Voedingsschema 6maanden HELP??? Borstvoeding afbouwen HOE???

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Selcan, 29 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Selcan

Selcan Actief lid

14 mei 2015
    315
    0
    16
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Ons zoontje is 5maanden nu, en met 4 maanden zijn we begonnen met groente en fruithapjes, eenmaal per dag ongeveer 60g. Het gaat allemaal gelukkig erg goed.

Hij krijgt nog steeds borstvoeding, hij slaapt het klokje rond, en hij komt sinds een maand maar 4x perdag voor een voeding (sinds laatste topic maand geleden " http://www.zwangerschapspagina.nl/borstvoeding/620639-borsten-voelen-leeg.html " is het dus niet meer veranderd en hij lijkt het gewoon goed te doen).

Hij is dus bijna 6maanden en ik wil mij goed voorbereiden op het veranderende eetschema. Ik wil voorlopig borstvoeding blijven geven, maar wel vanaf 6maanden langzaam afbouwen, bijvoorbeeld dat ik met 8maanden nog maar 2x per dag borstvoeding geef.

Maar hoe pak ik het aan?

Op internet kan ik alleen maar schema's vinden die gaan over flesvoeding, en over kindjes die nog laat in de avond een voeding krijgen daar heb ik dus weinig aan...

MIJN SCHEMA voor nu
    8:00 borstvoeding
    11:00 borstvoeding (daarna fruit/groente hapje)
    15:00 borstvoeding
    19:00 borstvoeding

• Ik wil dus graag weten hoe de borstvoedende mama's het hebben gedaan na 6maanden?

• Doe je bijvoorbeeld afbouwen door de middag voeding te VERVANGEN door fruit/groente+water/thee ??? Kan je dit gewoon gelijk met 6maanden doen??? Dan geef ik dus 3x borstvoeding, en 1x fruit/groente+water oid.
    Of moet ik de 4 voedingen aanhouden zolang hij er om vraagt en een extra voeding er tussen stoppen wat dan bestaat uit groente/fruit+water oid.

• Hoeveel ml water/thee/sap, mag ik geven na 6maanden? Nu geef ik na het hapje een paar slokjes water maar meer niet.

• Hoe bouw ik de borstvoeding LANGZAAM af (naar 2x perdag bijvoorbeeld)?

2. Koekieee

Koekieee Lid

3 mrt 2016
    67
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mij is dat allemaal vanzelf gegaan. Ze is vrijdag 1, en heeft het tot nu toe keurig zelf geregeld. Ik ben ook met 4 maand begonnen met oefen hapjes en vanaf 6 maanden at ze al flink mee. Tis zelf zo gekomen dat ze toen alleen smorgens en savonds nog dronk en soms smiddsgs een keer,, en dat is nog steeds zo.

Wat drinken betreft, ik gaf en geef nog steeds alleen water en thee. Ik bied dat bij het ontbijt ( pap of broodje) lunch, tussendoortje en avondeten aan, en ze drinkt wat ze wilt drinken.

Mijn advies is dus om je niet persee te focussen op het afbouwen, vaak geeft je kindje zelf aan waar ie wel of niet genoeg aan heeft. Of wil je je bv vervangen voor kV overdag? Zo niet, heeft je kindje zeker nog meer dan 2x bv nodig overdag.

Xx

3. Veera

Veera Niet meer actief

Je bedoelt dat je over wil op de fles?
    Want de melk af gaan bouwen als je bv wil blijven geven hoeft echt nog helemaal niet, ze groeien ervan en 2x bv is wel weinig voor 8mnd zelfde als flesvoeding zit geen verschil in, dat is meestal ook nog rond de 450ml

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Met 8 maanden is het toch nog wel nodig dat je kindje voldoende melkproducten krijgt, dus moedermelk of kunstvoeding.
    Dus wat wil je precies?

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Met 8 maanden is het toch nog wel nodig dat je kindje voldoende melkproducten krijgt, dus moedermelk of kunstvoeding, want je kan nog niet alles vervangen door gewone koemelk. Dus wat is precies de bedoeling?

6. Selcan

Selcan Actief lid

14 mei 2015
    315
    0
    16
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Jaa met afbouwen van borstvoeding bedoel ik een aantal voedingen vervangen door kunstvoeding zolang dat nog nodig is!

7. manamana

manamana Fanatiek lid

30 apr 2014
    1.372
    22
    38
    het Noorden
    Als je de ochtend- en avondvoeding nog BV wil geven, zou ik rustig aan de voedingen overdag vervangen door een fles. Je kan bijvoorbeeld eerst de middagvoeding vervangen en daarna de late ochtendvoeding, als je geen last meer hebt van stuwing.
    Een baby van 8 maanden heeft volgens mij (maar helemaal zeker weet ik dat niet) nog 500 ml melk nodig.

Voedingen vervangen door groente of fruit zou ik dan ook nog niet doen. Ik zou voorlopig op vier melkvoedingen blijven en daarnaast groente, fruit en brood aanbieden. Daarnaast kan je water en thee aanbieden (sap zou ik persoonlijk mee wachten, zit vaak suiker in). Hoeveel, geen idee. Zoveel als je zoon nog lust, na de melk en bijvoeding ;).

8. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Ik ging met een maand of 8 van 4 naar 3 melkvoedingen. In mijn geval nog allemaal bv maar dit kan natuurlijk ook met gedeeltelijk kv. Met 6 maanden ging ik naar (alles ongeveer natuurlijk, geen strak schema):
    7 uur bv
    9 uur fruit
    11 uur bv
    15 uur bv
    17 uur groente
    19 uur bv
    Later kwam daar tussen de middag een broodkorst bij. Op een gegeven moment water uit bekertje bij fruit en melk bij de boterham tussen de middag. En dan 's middags ook weer water uit bekertje.

9. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.362
    113
    Vrouw
    S heeft volledig BV gekregen tot 6 maanden, vanaf 5 maanden ook met fruit en groente erbij. Daarna langzaam wat voedingen gaan vervangen, bij 9,5 mnd helemaal gestopt met BV. rond 8 maanden was zijn schema:

7.00 BV
    10.00 fruithap
    11.00 BV of KV (als ik thuis was of nog wat gekolfd BV, anders KV 150/5 of zo)
    13.00 boterham met wat water
    16.00 fles 180/6
    18.00 warme hap
    19.00 BV en daarna slapen

10. Rozientje

Rozientje Actief lid

13 okt 2012
    449
    1
    18
    Vrouw
    Verpleegkundige ~ Buschauffeur
    Hooglede, België
    Mijn zoontje is morgen 11 maanden en dit is zijn eetschema:

5-7u: BV
    11u: groentehap (aardappel, groente en vlees/vis/kip) en water
    12u: BV (als ik thuis ben) voor middagdutje (eerder tutteren dus)
    15-16u: fruithapje / yoghurt en water
    19u: BV (of afgekolfde melk) en slapen

Als ik thuis ben, dan krijgt hij gemiddeld zo'n 4-5x BV. In de creche krijgt hij geen melk meer, wel fruit en groenten en water.

Als je meer info wil, dan kun je die vinden op de website van La Leche League of borstvoeding.com

11. Rozen88

Rozen88 Lid

11 aug 2014
    48
    0
    6
    Vrouw
    NULL
    België
    Interessant om te lezen.

Ik dacht altijd met bv dat ze tot 1 jaar op min. 6 voedingen zaten, maar het vermindert dus met de maanden. Lijkt me heerlijk haha

12. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Nee hoor, niet per se ��
    Ik was met zoon van plan om lang te voeden en het hem echt te laten
    bepalen. Hij zat dus met 1 jaar op 4 voedingen (en eventueel een nachtslokje).
    Maar een voeding met 3 maanden is wat anders dan een voeding met 1 jaar. Het gaat veel sneller en is relatief gezien ook minder melk omdat een kindje van die leeftijd gewoon met de pot mee eet.
    Dus afbouwen kan, maar het hoeft niet.

13. Joli86

Joli86 Fanatiek lid

13 feb 2013
    2.070
    97
    48
    Onze dochter is ruim 8,5 maand en dit is nu haar schema ongeveer

7.00 bv
    9.30 fruithap
    12.00 brood
    12.30 fles 180cc