeft het een ietsje speling (kindje kan hooguit enkele centimeters de armen omhoog bewegen, net genoeg om het niet te frustreren, maar ook niet zoveel dat er allerlei gevaarlijke draaimogelijkheden ontstaan!). Maar ik geef toe, zien is begrijpen. Mijn kraamverzorgster deed een suggestie, en mijn verloskundige heeft het bij een thuisbezoek bekeken en er geen bezwaar in gezien. Dat wil niet alles zeggen maar dat stelde mij in ieder geval gerust. De suggestie dat 'mijn manier van doen' een 30 jaar ouderwetse achterhaalde methode zou zijn, laten we zeggen 'net zo dom als de reiswieg gewoon op de achterbank zetten' ipv je kind in de tegenwoordig veiliger maxi cosi's...stuit me echt tegen de borst! En ja...vier jaar geleden had ik heel andere doeken om mijn kind in te bakeren dan die mijn zus momenteel gebruikt, maar dat maakt ze niet minder veilig. Wie mij kent, weet dat ik altijd bereid ben als eerste "de hand in eigen boezem te steken", maar ik vind het echt kort door de bocht om nou direct te stellen dat 'perfectionisten ook fouten kunnen maken'? Natuurlijk, maar in in dit geval....als zou ik enig risico hebben genomen? Een verkeerd gebruikt veilig artikel kan ook kwaad aanrichten, dus gezond verstand en een beetje vooruitdenkend vermogen doen wonderen. Je mag het niks vinden, maar oordeel pas als je het daadwerkelijk in praktijk hebt gezien, dus hoe stevig en stabiel mijn kind zo lag. Over andere, beweeglijker kinderen kan ik niet oordelen. Ik weet nl. niet wat jullie je hierbij in gedachten voorstellen, dus dat kan ook een of ander schrikbeeld van ingesnoerd kind inclusief slaapzak zijn, dus laten we dat even meteen uit de wereld helpen. Mijn kind had vanaf oksels tot voeten alle bewegingsvrijheid, maar ze kon zich noch in de slaapzak omkeren, noch met slaapzak. Verder heeft mijn kind nooit en te nimmer in een slaapzak geslapen waarbij teveel speling tussen halsopening en armgaten zat. Ze had op geen enkele manier haar arm naar binnen kunnen wurmen. Alles precies aansluitend, en nee, niet te perfectionistisch strak natuurlijk ..... tmoetnietgekkerworduh! Het voeteneind onder het matras heb ik nooit gedaan omdat me dat niet sterk genoeg leek, plus gevaarlijk, omdat de rest van de slaapzak wel gewoon om de lengteas kan blijven draaien en aan die gevolgen wilde ik niet eens denken! Wie wil, mag me pb-en! En mijn advies: volg je eigen intuïtie plus een dosis gezond verstand. En bij twijfel gewoon niet doen!
Dit stukje slaat op mijn verhaal neem ik aan. Noem mij maar kort door de bocht, maar jij zult de eerste niet zijn die denkt dat ze alles perfect doet voor de veiligheid van haar kind en achteraf misschien moet denken, "had ik het maar anders gedaan"...Ik geloof best dat jou kind harstikke stabiel lag, maar ik vind het gewoon fout om een ander het advies van "vastleggen" te geven, aangezien er gewoon veel te veel ongelukken mee zijn gebeurt! Een ander doet het misschien niet zo "veilig" als dat jij het doet, met alle gevolgen vandien.. Net als bijvoorbeeld het advies wat ik hier vaak lees om je kind in de eerste paar maanden gewoon op de buik te laten slapen, omdat het bij diegene toevallig allemaal goed is gegaan. Bij degene aan wie het advies wordt gegeven kan het wel hartstikke fout gaan..Met dit soort adviezen moet je gewoon altijd heel erg voorzichtig zijn en niet zomaar op een forum gooien..Wil jij het op je geweten hebben dat het wel fout bij degene die jou advies heeft opgevolgt?
Bedankt voor jullie reacties meiden! Vanmorgen geprobeerd Vigo in bed te leggen zonder zijn safety sleep om te doen. Hij draaide dus gelijk weer op zijn buik, banjerd zijn hele bedje door en gaat vervolgens heeeeeeeeeeeeeeeeel hard lopen huilen omdat het op zijn buik liggen niet bevalt Hij kán terugdraaien op zijn rug, maar doet dit alleen bijna nooit.... Misschien toch maar even doorbijten?¿?
Ik lees met grote belangstelling mee..... Ruben kon al heel snel rollen, en nooit wat was het een probleem, hij sliep op zijn rug, zijn zij en zijn buik. Rolde idd ook het hele bed door maar na 5 minuutjes sliep hij. Totdat hij 7 maanden werd en ging kruipen. Hij kriupt in zijn slaap door bed en gaat dan vervolgens huilen omdat hij met zjn hoofd tegen de rand aan ligt, of hij beland op zijn buik en begint ook dan te huilen. Zodra je hem op zijn rug legt slaapt hij weer gewoon verder. Na 2 weken van tussen 3 tot 10(!) x per nacht eruit te zijn geweest hebben wij hem in de safe t gelegd en 2 maanden lang heeft ij daar heerlijk in geslapen. Het gaf hem echt rust. Ik hoefde hem er amar in vast te leggen en hij sliep! Maar sinds een week of 3 draait hij zelfs in de safe t op zijn buik en gaat dan huilen. Ik heb grpeobeerd hem weer los te laten slapen zodat hij zich kan terugdraaien maar dat doet hij niet. Hij gaat kruipen of zelfs staan, huilen en slaapt weer verder als je hem weer neerlegt. Dus ik snap je probleem heel goed! Ik blijf proberen hem los te laten slapen en hoop dat er een moment komt waarop hij snapt dat hij gewoon weer kan draaien en verder slapen.... Maar ook hier zijn tips meer dan welkom!
Beste Loetje, Voor zover ik weet .... zie ik hier nergens een advies staan waarin ik anderen overhaal om het vooral op 'mijn' manier het e.e.a. te doen. Mijn zus dacht goedbedoeld een ervaring uit te wisselen, niet meer, niet minder....daar is dit forum ook voor bedoeld, meen ik zo. Dat beoog jij trouwens toch ook, als ons over je ervaring vertelt waarin je de keuze maakt om je zoon "gewoon in zijn slaapzak door het bed heen te laten banjeren. Dit duurde meestal een half uurtje" Ik stel toch ook niet meteen dat je het niet op je geweten wilt hebben dat een ander dit direct ook gaat proberen en er een heel ander 'resultaat mee bereikt'? De manier waarop je de door jou gevreesde gevolgen van mijn handelen vergelijkt met 'andermans advies om op de buik te laten slapen', vind ik echt een drogredenering. Buikslapen is een erkend fout advies, maar jij trekt de redenering door: jij vindt mijn ervaring ook 'fout' (eigenlijk een geluk dat dat ooit goed is gegaan), ojee als iemand dat ooit ook zou proberen .... dus geef ik fout advies..... ?! Overigens reageerde ik meer op de manier waarop korte metten wordt gemaakt met een gedeelde ervaring. Hoe moet ik het anders opvatten als iemand begint over 'methoden van 30 jaar terug'? Maar goed, ik ben er niet op uit om persoonlijk gelijk te halen, nogmaals, laat iedereen doen waar hij of zij achter kan staan. En om het hiermee definitief af te ronden: ik vertrouw erop dat een ieder voor zichzelf kan uitmaken of iets wel of niet een verstandige keuze is. Amazonnetje
Ik wil hier ook nog 1 keer op reageren.. Allereerst heb ik het woord "overhalen" niet een keer neergetypt. Het verhaal over het buikslapen was gewoon een voorbeeld, niet meer en niet minder. Buikslapen is een inderdaad een erkend fout advies, vandaar dat ik het aanhaalde, aangezien het vastleggen ook een erkend fout advies is. Niet mijn persoonlijke mening, maar een onderzocht feit! Van het "in de slaapzak door het bed laten banjeren" is nog geen kind verongelukt, van bovenstaande dingen wel. Dus bij deze denk ik dat mijn advies in deze een stuk onschuldiger is als wat je zus als goedbedoeld (en bij jullie ook uit goede ervaring) advies geeft. Het is ook zeker mijn bedoeling niet om jou persoonlijk aan te vallen, ik reageerde alleen op een stukje tekst van jou waarbij je mij kort door de bocht noemt, waardoor er al snel een persoonlijk tintje aan het hele verhaal komt.. Ik laat het hier verder bij rusten en hoop dat ts snel een oplossing voor haar probleem vind...
Ik zou het proberen af te gaan bouwen. Overdag zonder safe-t-sleep dan heb je zelf nog de energie om er steeds naar toe te gaan en hem plat te leggen. En voor de nacht voorlopig in de safe-t- sleep. Als het dan voerdag goed gaat dan kan je het proberen om hem 's avonds ook weg te laten. Zo willen wij het over ene tijdje ook gaan doen.