Net bevallen, aanleggen doet zeer, kolven?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Juneau, Aug 29, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Juneau

Juneau Bekend lid

Jan 18, 2016
    608
    0
    16
    Hoi dames,

Ik ben afgelopen zaterdag bevallen van een prachtig dochtertje. Jammer genoeg heb ik wel problemen met het geven van bv. De eerste keer aanleggen deed zo'n zeer dat ik nu al met tepelkloven zit. Ze had moeite met het nemen van een grote hap waardoor ze echt alleen aan mijn tepel zoog. De dagen erna bleef het aanleggen ontzettend pijn doen en ook tijdens het voeden bleef ik een hele stekende pijn voelen, het werd niet minder oid. Op aanraden van de kraamverzorgster ben ik begonnen met kolven. In de tussentijd geef ik haar fv zodat ze aksnog wat binnenkrijgt. Dit is de tweede dag dat ze fv krijgt.

Probleem is echter dat het kolven nog niet lukt. Er komt nog niks uit. Is dit normaal? Ook ben ik bang dat ik dit helemaal niet goed aanpak (fv geven). Moet ik haar gewoon aanleggen en door de pijn heenbijten?

2. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Heb je al een lactatiekundige gecontacteerd? Lijkt me echt het beste plan nu.

3. Muffins

Muffins Lid

Dec 8, 2015
    96
    0
    6
    Female
    Zuid holland
    niet luisteren naar de kraamhulp en een lactatiekundige bellen!

4. Juneau

Juneau Bekend lid

Jan 18, 2016
    608
    0
    16
    Oke, als ik het zo hoor pak ik het dus niet goed aan? Ik zal morgen wel even een lactatiedeskundige bellen dan.

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
    Vandaag nog een lactatiekundige bellen en zsm langs laten komen inderdaad.
    Kolven is soms noodzakelijk dus op zich prima,maar het probleem (niet goed aanhappen met alle gevolgen van dien zoals je gemerkt hebt 🙁
    . Er kunnen meerdere oorzaken zijn,dat kan een LK beoordelen.

Welke kolf gebruik je?
    En, ook belangrijk, laat de fles staan. Je kan een pasgeborene echt beter via fingerfeeding voeden. Het gaat om nog maar hele kleine hoeveelheden voeding en op die manier verklein je de kans op nog meer aanhap problemen aanzienlijk.

6. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

Apr 21, 2014
    2,083
    295
    83
    Emmeloord
    Bel een lactatiekundige. Heb je een dubbelzijdige elektrische kolf van het ziekenhuis?
    Kun je met de hand kolven? Dat gaat soms beter in het begin. Als het goed is kan de kraamzorg je dat leren. En ga vingervoeden kf met een cupje. Geen fles!!

7. Juneau

Juneau Bekend lid

Jan 18, 2016
    608
    0
    16
    #7 Juneau, Aug 29, 2016
    Last edited: Aug 29, 2016
    Ik verblijf momenteel in het geboortehotel, dus ik gebruik een dubbelzijdige elektrische kolf van Medela. Beetje vervelend dat er niks uitkomt, want toen ik mijn dochtertje aanlegde was er wel gewoon melkproductie. Dus snap niet waarom het kolven niet lukt.

Ik heb de kraamhulp maar weer erbij geroepen om zometeen weer hulp te krijgen bij het aanleggen. Ik vraag me alleen af of het mogelijk is om bv te geven met tepelkloven, of dat het dan sowieso te pijnlijk is. Want ik weet niet of de pijn komt omdat ze niet goed hapt of omdat ik nu gewoon wondjes heb op mijn tepel.

Ik zal morgen contact opnemen met een lactatiedeskundige, dat kan via het hotel geregeld worden. Bedankt voor de reacties.

8. Pepper92

Pepper92 Fanatiek lid

Jan 4, 2015
    1,028
    457
    83
    Female
    Groningen
    Vraag anders in het kraamhotel om een tepelhoedje, hierdoor doet het minder pijn. Hopelijk kan ze hier wel goed op aanhappen.

9. Juneau

Juneau Bekend lid

Jan 18, 2016
    608
    0
    16
    Ja, dat heb ik al geprobeerd, maar daarmee hapte ze juist niet goed. Ze wist niet met het tepelhoedje om te gaan.

Ik heb haar net met de hulp van de kraamhulp aangelegd en dat ging wel goed. Het deed nog wel een beetje zeer, maar dat komt denk ik gewoon door de tepelkloven, want dit was wel gewoon uit te houden. Mijn tepels voelden na het voeden ook niet pijnlijk aan. Toen ze verkeerd werd aangelegd was de pijn vele malen erger en deden mijn tepels na het voeden ook heel erg zeer.

De kraamhulp adviseerde mij wel om na de bv toch nog een flesje te geven van 30cc, omdat ze anders niet genoeg binnen zou krijgen. Ze zei dat mijn melkproductie nog op gang moet komen en dat ik dan kon stoppen met de bijvoeding. Ook vertelde ze dat de meeste vrouwen in het begin bijvoeren met kunstvoeding. Is dit waar? Of kan ik haar nu gewoon alleen bv blijven geven (omdat het aanleggen nu wel goed lijkt te gaan)?

Ik neem morgen sowieso contact op met de lactatiedeskundige.

10. Miki013

Miki013 Bekend lid

Feb 9, 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    Lactatiedeskundige bellen, en vooral niet luisteren naar die kraamhulp. Ze wouden mijn zoon al eerste avond naast zich laten huilen. Als ik nu nog aan denk wat voor adviezen ik in kraamhotel kreeg word ik nog steeds heel erg boos. Ik had door verkeerd aanleggen bloedende tepels, maar geloof me het wordt beter.
    Haal meteen tepelzalf van medela heet Purelan. Blijven smeren en je tepels laten luchten. Je dochter zo veel mogelijk aanleggen en tussendoor kolven. En ophouden met fles geven..
    Als je dochter te veel is afgevallen snap ik het bijvoeden wel anders zou ik het niet gedaan hebben, is gewoon killer voor de borstvoeding

11. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Laat na het drinken wat melk opdrogen op je tepels, dit helpt goed voor het herstel van de tepels. En aan de lucht laten drogen.

Bv is vraag en aanbod, dus als je kv gaat geven, maken je borsten geen melk aan, dus er de volgende keer weer geen melk. Tenzij je dus kolft.
    Dat je in het begin weinig kolft klopt ook, maar de hoeveelheid die je kolft zegt niks over de hoeveelheid die je kindje binnenkrijgt.

12. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

Apr 21, 2014
    2,083
    295
    83
    Emmeloord
    Het kan zijn dat er bijgevoerd moet worden. Maar dat hangt van het kindje af of due het red. Smeer purelan na het voeden. Heb je wel de juiste kolfmaat van het borst stuk?? Te klein of te groot werkt niet. En kloofjes is echt pijnlijk met voeden. Doorgaans krijgen de meeste vrouwen op dag 4 stuwing. Tot die tijd vaak aanleggen of met de hand kolven om het optimaal te stimuleren. Anders verlies je kleine beetjes melk in de kolf. Dat is zonde. Komt vast snel goed. Probeer ook te ontspannen dat helpt ook. Fijn dat je snel een lactatiekundige kunt zien.

13. Micera

Micera Fanatiek lid

Jun 23, 2013
    3,296
    547
    113
    Borstvoeding kan best een paar dagen duren voor het op gang komt. Zoals andere dames al aangaven is het geen goed idee om kunstvoeding te geven (tenzij er een medische noodzaak is omdat je kindje veel te veel afvalt).

Borstvoeding kan in het begin pijnlijk zijn. Zeker als je in het begin al tepelkloven hebt. Dan is het extra belangrijk dat je goed aanlegt. Bij mij duurde het bij beide kinderen even voor ik pijnloos kon voeden. Zelfs met goed aanleggen.

Heb je al een lactatiedeskundige te pakken gekregen? Vaak kunnen ze met spoed komen, en daar kan je heel veel aan hebben! Ik heb daar de 1e keer ook veel aan gehad.

Leg je je kindje al iedere 2 uur aan? Als drinken niet goed gaat, kan je ook handkolven (dus niet met een kolf, maar met je eigen handen). Heeft je kraamhulp laten zien hoe dat moet? Hier staat meer informatie: https://www.bethesda.nl/hoofdmenu/patienten/onderzoeken-en-behandelingen/kolven-met-de-hand

Je kan het colostrum zo zelf een beetje afkolven, en fingerfeeden. Hier informatie over wat fingerfeeden is: https://www.tergooi.nl/folder1245.pdf

Hopelijk kan dit je helpen tot de lactatiekundige is geweest. Als je weet hoe je je kindje goed moet aanleggen, dan kunnen je kloven genezen en gaat het over een tijdje vast veel beter.

14. Micera

Micera Fanatiek lid

Jun 23, 2013
    3,296
    547
    113
    Nog een tip om het kolven/handkolven makkelijker te maken: als je vooraf warmtecompressen op je borsten legt, zal je melk sneller gaan stromen. Dan gaan de melkkanaaltjes open staan. Dat kan net het zetje geven dat je nodig hebt om te kunnen kolven.

15. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

Mar 24, 2013
    1,909
    387
    83
    De beste tip die bij mij hielp waren gel pads! Wat goddelijk zijn die dingen de eerste week/weken. Rite aid of mothermates. Echt doen!
    En zeker een lk bellen

16. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,811
    5,949
    113
    Female
  17. Juneau

Juneau Bekend lid

Jan 18, 2016
    608
    0
    16
    Heel erg bedankt iedereen voor de tips. Ik heb maar met spoed een lactatiedeskundige verzocht en zij is gisteren langsgeweest. Heb er ontzettend veel aan gehad. Zij heeft het mondje van mijn dochtertje gecontroleerd en ook gekeken of zij goed hapte. Gelukkig was dit het geval. En het aanleggen heeft zij mij ook uitgebreid uitgelegd, dus dat gaat nu ook heel goed.

Ze heeft mij ook laten zien hoe ik een tepelhoedje kan gebruiken, want dit verminderde de pijn bij mij aanzienlijk tijdens het voeden. Ik heb het eerder geprobeerd in het geboortehotel, maar blijkbaar had ik daar een veel te groot tepelhoedje gekregen en er werd mij niet goed uitgelegd hoe ik het tepelhoedje moet gebruiken.

Inmiddels zijn mijn tepelkloven bijna helemaal genezen. Dit gecombineerd met het nu goed kunnen aanleggen dankzij de lactatiedeskundige zorgt ervoor dat ik bijna geen pijn meer ervaar tijdens het voeden. Ben helemaal blij! Ook is de stuwing op gang gekomen, dus ik produceer nu aardig wat melk. De flesvoeding ga ik nu afbouwen zodat ik binnenkort alleen nog maar bv geef.

Nog ontzettend bedankt voor de tips iedereen! Als ik hier geen topic had geopend dan had ik nooit de lactatiedeskundige ingeschakeld en was ik waarschijnlijk helemaal gestopt met bv!

18. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

Apr 21, 2014
    2,083
    295
    83
    Emmeloord
    Topper!

19. sneakers

sneakers Actief lid

Oct 5, 2015
    116
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hai! Je kan van mamacare geloof ik tepelgaasjes bestellen die hielpen bij 1 dag al bij mij. Mijn 2e baby wasook een luie aanhapper. Dit kwam met 2 weken helemaal goed. Tepelhoedje zou k zelf niet snel doen anders kan jei niet meer zonder straks. En wat andere al zeggen...geen fles dat is te verwarrend. Smeer ook goed je melk over je tepels uit na voeden. En kraamhulpen vinden flesvoeding vaak makkelijker dus ik zou ind lactatie kundige inschakelen. Suc6!!

20. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    Wat fijn dat het nu goed gaat!

Wat mij in het begin erg goed hielp met aanleggen was liggend voeden. Dan had ik mijn handen vrij om haar mondje goed om de tepel te doen.

Share This Page