Bedankt voor alle reacties! Het helpt me echt verder om te lezen dat zoveel het herkennen en precies hetzelfde ervaren. Mijn zoontje slaapt al op zijn eigen kamertje, omdat ook ik niet tegen al zijn geluidjes kan. Ik denk idd niet dat hij honger heeft, maar aanleggen zorgt er idd voor dat hij het snelst weer slaapt. Poepen is hier trouwens ook een probleem, want meneer poept vaak in de nacht, dus hier wordt hij ook wakker van. Ik heb net met mijn vriend gesproken, en we gaan het zo doen dat hij 2x per week de nachtvoedingen op zich neemt met gekolfde melk. Rijstebloem heb ik nog niet geprobeerd, maar misschien ook wel een idee. Het probleem voor mij is alleen dat ik per keer niet genoeg melk kolf voor een voeding, dus dan zou ik overdag erg vaak moeten kolven en dat is dan ook weer erg vermoeiend. Maar het is het proberen waard, alhoewel ik van veel mensen die borstvoeding geven hoor dat dit niets uitmaakt. In de ochtend in bed blijven liggen probeer ik wel, maar ik heb een heel bewegelijk ventje dat geen tel stil kan liggen. Vooral in de ochtend niet, dan is hij echt hyperactief En die piekertip is ook een goede! Zal het gaan proberen, want ik word echt gek van mijzelf... Poe, wat een opluchting om dit hier te bespreken. Ik loop tegen zoveel onbegrip aan in mijn omgeving! Ik heb eigenlijk helemaal geen mensen met kleine kinderen in mijn omgeving, dus mensen gaan het vergelijken met de moeheid van een nachtje doorhalen enzo... Mensen begrijpen niet wat maanden minder dan 5 uur slapen (en nog geeneens achterelkaar) met je doet. Mijn vriend gelukkig wel, dus we kunnen er goed over praten. En ik houd me vast dat het overgaat...Als ik mijn kleine ventje in de nacht dan zo zie, lekker slapend drinken (hij wel...) dan moet ik ook wel weer lachen. Echt heel erg bedankt voor alle lieve reacties. Doet me heel erg goed!
Misschien is die kleine vent aan bijvoeding toe?? ( ik doe maar een wilde gok hoor) Wat rijstebloem door een afgekolfde fles doen ?? Weet je ook hoeveel hij drinkt? Want als hij elke keer maar 50-100cc drinkt schiet het ook niet op natuurlijk.
Rijstebloem ga ik proberen! Bijvoeding krijgt hij als hij 6 maanden oud is. Maar ik ga het volgens het principe van Rapley doen, dus de eerste maanden blijft borstvoeding toch de hoofdmoot. Maar wie weet gaat ook dat helpen. Omdat ik borstvoeding geef, weet ik niet precies hoeveel hij drinkt. Maar hij drinkt beide kanten goed 'leeg' en afgaande van hoelang ik mijn melk voel stromen/kolfopbrengst is het toch zeker wel 200ml denk ik (misschien wel meer). Mijn moeder vertelde me gisteren dat ik als baby tot zeker 1,5 jaar niet doorsliep en dat zij er ook nooit achter is gekomen waar dat aan lag... Nou ja, accepteren en toch meer hulp van anderen accepteren denk ik
Probeer zelf eens 2 uur voor dat je wilt proberen te slapen nachtrust extra tabletten van het Kruidvat. Daar zit oa melatonine in dat bevordert de slaap. Doe ik ook zo af en toe.
Kan dat met borstvoeding samen? Zou anders zeker geen gek idee zijn...zou echt een moord doen om sneller dan 1 uur in slaap te komen
Nee, daar heb ik ook naar gevraagd (been there, done that... ) maar het kan niet icm borstvoeding. Ik was ook nooit zo'n fan van samenslapen, maar toen ik nachten kreeg zoals jij ze nu beschrijft (vanaf een maand of 7) hebben we een ledikantje op marktplaats gekocht en er een co-sleeper van gemaakt. Tegen die tijd was ik al zo moe, dat ik na twee nachten wennen gewoon door alle 'onbelangrijke' geluidjes heen sliep. Inmiddels is dochter 2, krijgt ze geen bv meer, maar komt ze af en toe nog een nachtje logeren en eerlijk gezegd vind ik het superknus. Rijstebloem valt onder bijvoeding. Ik weet niet of je wilt wachten tot 6 maanden, maar het is misschien iets om even over na te denken. Het gevolg kán zijn dat je productie afneemt omdat je zoontje minder gaat drinken omdat hij sneller verzadigd is. Als je productie zeer goed is, hoeft dit niet, maar het is wel iets om in de gaten te houden. Het kan ook de stoelgang verslechteren trouwens. Inmiddels is het een dooddoener, maar het gaat een keer over. Accepteren en er niet te hard over tobben was voor mij wel een manier om het draaglijker te maken. Sterkte!!
Van mij krijg je een digitale knuffel! Je verhaal klinkt redelijk gelijk aan die van mijn jongste dochter. Pfff.. op mijn tandvlees liep ik soms. En dat is inderdaad geen moeheid van een nachtje doorhalen. Hihi... dat doe ik nu gemakkelijk . Heel herkenbaar wat je zegt over reacties van anderen. Daar liep ik vooral tegenaan; het onbegrip van anderen als je vertelde dat je erg moe was. Probeer je rust te pakken wanneer die mogelijkheid zich voor doet. En kijk kritisch naar wat je meer kan loslaten in bijvoorbeeld het huishouden of de verzorging van je zoontje. Succes!
en als je nou eens de laatste fles gewone flesvoeding met rijstebloem gaat geven ( geen idee of dat zomaar kan hoor, ik heb namelijk nooit BV gegeven ) hier eigenlijk altijd een manneke gehad dat goed sliep, tot een week of 6 geleden, begon hij ook 's-nachts te spoken. Ik ben toen rijstebloem door de laatste fles gaan doen, en nu slaapt hij van 23.00-8.00 en anders toch eerder beginnen met bijvoeding....die paar weekjes eerder maakt niet uit hoor....als je nu zelfgemaakt of uit een potje geeft, kun je met de 6 maanden alsnog de rapley methode gaan volgen hoor soms moet je wat proberen, en als het helpt is het jammer dat het niet helemaal volgens je eigen idee gaat.....maar aan een mama doe dood op is, heeft je ventje ook niks
Bijvoeding en pap in een fles maakte hier geen verschil. HIer kwam ze juist vaker toen ze bijvoeding kreeg. Daarvoor sliep ze praktisch klokje rond. Naar mijn idee had ze ook gewoon honger, daarna kwam verlatingsangst en veel mamahonger erbij. Uiteindelijk ook een stukje gewenning. HIer hielp het om het gewoon te accepteren, af en toe om 8 uur op bed en had hier t geluk dat ik zo weer verder sliep. Met 14 maanden wat ingegrepen maar doorslapen doet ze sinds 2 wk.
Heb niet alles hoe goed gelezen maar mij lijkt het ook meer een stuk van gewenning, voor jou is het makkelijk om direct te borst te geven.. maar dan kom je ook een beetje in zo'n ritme terecht. Hoe vaak komt hij overdag? Heeft hij een speentje of wilt hij dat niet? Anders wat water in een flesje?
weet niet of het gezegd is, dus misschien ben ik spuit 11.. maar kan het zijn dat je melk niet meer genoeg voedingsstoffen heeft?
Het lijkt wel of dat ik mijn verhaal hier lees. Ook een dochter van ruim 5 maanden die ook nog geen nacht heeft doorgeslapen. Komt elke nacht voor minimaal 1 voeding maar vaak ook zelfs voor 2 en af toe zelfs 3 voedingen. Daarbij hier nog een dochter die in de ochtend meestal om 6 u a half 7 wakker is en ik werk alweer vanaf dat dochter 16 weken is. Ben ook heel erg moe. Wat we hier al geprobeerd hebben is: avondvoeding afkolven en dan met rijstebloem erin, ze slaapt een uurtje langer als voorheen maar nog steeds voeding in de nacht nodig. We zijn al met bijvoeding gestart met 5 maanden terwijl ik eigenlijk tot 6 maanden wou wachten maar ze kwam alleen maar vaker. Sinds dat ze bijvoeding krijgt heeft ze wel meer een ritme en komt ze iets minder vaak maar evengoed nog in de nachten. Dus het heeft wel effect dat er meer een ritme komt maar nog steeds helaas ook de nachten. Hier is het volgens mij nog wel honger want op een andere manier is ze ook niet stil te krijgen, of van hele korte duur. Hier probeer ik op mijn vrije dagen af en toe een uurtje mee te pikken als beide kids slapen, zeker ook omdat mijn dagen vroeg beginnen (als ik moet werken moet ik zowiezo om uiterlijk half 7 op). Ben ook echt op en een nachtje beter slapen heeft echt geen effect op de vermoeidheid die er al is. Hier heb ik wel het geluk dat ik gelijk weer slaap na een voeding als ons meisje gelijk weer slaapt want dat is niet altijd zo, soms valt ze bij mij in slaap maar lang niet altijd.
Nee, dat is heel zeldzaaam, dat borstvoeding niet voedzaam genoeg is. @TS: Ik leef met je mee! Mijn dochter sliep door toen ze 3 maanden was, en bij 6 maanden begon ze ineens weer aan nachtvoedingen. We zijn toen in het patroon vervallen van 'wakker-worden-is-aan-de-borst-leggen', dit duurde tot ze zo'n 11 maanden was, 2 a 3 x per nacht. Tegen die tijd at ze al goed vast voedsel, en merkten we dat ze 's nachts niet echt meer dronk, alleen een paar slokken voor de gezelligheid, dus hebben we de nachtvoedingen laten vallen. Het was een paar nachten doorbijten, want mevrouw was het er niet mee eens, maar sindsdien zijn de nachtvoedingen aardig verleden tijd (tenzij ze tandjes krijgt o.i.d.) Sterkte!
Zojuist kwam ik een mooi artikeltje over samenslapen tegen. En Honeyy, te weinig voedingsstoffen/te weinig melk komt alleen voor als gevolg van bijvoorbeeld te weinig of verkeerd aanleggen. (door bijvoorbeeld te vroeg bijvoeden) Een gezonde, niet ondervoede vrouw maakt in principe goede melk. Dat een baby op die leeftijd niet doorslaapt is vrij normaal maar ook erg lastig.