Nachtzindelijk worden: hoe kan dit?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door hummeltje5, 19 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Dan kan je dat gewoon uitleggen toch…?
    Mijn zoontje wou ook heel graag, niet gelukt dus heb gezegd dat we de luier pas uit gaan doen als hij een week niet in z’n luier had geplast

NiekeKris vindt dit leuk.
  2. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.224
    23.297
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dat valt ook niet te trainen. Wakker maken laat op de avond worden ze echt niet eerder zindelijk van. Dat komt vanzelf, ook aks je ze niet wakker maakt. Mijn dochter was ook voor dr 4e nachtzindelijk, gewoon uit zichzelf en nooit wakker gemaakt om te plassen, en maar 1 ongelukje gehad. Als je ze wakker moet maken om droog te blijven, zijn ze ook niet zindelijk natuurlijk.

3. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.632
    8.365
    113
    Vrouw
    Bij mijn oudste zat 2 jaar tussen dag en nachtzindelijkheid. In die tijd lekte hij vrij vaak door zijn luier heen. Als ik naar bed ging dan liet ik hem nog even naar de wc gaan en verschoonde ik zijn luier. Maar aangezien we dat zo lang hebben moeten doen heeft het hier weinig geholpen.

4. smax

smax Fanatiek lid

15 feb 2018
    1.955
    1.042
    113
    Vrouw
    Ik denk gewoon geluk. Twee van de drie waren met drie jaar nachtzindelijk. Ik heb er nu een van zeven waar dat dus niet lukt. En echt… we hebben van alles geprobeerd en hij is zelf ook gemotiveerd.
    Maar tot acht jaar doen ze er niks mee zei de huisarts hier.

NiekeKris vindt dit leuk.
  5. Ienemine

Ienemine Fanatiek lid

20 feb 2018
    1.514
    853
    113
    Vrouw
    Dat is mazzel hebben onze 2 meiden waren alletwee vroeg zindelijk voor de 2.5 jaar (zonder moeite en gelijk dag en nacht)
    Als ik het zo van familie en vrienden hoor is dat best uitzonderlijk. Binnenkort ook maar eens bij onze zoon van net 2 proberen maar ik zou het bijzonder vinden als het zo makkelijk zou gaan.

6. Patri1982

Patri1982 Fanatiek lid

5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    Nu zijn ze het alle drie gelukkig. Mijn jongste (3) gaat protesteren als hij moet plassen en dan helpen we hem naar de wc. En de oudste twee gaan uit zichzelf.

7. Georgy

Georgy Lid

24 dec 2021
    40
    15
    8
    Vrouw
    Mijn dochter (6 jaar) was lange tijd niet zindelijk in de nacht en ook niet gemotiveerd. Op gegeven moment wilde ze heel graag zindelijk zijn. Toen maakte ik de fout dat ik dacht dat het te trainen was, maar nee. Het bracht alleen maar frustratie en verdriet. Toen advies gevraagd bij het consultatiebureau. Het advies was af en toe een paar dagen of een week een onderbroek onder het luierbroekje te doen en als het niet lukte pas na een paar maanden weer opnieuw proberen zodat het niet frustrerend wordt als het niet lukt. Ook niet negatief reageren als het misgaat, want daar is gewoon weinig aan te doen. Na de derde poging met een aantal dagen een onderbroek onder het luierbroekje lukte het plotseling en daarna weer een paar keer. Vlak daarop hield ze het helemaal droog s nachts.Toen hebben we een feestje gegeven. We noemden het het onderbroekenfeestje. Letterlijk een feestje met nabije familieleden die cadeautjes meenamen en een zelfgemaakte taart met onderbroekjes er op. Ze kon ook eindelijk de mooie onderbroekjes aan die op haar lagen te wachten. Haar geluk kon niet op en ze was zo trots.

8. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Mijn middelste wilde graag zonder luier, motivatie geen probleem, maar lichamelijk was ze er niet aan toe. Ze plaste in 1 week tijd 4 keer in haar bed. Toen weer een tijd luier aan gehad, een half jaar later wilde ze weer proberen zonder. En toen ging het wel goed. Ze heeft wel nog een aantal jaar gehad dat ze soms ongelukje had, bijvoorbeeld door spanningen.

Mijn zoon was met 7,5 jaar opeens droog 's nachts en heeft sindsdien ook nooit meer ongeluk gehad.

Mijn jongste slaapt met luierbroekje (vindt zij niet erg) en is nu gemiddeld 2 keer per week droog. Kinderuroloog heeft mij ooit gezegd dat er 3 voorwaarden zijn voor nachtelijke zindelijkheid: blaas moet groot genoeg zijn, je lichaam moet genoeg ADH (anti-plas hormoon) aanmaken en je moet wakker worden van de prikkel. Dat laatste is bij mijn dochter nog het probleem, denk ik.

9. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.698
    4.306
    113
    noord holland
    Mijn dochter was 10 en was er zelf wel een keer klaar mee. De tip van 'komt vanzelf' was bij haar niet aan de orde, ik denk dat ze anders (nu 15) nog 's nachts geplast had :D. Je kon haar ook echt op de kop houden 's nachts, ze sliep gewoon door. Dus in bed laten plassen hebben we ook regelmatig geprobeerd.
    Wij hebben dus toen een plaswekker geprobeerd en merkte meteen resultaat en binnen twee volledig droog.
    Het is wel degelijk te trainen, je leert de hersens wat ze niet zelf oppikken aan functie. Je moet t wel volgens de stappen doen doen, dus als ze zelf niet wakker worden van de wekker, ze wakker maken om zelf t alarm uit te laten zetten etc.
    Wij hadden het dus graag een paar jaar eerder uitgeprobeerd, had pakken drynights gescheeld :roflmao:. Maar goed, ze vond t altijd wel best, totdat ze dus 10 was, toen was ze er klaar mee.
    Als jou kind nu dus gemotiveerd is om ervan af te komen, dan kun je het best proberen met een plaswekker hoor. Ik had er een via marktplaats, een Rodger, met broekjes die draadloos contact maken met de ontvanger. Er zijn ook verzekeringen die t vergoeden, maar wellicht dat hij dan minimaal 6 moet zijn?
    Drinken tot aan een bepaald tijdstip is overigens nooit gezond. Je moet drinken als je dorst hebt.
    Als oplossing van nachtzindelijkheid eigenlijk niet de bedoeling.

10. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Maar jouw kind is 10…. Dat is iets heel anders

hummeltje5 en NiekeKris vinden dit leuk.
  11. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.662
    27.307
    113
    Vrouw
    Ik kreeg vandaag het advies van zijn jeugdverpleegkundige om te wachten met plaswekker tot hij 7 is. Dus dat advies gaan we ook toepassen. Pampers maat 8 tot die tijd maar...

12. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.698
    4.306
    113
    noord holland
    Klopt, ik reageer dus vanuit mijn ervaring. Wij zijn destijds ook door de verschillende tips gegaan. In onze situatie bleken de tips dat het vanzelf wel komt of bijvoorbeeld om niet meer te drinken zoveel tijd voor het naar bed gaan niet het gewenste resultaat te geven. Ook de opmerking dat het niet te trainen is, is ons anders uitgelegd en ook gebleken. Vandaar dat dit me waardevol leek om te delen.
    Ik had dus zelf ipv jaren afwachten best eerder een plaswekker willen proberen. Ook de theorie achter het trainen van de hersenen om het signaal te kunnen krijgen eerder willen weten.
    Lijkt me dan toch juist ook fijn om ervaringen te lezen van anderen die hier ook ervaring mee hebben gehad? Iedereen kan voor zich uit de reacties halen wat je interessant lijkt.

13. SydneyGirl

SydneyGirl Niet meer actief

Nacht zindelijkheid is fysiologisch en niet te trainen. Toevallig gister met de schoolarts nog over gehad. Tot 6/7 jaar wordt het sowieso als normaal gezien wanneer een kind nog niet l droog blijft s nachts. Vanaf dan eventueel plaswekker training maar werkt zeker niet altijd en voor iedereen. Niet drinken werd door haar erg ontraden.

14. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.571
    3.507
    113
    Mijn dochters van 7, 5 en 4 zijn ook nog niet zindelijk in de nacht. De oudste heb ik wel eens geprobeerd wakker te maken, maar die plastte toen niet. En ik weet zeker dat ze dan alsnog 's nachts wel plassen. En de luierbroekjes zijn ook 9/10 nat 's morgens. Dit jaar komt er een drukke periode aan (2x verhuizen i.v.m. verkoop eigen woning en nieuwbouw die nog niet klaar is als we eruit moeten). Zodra we gesetteld zijn in ons nieuwe huis en ze is nog niet nacht zindelijk, dan ga ik zeker aan de bel trekken.

Dochter van 2 is helemaal nog niet zindelijk.

15. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.516
    13.803
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Sorry dat ik niet meer op iedere reactie persoonlijk gereageerd heb, maar in ieder geval allemaal bedankt voor jullie input en het delen van jullie ervaringen :)

Even een update van onze kant: we hebben het eerst twee weken zonder iets geprobeerd. Dat was geen succes. Iedere nacht minimaal 1x een compleet nat bed.
    Daarna hebben we 3 weken een plaswekker geprobeerd (deze konden we lenen van iemand).
    Na een dag of 3 tot 4 hadden we ons eerste succes: de eerste droge nacht! :D
    Was wel net dé nacht dat alle pyjama's nog te drogen hingen, dus kan zijn dat dat mentaal mee gespeeld heeft ;)
    Paar dagen later wéér een droge nacht!
    En ook nu weer pyjama's die te drogen hingen.
    Na 2x dacht ik: hmm zou dat mentaal zo werken in z'n koppie? Dus weer een paar dagen later expres de pyjama's weggehaald :p
    Maar helaas, toch weer doorgelekt :rolleyes:
    Ook in de twee weken erna nul succes meer gehad (of er nou schone pyjama's waren of niet maakte toen dus niks meer uit).
    Ik heb van die 5 weken alle tijden bijgehouden waarop hij was doorgelekt.
    Leek geen touw aan vast te knopen.
    Uiteindelijk overleg gehad met de HA en in overleg besloten om het, ondanks de 2x succes, voorlopig even te pauzeren.
    We gaan het zien als we het over een paar maanden weer gaan proberen! :)

Fristi2012 vindt dit leuk.
  16. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Hier heeft het bij de oudste lang geduurd voor die echt nachtzindelijk was.
    We hebben hem tot een paar maanden terug elke avond voordat wij gingen slapen even laten plassen, dan kon hij de nacht droog doorkomen. Als we dat niet deden had hij een nat bed.
    Hij werd er niet wakker van als hij moest plassen en sliep vaak ook gewoon door terwijl alle nat was.

Verder niets mee gedaan, maar gewoon de tijd gegeven en hem dus rond 23u laten plassen en half uur voor het slapen gaan geen drinken meer.

Deel Deze Pagina