Goedenavond, Vanmiddag heb ik bezoek gehad van een lactatiekundige, omdat de borstvoeding 'mislukt' is in mijn kraamtijd. Ik had onhoudbare pijn aan mijn tepels en (naar nu blijkt) heeft de kraamhulp allemaal verkeerde adviezen gegeven en signalen gemist, waardoor ik na een week een pauze heb ingelast, ben gaan kolven en dit in flesjes aan m'n meisje (van nu twee weken trouwens) ben gaan geven. Omdat ik het toch echt wel nog een keer wilde proberen, heb ik een lactatiekundige ingeschakeld en zij is vanmiddag geweest. Nu bleek ons dochtertje een te strak/kort lipriempje en tongriempje te hebben waardoor haar mondholte te klein was en ze bij het drinken mijn tepels 'plette'. De riempjes zijn nu ingeknipt en de eerste twee keer drinken gingen nu al zo goed, ik heb er weer vertrouwen in. Máár...nu zit ik met de vele voeding die ik produceer... Met kolven hield ik mijn borsten steeds soepel genoeg, maar nu merk ik na de twee 'echte' borstvoedingen dat mijn borsten onder grotere spanning blijven staan, doordat m'n meisje minder drinkt dan ik produceer. Hoeveel of hoe vaak mag/kan ik kolven zonder dat ik de hoge productie onnodig behoud? De spanning zal er namelijk af moeten, maar ik lees ook van alles over vraag en aanbod en ik wil niet dat ik door te veel kolven er zelf voor zorg dat die productie zo hoog blijft. Ik snap dat het een beetje een luxe probleem is hoor, als je overal verhalen leest en hoort over vrouwen die te weinig voeding hebben, maar ik ben gewoon best bang voor een borstontsteking en die gespannen borsten voelen nou eenmaal ook niet bepaald prettig... Ik hoop dat het verhaal zo een beetje duidelijk is en dat er iets van een richtlijn is te geven... Alvast bedankt!
En eigenlijk nog een klein vraagje. Ons kindje slapie nu bij ons op de slaapkamer, omdat we overal horen dat dit ivm borstvoeding geven het beste idee. Maar ik word wakker van ieder geluidje dat ze maakt (en die maakt ze veel!). Is het echt slechter om haar op haar eigen kamertje te leggen?
Hoi, Hoe gaat het nu? Heb je nog last van spanning op de borsten? Ik zou enkel spanning afkolven, evt. voor je gaat voeden. Als tepelhof soepel is is het al goed. Dan aanleggen. Zoek je eigen weg in waar jij en je kindje best bij gedijen met slapen: als het goed gaat op haar kamertje, prima. Als je went aan geluiden en ze slaapt bij jullie: ook goed.
Bedankt voor je reactie. Helaas gaat het met mijzelf dusdanig slecht, dat ik sinds zaterdag aan de medicijnen zit (anti-depressiva) en ben ik daarom ook helemaal gestopt met de borstvoeding. Kolven doe ik nu vier keer op een dag om de spanning eraf te halen en hoop dit de komende dagen/weken af te bouwen.
ach, meid, wat naar voor jullie... je kunt je productie remmen door gebruik van salie thee in combinatie met salie tinctuur. Verkrijgbaar via betere drogist of reformzaak. Even bellen of ze dit hebben. Wanneer je de voedingen overdag af hebt gebouwd heb je misschien zoveel zicht en grip op je dagen weer dat je in een rustiger tempo de andere 2 voedingen kunt afbouwen. Geef je de moedermelk nog wel? Veel medicijnen zijn verenigbaar met borstvoeding. Bij twijfel vraag maar hier.
Nee, de medicijnen die ik heb gekregen, konden niet samen met borstvoeding. Ik had al wel een (schoon) voorraadje in de vriezer, dus die maak ik nu eerst op en daarna gaan we helemaal over op kunstvoeding. En bedankt voor de tip voor het remmen van de productie, ik ga er achteraan. Als ik niet meer hoef te kolven, zal dat ook al een stukje rust gaan geven hoop ik. Bedankt voor je reacties...