Nachtvoedingen 4.5 maand..

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door madelein, 2 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Onze dochter is nu 4,5 maand. De eerste maanden sliep ze van 20.00-2.00, en kwam daarna elke 3 uur. Daarna heeft ze een aantal weken doorgeslapen tot 4.00. Sinds 3 weken komt ze echter weer elke 3 uur. Heeft dan echt honger. Uitstellen met speentje lukt eventjes, maar ze blijft onrustig dan. Ze drinkt en valt daarna gelijk weer in slaap. 3 uur later is ze er weer.
    Nu ik weer werk breekt dit me enorm op.
    Ze slaapt bij ons op de kamer.
    Iemand tips? Of gewoon kwestie van m'n tijd uitzitten...?

2. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Ik denk dat het heel normaal is. Als kindjes weer een sprong in de ontwikkeling maken hebben ze ook meer melk nodig. Zorg dat je het jezelf makkelijk maakt. Ik deed dat door:
    - inderdaad op dezelfde kamer te slapen
    - mijn eigen ogen dicht tijdens het voeden
    - niet teveel licht aan doen
    - zorgen dat je het zelf warm genoeg hebt (badjas oid)
    - vroeg naar bed wanneer het kan

Op deze manier slaap je weer sneller in. En geloof me: het gaat makkelijker worden. Nachtvoedingen nemen vanzelf weer af en ook jou lichaam went aan wakker zijn s nachts. Hierdoor slaap je makkelijker weer in. En het besef dat wat je kleintje doet volkomen normaal is en dat ook deze fase weer voorbij gaat helpt misschien.

Geef je de borst of de fles?
    Als je fles geeft, zorg dat je heet water in een thermosfles bij je hebt en een voedingstorentje. Doe in de fles alvast een beetje (koud) water. Hoef je alleen heet water bij te gieten en de poeder erbij te schudden.
    Borstvpeding is nog makkelijker natuurlijk.

En heb je mogelijkheid om in het weekend met je partner af te wisselen?

3. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Ik ben bang dat het een kwestie van uitzitten is. Rond de 4 / 5 maanden is een lastige periode. Hier kwam hij toen ook elke 3 uur zeker. En soms zelfs elke 2 uur. Nu sinds hij 6 maanden is slaapt hij van 7 tot 23. En na de voeding vaak door tot 6 uur! Soms wel een nachtvoeding tussendoor, maar het is te doen!

4. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Ik geef volledig BV.

Tijd uitzitten dus ;). Bedankt voor de tips! Meeste doe ik al wel, gister om 20.00 naar bed gegaan, gelijk met haar :D.

Partner lukt niet ivm Bv. Dan zou ik s nachts moeten kolven maar dan leg ik net zo lief aan.

Wat fijn om te lezen trouwens dat ik niet de enige ben die hier tegenaan loopt!

5. Rozen88

Rozen88 Lid

11 aug 2014
    48
    0
    6
    Vrouw
    NULL
    België
    Hier ook een baby die nog steeds niet doorslaapt en om de 3 uur wil drinken. En sinds een week komt ze overdag om de 2 uur ipv om de 3 uur. Voor dat laatste hoop ik dat dit maar tijdelijk is!

6. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Vermoeiend he?
    Met name de nachtvoedingen vind ik erg zwaar.

Maffe is wel dat ze overdag wat minder drinkt als ik er niet ben. Dus zal ook een deel mama honger zijn denk ik.
    Prima, alleen nu ik weer werk is het een stuk zwaarder. Gaan vanavond eens kijken of ik nog een paar uur per week minder kan werken.

7. Tigra

Tigra Bekend lid

15 dec 2014
    706
    0
    16
    NULL
    NULL
    Misschien handig om te weten:
    Als je bv geeft veranderd je slaapcyclus. Deze wordt korter. Iedereen heeft elke nacht een aantal keer een volledige slaapcyclus nodig om uit te rusten. Omdat je cyclus korter wordt als je bv heeft, heb je dus minder uren slaap nodig om uit te rusten. Als je aan cosleeping doet, wordt dit proces nog meer versterkt. Dit heeft de natuur mooi geregeld, anders zouden alle moeder kapot gaan aan de slaap.
    Daarnaast zorgt bv ervoor dat je na het voeden vrijwel gelijk in je diepe slaap terecht komt. Dat komt ook je nachtrust ten goede!

Sinds ik deze info heb, kan ik veel beter accepteren dat ik nachtvoedingen moet geven. En ik voel me veel uitgeruster! Het idee van slaaptekort kan ook tussen je oren zitten.
    Mijn baby is 7 maanden. Ik geef 1 tot 2 nachtvoedingen. Ik werk en ik heb een peuter en een kleuter. En ik sta bijna elke ochtend uitgerust op.

8. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Vind het knap tigra!
    Ik kan ook wel erg slecht tegen weinig slapen, altijd al. Tel daar nog een aantal dingen bij op ( slechte conditie ivm plat liggen in zw, ks, overlijden kindje van zwager en schoonzus, en een placenta rest die as maandag weggehaald wordt) waardoor mijn energie level echt heel laag is. Het zal ooit beter worden ;)

9. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Helemaal hetzelfde nu met zoon vier maanden, zelfs de tijden. Van 19 tot-2/3 uur in nu ineens weer om23.00 uur ook een voeding. Mijn zoonpakt alleen geen speen, als hij wakker wordt neem ik hem wel bij me in bed. Soms slaapt hij dan nogwel tijdje door, maar ik ga niet rekken. Dan is aanleggen en het mezelf inderdaad makkelijk maken zoals hier boven staat toch veel sneller. Hij slaapt ook op de kamer en als ik hoor dat hij wakker is val ik toch niet in slaap.
    Go with the Flow, ga inderdaad vroeg naar bed en probeer hoe gek het ook klinkt er ookvan te genieten. Ik vind het ergens magische momenten met nog zo'n klein mensje.

Kan je in het weekend niet bijslapen tijdens haar slaspjes?

Edit:

Helemaal eens met tigra, soms was ik gefrustreerde door het idee: weer een half uur wakker dan dst ikecht moe was.
    Maar moet wel zeggen dat ik een ochtendmens ben en goed tegen weinig slaap kan, dus dan werkt het mentale knopje omzetten. De dingen die jij beschrijft zijn natuurlijk niet heel standaard om er bij te hebben...

10. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.690
    2.398
    113
    Vrouw
    Broek
    En als je haar nu eens wakker maakt als jij naar bed gaat en dan een voeding geeft op jouw verzoek? Hier maak ik hem altijd wakker rond 23.00 dan krijgt hij de borst of een fles gekolfde melk en slaapt hij meestal tot een uur of 5. Dan geef ik hem nog een keer eten en slaapt hij weer door tot een uur of 8. 1x wakker na een flinke hap slaap van een uur of 5 is voor mij echt prima.

11. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    @fee: dat is ook bijzonder! Komt idd helemaal overeen!
    Op m'n vrije dagen trek ik het goed. Maar vind de combi met werken echt rete zwaar. Zal misschien ook moeten wennen.
    Nee die dingen zijn niet standaard nee, maar helaas krijg ik ze er gratis bij. As maandag curettage dus dat zal ook weer even zorgen voor minder energie. Ik blijf ook even thuis daarna, wil eerst weer een beetje bijkomen ervan.
    Idd gewoon maar voeden en daarna weer gaan slapen lukt mij meestal goed. Val soms ook voedend in slaap, dondert dl ineens naar beneden 😂
    Ik heb gek genoeg de meeste moeite met de voeding rond 0.00. Die andere geniet ik van, en vaak doe ik die liggend. heerlijk dat warme lijfje tegen me aan, 2 handjes die me kriebelen. Daar geniet ik intens van. En als ik vrij ben vallen we zo samen in slaap, en vaak slaapt ze dan tot 8-9 uur. Dat is prima te doen. Het zijn echt de dagen dat ik werk dat ik het enorm zwaar vind.

@majo: het lastige is dat wakker maken averechts werkt bij haar tot nu toe. Daarna slaapt ze veel lichter en onrustiger, en ze wordt alsnog rond 1.00 wakker dan.
    Idd 4-5 uur slaap achter elkaar doe ik het ook voor maar helaas kom ik tot de 2-2.5 uur momenteel.

12. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Ik merk trouwens wel dat hij nu ineens aan het rollen is van buik naar rug en andersom . Dus wel kloppend met het meer energie verbruiken dus meer melk. Eigenlijk is het dan super mooi hoe ze het zelf regelen met bv.
    Heb ook wel eens gehad dat meneer om de twee uur kwam voor een paar slokjes, dat vond ik niet grappig meer maar als hij echt goed effectief drinkt vind ik het nu wel prima, hij zal het nodig hebben.

Maar moet je perse de voeding van 0.00 uur dan kolven als je man zou geven? Want als ze normaal doorslaapt wrnt je lichaam gewoon aan een voedings snachts minder. Ik zou dat als noodgreep wel doen als je zo giga moe bent. Dan sla je dus 1 voeding over en die kolf je niet. Moet je wel weer even bij elkaar sprokkelen na de ochtendvoeding bijvoorbeeld voor je voorraad.

13. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Het lastige is dat mijn borsten niet heel veel opslag capaciteit hebben ;). En zit dus echt mega vol na 5 uurtjes als ze zo veel drinkt als nu.
    Ik vind het daarnaast wel een soort van mijn 'plicht' om haar bij me laten drinken als ze zo overduidelijk behoefte aan mij heeft. Maar dat is een maffe kronkel in mijn hoofd ;)

De keren dat ze langer slaapt ben ik ook door m'n pads gelekt. Ik ben dus bang dat dat me meer last dan goeds bezorgd.
    Ik ben nu weer 3 dagen vrij dus ga morgen gebruiken om lekker samen uit te slapen, en slaap dan al haar slaapjes met haar mee. Dan maar geen schoon huis ;).

14. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    En als je haar nou eens niet wakker maakt voor de voeding als je zelf naar bed gaat, maar haar gewoon slapend aanlegd. Dat werkt hier wel goed.

15. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Kwestie van uitzitten en hopen dat het snel beter gaat :D
    Mijn jongste wordt deze maand 1 jaar...komt nog steeds elke 3/4 uur s nachts

16. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Slapend aanleggen werkt niet. Dan neemt ze een paar slokken en valt dan aan de borst in slaap. droomvoedingen kennen we helaas niet hier.

Vannacht ging al beter! Van 22.00-2.00 geslapen! En al is dat maar 4 uur, het voelt als een complete nacht :D. Om 4.00 was ze er weer, heb dr toen bij me gelegd en zo de voeding uit kunnen stellen tot 6.00. Daarna heeft ze tot 9.00 geslapen. Dat uitslapen doet ze gelukkig wel bijna altijd! Dat maakt dat ik bij kan tanken en net wat uurtjes extra kan pakken

17. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Hier weet ik nog dat zo rond de 4,5 maand ze wat gingen rommelen (de meisjes dan), dat duurde even, en toen gingen ze opeens slapen van 21-5 :)
    Dus wie weet!

Het blijft sowieso iets, dat doorslapen. Jongste dochter had zo rond de 7/8 maanden een periode dat ze vroeg in de ochtend wakker werd (04.30) en dan niet meer wou slapen, ergo, heel erg moest huilen (ook tijdens de vakantie,fijn!).
    Ging ook zomaar weer over..
    En oudste had een het-is-nacht-ik-moet-huilen-periode zo rond haar 1e verjaardag....

Nee, dat slapen is er niet beter op geworden maar tegenwoordig wel weer redelijk goed te noemen!:p Dus hou vol;)

18. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Hahaha bemoedigend Zoë ;).

We gaan de tijd uitzitten. En pak m'n rust waar het kan. Voel me vandaag alweer 100x beter. Scheelt ook als ik straks weer late diensten kan gaan werken, dan kan ik in de ochtend nog wat uren slaap pakken.

19. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Fijn dat het beter ging!! Ik zou zelf eerlijk gezegd ook neit snel een voeding overslaan hoor. Ik heb ook nog eens de luxe dat ik mijn werk om de voedingen heen kan plannen met het probleem dat hij nu de fles weigert. :D
    Maar als je echt zo op je tandvlees loopt dar genieten er teveel bij inschiet zou ik het wel overwegen.
    Maar hey, we gaan voor van 19-6 toch Madelein?;)

20. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Hahaha ja dat lijkt me heerlijk! Een voeding tussendoor vind ik ook geen probleem hoor, maar elke 2-2.5 uur is niet grappig;)

Deel Deze Pagina