Nachtzindelijk worden: hoe kan dit?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door hummeltje5, 19 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.607
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Laat ik beginnen met dat het niet aan een gebrek aan motivatie ligt: die is zeker aanwezig bij onze 5,5 jarige zoon.

    Ik vraag me af hoe het volgende kan:
    Dag/ poging 1: normaal gedronken (ook tijdens avondeten een beker, en daarna nog wat slokjes her en der) - met ''de plasronde'' (als wij naar bed gaan) doorgelekt* - volgende ochtend: droog! (tot onze verbazing)
    Dag 2: geen druppel meer gedronken vanaf 17.00 - met de plasronde: droog! - volgende ochtend: doorgelekt :rolleyes:
    Dag 3: nog eerder gestopt met drinken (16.30) - met de plasronde: doorgelekt - volgende ochtend: doorgelekt :|

    *Doorgelekt = pyjama en bed nat, hij slaapt sinds poging 1 niet meer met luier.

    Hoe kan dat nou dat hij juist vaker doorlekt naarmate hij eerder stopt met drinken en dus minder drinkt (want het is niet zo dat ie overdag ineens meer drinkt, hij ''haalt dus niet op een ander moment in'' zogezegd)?

    Er staat me vaag wat van bij ergens ooit eens gelezen te hebben dat je om nachtzindelijk te worden, beter met een tamelijk gevulde blaas kan gaan slapen, omdat je lichaam natuurlijk het signaal moet leren herkennen die je blaas afgeeft als ie vol zit (en daar dan naar moet handelen).
    Maar buiten dat weetje: dat staat los van bovenstaande lijkt me?

    Iemand met kennis hierover?

    Kanttekening: hij wordt dus niet wakker zodra ie doorgelekt is...
    @Fristi2012 misshien?
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.335
    113
    Ik heb geen ervaring met nachtzindelijkheid. Hier waren ze met 6 maanden de meeste nachten al droog.
    Wel weet k dat het te maken heeft met 2 dingen. Het hormoon dat zorgt dat plas niet wordt aangemaakt in de nacht. En het signaal om wakker te worden als je toch moet.
    Puur lichamelijk dus, en daardoor moeilijk te trainen.
    Maar wel sneu als hij zo graag wilt.

    Niet meer drinken lijkt me niet goed voor t lichaam, dus ik zou gewoon drinken geven.
     
  3. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.031
    5.175
    113
    Vanaf 16.30-17 uur niks meer drinken vind ik ook wel vroeg, uiteindelijk wil je er toch naartoe dat hij gewoon kan drinken wanneer hij dorst heeft en ‘s nachts wakker wordt als hij moet plassen.
    Als hij nog vaak in bed plast, zou ik een nachtbroekje aan doen om het natte bed te vermijden. Scheelt veel was, en aangezien hij toch niet wakker wordt, heeft het niet veel nut. Zodra de broekjes droog blijven, kun je ze uit gaan laten.
    Mocht hij het zelf heel graag willen, dan kun je een plaswekker proberen bv - heeft bij mijn neefje razendsnel geholpen, die was net 5 toen hij ermee begon. Hij vond een luierbroekje echt vreselijk, maar iedere nacht een kletsnat bed was ook niet te doen.
     
  4. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.032
    17.046
    113
    Vrouw
    Zijn die nacht broekjes niet gewoon hetzelfde als luierbroekjes?
    Mijn zoontje van bijna 5 is ook nog niet nacht zindelijk. Is er enigzins iets wat je een soort van kunt trainen? Oefenbroekjes o.i.d,?
    Hij heeft een luierbroek aan en die zit elke ochtend nog vol met plas. Hem wakker maken om te plassen is geen doen, hij wordt dan heel humeurig (logisch ook wanneer je net in diepe slaap bent)
     
  5. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.032
    17.046
    113
    Vrouw
    Ik volg dus even voor eventuele tips:rolleyes:
    Ik las ook ergens dat je gewoon moet proberen in eeb onderbroek, omdat ze dan voelen dat ze doorlekken zeg maar... alleen laatst deden we een middagdutje, zoontje was ook bij ons in bed in slaap gevallen en 1,5 uur later was alles nat! Hij wordt er dus niet wakker van, ook al lekt hij door.
     
  6. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.607
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Wat heerlijk dat ze met 6 maanden al de meeste nachten droog waren!!

    Had ik ook begrepen ja dat nachtzindelijkheid niet te trainen is, maar gewoon een proces is waar ze op een gegeven moment mentaal en lichamelijk ''gewoon klaar voor zijn''.
    Maar omdat ie nu ineens zo gemotiveerd is (daar ontbreekt het vaak aan bij hem, dus dat is al een hele winst) wilden we toch maar beginnen :)

    Dat niet drinken na verloop van tijd niet goed is voor het lichaam weten we (gelukkig) :)
    Het is nu meer omdat we net gestart zijn dat we nog een beetje aan het uitvogelen zijn wat wel/niet goed werkt voor hem.
    Sowieso willen we er, het liefst zo snel mogelijk, naartoe dat hij weer ''gewoon'' kan drinken zoals ie altijd deed. Lijkt me niet alleen het beste voor zijn lijf, maar ook het fijnst voor hem :)
     
  7. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.607
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ja klopt, het is puur omdat we net in de begindagen zitten dat we nog een beetje aan het aanrommelen zijn met dat wel/niet drinken, om te kijken wat het beste werkt.
    Zie verder het bericht hierover hierboven aan Fristi.

    Zou een nachtbroekje echt werkelijk zo anders werken dan een luier? Met een luier (uiteraard 1 die goed op maat is) lekt hij ook gewoon door namelijk. Dus daar hoeven we het niet om te laten, wassen moeten we alsnog. Wat dat betreft zijn we dus beter uit zonder luier, aangezien het geld scheelt.

    Luier droog hebben we echter nog nooit gehad.

    Plaswekker heb ik nog niet zo heel lang geleden info over opgezocht. Paar maandjes terug. Maar lees vooral terug dat het beste resultaat meestal pas vanaf 6 jaar wordt behaald.
    Verschil tussen nu en een paar maanden terug is echter wel dat onze zoon nu gemotiveerd is en toen nog echt niet. En vooral motivatie is belangrijk om het te kunnen laten slagen.
    Ik weet alleen niet of ie er verder klaar voor is. Want begreep ook dat het de bedoeling is dat kinderen zelf die wekker uit zetten en het weer opnieuw ergens bevestigen of zoiets?
    Ik betwijfel of dat gaat werken voor onze aartsluie zoon :|
    Maar hou het wel weer even in m'n achterhoofd voor als we een paar weken onderweg zijn en we nog altijd geen droge nachten hebben.
    Dank voor je reactie!
     
  8. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.607
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik weet het dus ook niet zo goed met die nachtbroekjes tov. luierbroekjes. Ik heb ze enkele dagen terug nog in m'n handen gehad, maar ik had nou niet echt het idee alsof het zoveel anders was...

    Nachtzindelijkheid is iets wat niet te trainen valt heb ik altijd begrepen. Maar omdat onze zoon ineens super gemotiveerd is zijn we gewoon maar eens begonnen met die luier uitlaten, gezien hij ook met een goed passend luierbroekje gewoon heel vaak compleet doorlekt.

    Het humeurige is herkenbaar, maar dat nemen we voor nu maar even voor lief.
    Ik ga ook zo afronden hier, het is mijn dienst vanavond ;)
     
    Spectre vindt dit leuk.
  9. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.607
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    #9 hummeltje5, 19 jan 2022
    Laatst bewerkt: 19 jan 2022
    Hebben wij ook geprobeerd, maar wel al wat langer terug. Was toen ook geen succes.
    Edit: enkel een onderbroek dus. Nu, ivm. het jaargetijde, in een onderbroek met daaroverheen een pyjamabroek.

    Ik zat er ook nog aan te denken om een onderbroek aan te doen met daaroverheen een luierbroekje.

    Maar voor nu willen we het even zo zonder houden, want wil geen onrust/onduidelijkheid creeeren.
    Over 1,5e week ofzo maar weer eens verder kijken.
     
    Spectre vindt dit leuk.
  10. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.973
    7.903
    113
    Vrouw
    Even alleen een reactie op de OP. Ik vermoed dat kinderen van 5,5 al veel verder getraind zijn om hun plas langer op te houden. Mijn oudste heeft er 2 jaar over gedaan om van dagzindelijk naar nachtzindelijk te gaan. De indicatie dat hij er klaar voor was waren de droge nachtbroekjes op een rij. Met 5,5 zou ik hem nog even de tijd geven. Het is wel een leeftijd waarop je beloningen kan stellen voor het geval dat hij de motivatie niet voelt om droog te blijven. Bijvoorbeeld een chocolaatje bij het geven van een droge luier. Als een nat bed niet motiveert dan zou ik het niet waard vinden om geen luierbroekje aan hem te geven. Dus waar je overdag start met blote billen begint het imo met een droge luier na de nacht.
     
  11. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.607
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    En hij is... nat.
    En chagrijnig :p
     
  12. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.607
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    En wat als je kind wel gemotiveerd is om droog te blijven, maar het gewoonweg nog niet lukt, omdat het lichaam nog het signaal in de nacht moet leren herkennen dat de blaas vol is?
     
    SAARC vindt dit leuk.
  13. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.973
    7.903
    113
    Vrouw
    Dit zet ik er altijd bij, was niet persoonlijk naar jou toe bedoeld.

    Is helpen met het signaal niet iets waar je op een latere leeftijd bij gaat helpen? Met behulp van bijvoorbeeld een plaswekker. Een nat bed is voor jullie beiden niet leuk.
     
  14. ManonBB

    ManonBB Actief lid

    27 mei 2019
    287
    186
    43
    Vrouw
    Als zijn lichaam nog niet de nachtelijke urineproductie mindert èn hij nog niet wakker wordt van het signaal dat hij moet plassen, dan is het nu vooral heel frustrerend voor je zoon.

    Ik zou hem uitleggen dat je trots op hem bent dat hij al zonder luier wil proberen te slapen, maar dat zijn lichaam daar nog wat langer voor moet "groeien".

    Vooral jongens worden vaak wat later pas nachtzindelijk. Hier was zoon pas met 8 jaar 's nachts zindelijk, en dan nog ging het tot 10 jaar af en toe mis. Daar kon hij niets aan doen, hij sliep ook zo enorm vast, zook een plaswekker hielp niets, want meneer sliep dwars door dat keiharde alarm vlak naast zijn hoofd heen (en de rest van het huis was wakker, uiteraard :roflmao:).

    En dat terwijl de oudste 2 dochters allebei met 2,5 jaar ineens zowel dag als nacht zindelijk waren. Die lijfjes waren er al jong aan toe, en van zoon gewoon pas wat later...
     
    SAARC en Spectre vinden dit leuk.
  15. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.484
    113
    Nachtzindelijkheid werkt gewoon totaal anders.
    Wat enigszins hielp was om ze 's avond om een uur of 10/half 11 op de w.c. te zetten.

    Drinken mocht gewoon tot bedtijd, maar geen grote hoeveelheid na het avondeten.
     
  16. Patri1982

    Patri1982 Fanatiek lid

    5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    Ik snap niet dat iedereen zegt dat het niet te trainen valt. Toen ze overdag zindelijk waren, zijn we gelijk begonnen met de nachten. Wanneer ze slapen, brengen we ze dan rond 10-11 uur naar de wc. Na een paar maanden hoefde dat al niet meer. Mijn zoon van 3.5 wordt nu rond die tijd onrustig omdat hij voelt dat hij moet plassen (en echt geen zin heeft om wakker te worden). De andere twee (8 en 6) staan gewoon zelf op om te plassen. De ongelukjes zijn op 1 hand te tellen. Heb ik dan gewoon geluk gehad, of helpt het wel om ze gewoon naar de wc te brengen voordat wij gaan slapen?
     
  17. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.031
    5.175
    113
    Dan heb je inderdaad geluk gehad ;)

    Plus wakker maken om te plassen wordt over het algemeen aangeduid als een manier om een mogelijk nat bed te voorkomen, maar het maakt niet sneller zindelijk in de nacht. Bij mijn neefje werd het juist afgeraden, omdat hij dan mogelijk al zou plassen voor z’n hersenen überhaupt registreerden dat hij moest plassen - zo kregen ze geen kans dat signaal te herkennen en stond het de zindelijkheid in de nacht dus juist in de weg. Met bv een plaswekker werkt dat anders, daarom kan een plaswekker wel helpen - maar dan moet een kind wel wakker worden van het alarm. Dit was voor mijn neefje dus de oplossing, en voor zijn jongere broertje en zusje werkte het uiteindelijk ook heel goed.
     
    SAARC en Spectre vinden dit leuk.
  18. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.886
    4.157
    113
    Mijn oudste was 2 dagen nadat hij overdag zindelijk was, ook 's nachts zindelijk. Geen idee of het ermee te maken had, maar toen heb ik hem een uur voor het slapen geen drinken meer gegeven. Daarvoor dronk hij voor hij ging slapen nog een beker water.
    Mijn zoontje drinkt dus een uur voor het slapen niet meer, komt het zo uit dat hij wel veel gerrine heeft 's avonds, dan laat ik hem als wij naar bed gaan nog plassen.
     
  19. Patri1982

    Patri1982 Fanatiek lid

    5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    Ik maakte ze wel een beetje wakker, want inderdaad, ze moeten het wel door hebben dat ze gaan plassen. Nou ja, zo als ze in het Engels zeggen, counting my blessings dan!
     
  20. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Ik heb ze nooit op de wc gezet, water hadden ze altijd tot hun beschikking en ze zijn dit allevier uit zichzelf gaan doen (de oudste een half jaar na overdag zindelijk worden, de andere 3 tegelijk met dagzindelijk worden, gemiddeld met 3,5 jaar) dus door mijn persoonlijke ervaring zeg ik dat je geluk hebt gehad. :)

    @hummeltje5 ik ben van mening dat hoezeer je zoon ook gemotiveerd is, dit niet te trainen is en dat dit alleen maar frustratie oplevert zo. Ik zou hem dus ook niet belonen (of iets ontzeggen) om iets waar hij niets aan kan doen. Tot 7/8 jaar is niet-nachtzindelijk zijn normaal (1 op de 6 kinderen), zeker voor jongens. Leuk is anders (voor hem), dat snap ik.
     

Deel Deze Pagina