Hoe borstvoeding bewaren

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door mamav2boefies, 29 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamav2boefies

mamav2boefies Fanatiek lid

22 dec 2010
    1.158
    0
    36
    Ik kolf fulltime en nu vroeg ik me af waar jullie alle borstvoeding laten
    Ik heb al meer dan 30 bekertjes in de vriezer staan en mijn koelkast staat ook vol
    Ik vind het eigenlijk zonde om mijn borstvoeding weg te gooien maar om nu steeds weer nieuwe bekertjes/bakjes te kopen kom ik ook in het armenhuis terecht
    Vriezen jullie ook zoveel in?
    Ik hoorde dat je borstvoeding die ingevroren is 3 maanden kunt laten staan?

2. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
  3. xxPetra

xxPetra Niet meer actief

Onze kraamhulp gaf de tip om de borstvoeding ook in ijsblokzakjes te doen en te bewaren in de vriezer. Dat scheelt weer ruimte en je hoeft niet constant bakjes te kopen.
    Nu moet ik zeggen dat ik dit niet vaak heb gedaan maar misschien heb je er wat aan.

4. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Ik doe een boterhamzakje in een plastic beker. Daar giet ik de melk in, zet ik in de vriezer en haal het zakje eruit als het bevoreren is. Ontdooien weer in de beker en puntje eraf knippen. Kan je het uit de beker overgieten in een flesje.

5. xxPetra

xxPetra Niet meer actief

Oh dat is ook een idee zeg!
    Dat is wel een goeie tip!

6. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Ik had eerst die zakjes voor ijsblokjes maar dat vond ik echt k*t dingen. Zo'n rot werk om de blokjes eruit te dure. Ben dus overgestapt op gewone diepvrieszakken.

7. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    diepvrieszakjes met dubbele sluiting

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Minder invriezen!
    Gewoon kolven wat je kind vraagt en melk altijd vers aanbieden.
    Vriezer is voor noodgevallen.

9. xxPetra

xxPetra Niet meer actief

uit andere onderwerpen maak ik op dat jij nogal pro borstvoeding bent dus dan zou je juist voor invriezen moeten zijn. Onze zoon krijgt nu, dankzij het invriezen, een paar weken langer borstvoeding nu ik het kolven heb afgebouwd.

@Sukke, dat blokjes uitduwen is idd een heel gedoe, ze vlogen mij altijd om de oren hihi. Dus nu knip ik de zak gewoon kapot en verzamel de ingevroren blokjes in een schaaltje en daar laat ik ze dan in ontdooien.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Verse melk is beter voor een kind dan ingevroren melk. Een voorraadje is mooi meegenomen voor noodgevallen, maar meer dan dat ook niet vind ik.

Ik zal een moeder nooit adviseren al kolvend een overproductie in stand t houden. Borstvoeding werkt op het principe van vraag en aanbod, en het is het beste om dat principe ook na te streven als je geen borstvoeding geeft, maar kolft.

Als een kind een beetje langer moedermelk krijgt omdat mama de overproductie heeft ingevroren, mooi meegenomen, maar om eerlijk te zijn, de voorkeur geef ik aan een mama die gewoon doorgaat.
    Ik heb voor mijn dochter de eerst 10 weken moeten kolven, twee weken later ging ik fulltime werken en kolfde ik weer. Ik weet echt wel wat kolven inhoudt. En mijn hobby is het niet. Vriendinnen van me hebben het resp.1 jaar en 18 maanden voor hun kind gedaan.
    Gewoon onder het motto 'wat mot dat mot'.

11. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Ik vroor hier bijna alles in in ijsklontzakjes. Probeerde hier hele porties van te maken en dan wat over was in porties van 30cc dat als de voeding omhoog ging (van 150cc naar 180cc naar 210cc) dat ik er een klein diepvrieszakje met 30cc blokje aan kon toevoegen.

Pas enkele weken geleden (nu ik net gestopt ben met het kolven op het werk..) kwam ik het "Vaculess" systeem tegen (oa te koop bij kruidvat). Zakje van 150 en 250 cc, BPA vrij (al zegt hier oa de kinderarts dat ijsklontzakjes geheel veilig zijn) en met een klem om in te vriezen. Kosten 5,- per 100 stuks, dus dat is nog wel te doen! Er bestaat trouwens ook een adapter voor aan je kolfaparaat om rechtstreeks in het zakje te kolven.

Overigens is die bekertjes tip ook een goede! Duurt het alleen niet erg lang om te ontdooien vraag ik me af? (Geld ook voor de vaculess zakken, trouwens).

12. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Ben het hier gedeeltelijk mee eens...
    Ik houd hier al 7 maanden al FT kolvend mijn overproductie in stand namelijk...
    Ik had de hoop dat ze ooit grote (1000ml!) hoeveelheden zou gaan drinken bij mij live aan de borst.
    Dit is niet gelukt en gaat ook niet meer lukken.
    Vanuit het ziekenhuis moest ik "op productie zijn" voor een volgroeid kindje en door meerdere BO had ik toen een productie van 1500 ml.
    Vandaar mijn "voorraad" in de vriezer.
    Daarnaast is het ook prettig om wat extra's te hebben, we moeten regelmatig wat weggooien omdat ze d'r flessen niet goed leeg drinkt.
    Als je FT kolft is het geen doen om dat op "vraag en aanbod" principe te doen.
    Dan kom je namelijk helemaal nergens anders meer aan toe als kolven en voeden.
    Heel verhaal, waarmee ik eigenlijk wil zeggen dat je advies niet voor iedereen opgaat... ;)

GRTZ.

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Heel verhaal en volgens mij zijn we het gewoon eens...je hebt een aantal voedingen, voor een dag of twee à drie in de vriezer, voor noodgevallen. De rest kolf je, en wat je kolft geef je. Maakt natuurlijk dan niet uit of je vijf keer op een dag kolft en die hoeveelheid die je kolft over meerdere flessen op een dag aanbiedt. Maar je gaat niet allo melk eerst invriezen en dan weer ontdooien, want dan loopt je kind een hoop eigenschappen van verse levende melk mis.
    Het gaat er om dat je niet een overproductie maandenlangin stand blijft houden n extra vriezers gastnkopen voor j melk en zo.

14. xxPetra

xxPetra Niet meer actief

Ik snap dat jij dat zo vind en het ook zou adviseren maar het blijft natuurlijk ieder zijn eigen keuze!
    En als de moeder wil invriezen of ervoor kiest te stoppen met borstvoeding geven/kolven en de voorraad op te maken dan is dat ieder z'n goed recht.

15. mamav2boefies

22 dec 2010
    1.158
    0
    36
    dus zoals ik snel ff kan lezen hebben jullie voor 2/3 dagen melk ingevroren en de rest geef je gewoon vers
    Niet liters in de vriezer dus

16. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Ik had zo'n 2 liter, dus inderdaad voor 2/3 dagen

17. xxPetra

xxPetra Niet meer actief

Ik heb veel meer in de vriezer liggen dan voor 2/3 dagen melk. volgens mij staan er 10 bakjes van 180ml, 8 bakjes van 240ml en 2 ijsblokzakjes in.
    Maar dat is maar net wat je zelf wilt en wat je makkelijk vind.

18. mamav2boefies

22 dec 2010
    1.158
    0
    36
    Hoelang kun je borstvoeding in de vriezer bewaren?
    Ik dacht zelf 3 maanden maar iemand anders zei tegen me 6 maanden
    En in de koelkast is het toch 48 uren?

19. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

24 okt 2009
    3.028
    2
    0
    1 woord: geniaal

20. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Sparkie, thx! Heb ik ook weer van iemand op zp :).

Ik hou zelf 3 mnd aan in de vriezer, en een dag of 3 in de koelkast.

Deel Deze Pagina