Te weinig productie

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door WannabeMama, 21 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WannabeMama

WannabeMama Actief lid

22 mei 2007
    422
    0
    0
    Hoi Ilse,

Fijn dat ewr hier de gelegenheid is een vraag te stellen! Ik hoop dat ik mijn verhaal en vraag duidelijk uit kan leggen.

Mijn zoontjen is nu 2,5 week oud. Ik ben begonnen met borstvoeding, maar na vier dagen bleek hij teveel afgevallen. Achteraf gezien lag hij ook veel te lang aan de borst, soms wel een uur!

Toen begonnen met aan de borst proberen, dan flesvoeding bijgeven en dan kolven. Behoorlijk intensief. Er kwam toen ongeveer 20cc per kolfbeurt. Door het ontstaan van kloven heb ik hem toen een tijdje niet meer aangelegd. Wel om de drie uur 20 minuten gekolfd. Ook een dag om de 2 uur 10 minuten gekolfd, maar mocht niet baten. Na een week werd de opbrengst 40 cc, en dat is het nu nog steeds. 's nachts kolf ik niet meer waardoor ik 's ochtends ongeveer 80cc kolf.

Ik heb hem van het weekend nog een paar keer aangelegd en dan heb ik het idee dat hij soms wel goed drinkt en slikt, maar soms sabbelt hij alleen maar. Daarna geven we dan wel flesvoeding, maar ik vind het een vervelend idee dat we niet weten hoeveel hij binnen krijgt.

Inmiddels wilde ik gaan stoppen omdat ik het echt zat ben met kolven, gister nog maar 4 x gedaan. Maar vind het ook een beetje zonde, moet ik het toch nog een kans geven en zo ja hoe?

Ik hoop dat je nog tips hebt! Ik heb overigens geen traumatische bevalling en of zwangerschap gehad wat de lage productie zou kunnen verklaren

Alvast bedankt!

Esther

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Esther,

Wat naar dat ondanks alle kolfinspanning de productie achterblijft.
    Je schrijft zelf al dat je geen traumatische ervaring hebt gehad bij de bevalling. dat si mooi, want dat was een van mijn eerste vragen die ik je wilde stellen.

Zelf denk ik aan het volgende.
    De eerste dagen viel je zoontje teveel af. (Had je toen ook al gekolfd?)
    Dat kan je als moeder best een duw geven. Jij geeft hem immers niet voldoende voeding terwijl je dacht het zo goed te doen.
    Daarna ga je kolven. (Met welke kolf kolf je?)
    Dan ontstaan er ook nog kloven.......en kol fje om de drie uur. De productie wordt niet hoger. Wat er dan met je eigen gevoel gebeurt laat zich raden.

Dat is naar mijn idee net waar het mis gaat. Jou lijf zit (misschien niet bewust) vol met stress, stress om je kindje wat afvalt, stress om de productie die afneemt, stress om het jou gevoel van falen omdat je zelf volledig kan voeden. het hormoon wat daar mee samenhangt is adrenaline. Adrenaline werkt enorm remmend op de werking van oxytocine. Oxytocine is het hormoon wat er voor moet zorgen dat de melk gaat stromen.

Wanneer moeder kolven en er komt geen TSR dan kolven ze maximaal 20-40 ml per keer.

Misschien dat het voor jou (om nog een laatste poging te wagen) goed is om via je huisarts om de neusspray syntocinon te vragen.
    Voor het kolven in 1 neusgat 1 spray. In veel gevallen kan dat bij moeders net die negatieve spiraal doorbreken.

Kolf dan met een dubelzijdige proeffesionele huurkolf (Mijn voorkeur gaat naar de Medela Symphony) Probeer elke 3 uur (max 5-6 keer per dag) max 10 minuutjes te kolven.

Succes,

Ilse

3. WannabeMama

WannabeMama Actief lid

22 mei 2007
    422
    0
    0
    Hoi Ilse,

Bedankt voor je reactie. Was dus wel alsnog vergeten een paar dingen te vemelden. De oxytocine neusspray gebruik ik namelijk al. Ook heb ik een Medela Symphony huurkolf. Deze gebruik ik pas sinds dat mijn zoontje teveel was afgevallen. Nu maak ik me daar geen zorgen meer over, want ik zie doordat we kunstvoeding en moedermelk in de fles geven precies wat erin gaat. Maar inderdaad misschien onbewust toch heel teleurgesteld in mijn productie.

Denk je dat het alsnog zin heeft om weer om de drie uur te gaan kolven, maar dan 10 minuten?

Mocht dit nou niet helpen, hoe kan ik dan het beste afbouwen? Ik heb nu al twee dagen in mijn linkerborst harde schijven die niet weg gaan na het kolven. Ik voel me verder goed. Voor het kolven masseer ik mijn borsten met warme washandjes en tussendoor probeer ik hetzelfde te doen met koude. Heb ik dan al te snel afgebouwd? (ben van het weekend van 5 naar 4 keer kolven gegaan.)

Wederom bedankt!

Vriendelijke groet,
    Esther

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Of het zin heeft om nu elke 3 uur te kolven is iets wat je zelf moet afwegen. Als ik zeg dat het wel kan en je wil het niet (maar doet het toch) dan werkt het niet.

Jem oet het zelf willen en doen, dat is een voorwaarde om het te kunnen laten lukken. Echter geen garanties.

Als je niet verder meer witl kolven. dan kan je inderdaad afbouwen. Je zegt dat je in je linkerborst harde schijven hebt die niet weg gaan na het kolven. Hou dat erg goed in de gaten want een borstontsteking zit je nu niet op te wachten.

Het gebruiken van massage en warmte voor het kolven is goed.
    Het kan inderdaad zijn dat je te snel wilt afbouwen. Als je zomaar 1 keer kolven overslaat dan moet je lichaam daar op reageren. Dat gebeurt ondermeer door stuwing. Stuwing is een signaal om niet verder te produceren.

Wanneer je producite op gang was dan moet je rekenen dat het afbouwen van 1 voeding ongeveer 1 week kan kosten. Soms gaat het bij een vrouw wat sneller, dan valt het alleen maar mee. Pas als je geen last meer hebt van het overslaan van die voeding dan bouw je een volgende af. (Om en om)
    Als je nog teveel last hebt dan kan je even kort alleen de ergste spanning eraf kolven.

Kan je hier mee voort?

Ilse

5. WannabeMama

WannabeMama Actief lid

22 mei 2007
    422
    0
    0
    Hoi Ilse,

Ik heb inmiddels twee dagen om de 3 uur 10 minuten gekolfd, maar het heeft niet mogen baten helaas. Nog steeds slechts 20 a 40 cc.

Ik vind het echt heel jammer, maar nu toch besloten te gaan stoppen. Om de dag ga ik een kolfsessie afbouwen. Ik neem aan dat dit wel kan omdat mijn productie toch niet op gang is gekomen.

In ieder geval bedankt voor de tips. Ook al heeft het bij mijn situatie niet geholpen, nu heb ik er in ieder geval meer vrede mee dat ik het opgeef. En hopelijk heb ik er wel wat aan de volgende keer!

Vriendelijke groet,
    Esther

6. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Ik denk dat je voor jezelf een goede keuze hebt gemaakt. Dan kan ik niets anders dan je veel succes te wensen met het afbouwen.
    Let op dat je in het laatste stukje niet net nog een borstontsteking oploopt. Houdt je borsten goed in de gaten.

Succes en geniet van zoontje.

PS Mag ik je voor mijn eigen beeldvorming nog vragen hoe je borsten eruit zien. Voor jouw keuze af te bouwen maakt het niet uit.
    Het is wel een beetje vreemde vraag maar ik probeer te zoeken naar een oorzaak van het feit dat er geen productie op gang komt.
    Zijn je tepels misschien erg klein of juist erg breed waardoor het standaard borstschild niet optimaal past?

7. WannabeMama

WannabeMama Actief lid

22 mei 2007
    422
    0
    0
    Ik geloof dat mijn tepels min of meer normaal zijn. Het breedste stuk van het schild is even groot als het tepelhof en het smalle rechte gedeelte is een stuk breder dan mijn tepel maar als de kolf aanstaat dan vult hij hem wel helemaal op.

Ik geloof dat als er melk komt bij normale productie de tepel een soort van douchekop is toch? Bij mij komt er maar op 1 of 2 plekken melk. Overigens tijdens zwangerschap wel van cup c naar f gegaan, dus daar kan het niet aan liggen ;)

8. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hoe is het met afbouwen?
    Bedankt voor je informatie betreffende de maten. Het enige wat ik nog zou kunnen bedenken is dat je borstschild wellicht te groot is. Je kan je voorstellen dat wanneer het smalle deel nog te breed is dat er ook een "relatief"groot deel tepelhof in de trechter wordt getrokken.

Dat kan soms resulteren in het afknellen van melkkanaaltjes. Als dat gebeurt kolf je inderdaad keurig op tijd alleen zal er geen melk kunnen stromen. er bestaan van Medela en Ameda borstschilden met een kleinere diameter "smal stuk" zeg maar.

Anyway, dat doet aan jou beslissing niets af.
    Was meer voor mijn eigen beeldvorming. Bedankt dus nogmaals.

Succes
    Ilse

9. WannabeMama

WannabeMama Actief lid

22 mei 2007
    422
    0
    0
    Ah, dat klopt inderdaad ook wel dat er 'veel' tepelhof in het smalle stuk wordt getrokken. Misschien dat ik daarom nu ook pijnlijke plekken in mijn borst heb die na het kolven niet weggaan (die zijn misschien wel gestimuleerd toen ik mijn zoontje nog aanlegde).

Is het de bedoeling dat je tepel het smalle gedeelte opvult als de kolf nog niet aanstaat? Heeft het zin om zon'n kleiner setje te proberen of is het inmiddels te laat om nog te proberen? ik kolf nu om 9, 15 en 21 uur 10 minuten.

Alvast bedankt!

groetjes,
    Esther

10. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Je kan het altijd proberen. Zelf het afbouwen wordt er nog een stuk aangenamer van.

Ik las dat je Medela Symphony hebt.
    Je kan inzetstukjes krijgen (alhoewel die nu officieel niet meer verkocht worden). Je moet even kijken wat het verkooppunt bij jou in de buurt op voorraad heeft. Misschien dus nog een inzetstukje voor in het borstschild. Anders een nieuwe trechter, deze heeft dan een smallere tunnel. Ze zijn een paar euro, weet de prijs niet exact. Misschien kan je 1 proberen omdat het nu toch nog maar om een paar voedingen gaat. Lukt het nu wel hiermee en wil je toch verder, tja, dan zou 2 ook een optie zijn.

Succes
    Ilse

11. WannabeMama

WannabeMama Actief lid

22 mei 2007
    422
    0
    0
    De inzetstukjes hadden ze niet meer. Ik heb nu 1 kleiner schild. Net geprobeerd en het kolven is in ieder geval veel comfortabeler zo!

Ik ga weer om de 3 uur 10 minuten proberen, wie niet waagt wie niet wint!

Heel erg bedankt voor het meedenken!

Hartelijke groet,
    Esther

12. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Wuaw, ben blij dat het nog wat effect heeft. Kan je nagaan. En dat via de mail.

Zet hem op, ik hoop dat dat het eufel was....laat nu die productie maar komen......

Succes

Ilse

Deel Deze Pagina