Nachtzindelijk worden of maken?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Druif78, 5 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Nachtzindelijk worden of maken?

1. Nachtzindelijkheid moet vanzelf komen

2. Nachtzindelijkheid mag ook gestimuleerd worden

3. Andere mening, namelijk...

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    @Sonja: jouw dochtertje was er echt duidelijk lichamelijk klaar voor! Heb soms het idee dat meisjes daar ook sneller mee zijn dan jongetjes. Mijn zoontje geeft momenteel helemaal niks aan, haha...

@Mandymamsie: ik denk als je kind er echt klaar voor is dat het zichzelf dan wel regelt. Dat lees ik ook bij jouw dochter. Denk dat mn zoontje er tegen aanzit, af en toe wel droog maar vaker niet dan wel...

@Belize: mijn zoontje slaapt ca 11/12 uur snachts en overdag niet meer. Heel soms doet hij een klein dutje in de auto of op de bank. Toen hij nog wel middagdutjes deed was hij altijd wel droog, maar was dan max 2 uur.

@Arevinol: Ja, hier nog wel het idee dat het waarschijnlijk "toeval" is geweest, die keren dat hij droog was. In ieder geval nog niet consequent droog en ook niet meer dan 2 keer achter elkaar.
    Ik herken veel van jouw verhaal over het stimuleren over het laatste hobbeltje en ook de reactie van jouw dochter op het beloningssysteem: hier dus idem dito. Nooit meer droog geweest.

Ik twijfel ook of hij het echt wil, al zei hij vanmorgen wel: "ik wil zo graag een droge luier want dan krijg ik een cadeautje ;)" Ik ben daar wel op ingehaakt door te zeggen dat we het na onze vakantie wel kunnen proberen zonder luier. Dat vond hij (toen ;)) wel een goed idee. Misschien dat het dan wel werkt als hij het echt wil en een duidelijk startpunt heeft en ook de verantwoordelijkheid voelt of het bewustzijn heeft dat het zonder luier een nat bed wordt? oehh... ergens vind ik het ook wel erg sneu als het mis gaat.
    Maar ja, je weet ook pas of het een kwestie van kunnen is als je het probeert.
    Bij zn dagzindelijkheid ging het pas goed toen ik zn luierbroekje weg liet. Daarvoor liet hij het dus gewoon lopen! Misschien had hij het vertrouwen even nodig?

2. Daantje85

Daantje85 VIP lid

10 nov 2007
    24.059
    0
    36
    limburg
    Mijn mening?
    Onze zoon is uit zichzelf begonnen met het zindelijk zijn 'snachts. Hij was ook al 1,5 jaar droog overdag alleen 'snachts niet. Ineens wilde hij uit zichzelf geen luier meer om 'snachts. We hebben hem voordat hij naar bed ging goed laten plassen (en dat doen we trouwens nog altijd) en dan lekker naar bed en hebben hem niet meer wakker gemaakt om 23.00 uur. En het is super goed gegaan. Ik zou lekker wachten totdat hij er zelf mee komt. Ze mogen nu nog een luier om hebben 'snachts ;. Hij is idd erg jong. Ik zou lekker afwachten en je nog niks op de hals halen van natte bedden etc ;). Hier wordt gezegd dat ze tot ongeveer 7 jaar nog nat mogen zijn 'snachts, dus dan hebben jullie nog even te gaan toch ;). En ken ook kindjes die nu naar groep 1-2 gaan en ook nog nat zijn 'snachts.. Ik zou lekker afwachten ;).

3. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik heb anders gekozen.

Mijn dochter is nu overdag zindelijk, en 's nachts heeft ze een luier om. We hebben afgesproken dat we het gaan stimuleren als de luiers op zijn. We halen dan luierbroekjes voor 's nachts en gaan haar aanleren dat ze op de wc moet plassen als ze het voelt. Ik denk dat we ook gaan kijken of we haar 's avonds laat nog even kunnen laten plassen. Daarna is het afwachten of ze droog gaat blijven of niet, dus in dat opzicht denk ik dat het 'vanzelf' moet komen!

4. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Oudste was niet nachtzindelijk te maken. Sliep ook zo vast.
    middelste moest luiers gewoon uit anders bleef hij er in plassen 1 x een ongelukje gehad in een half jaar tijd..

tis per kind verschillend maar kijk wel naar de kinderen en volg je gevoel.
    klinkt alsof je bij die van jouw gewoon nog even moet wachten.

5. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Denk het inderdaad ook. Als hij het zelf wil dan ga ik het proberen, of als hij idd een paar dagen droog is.
    Hoe ging dat dan bij je oudste? Omdat je zegt dat hij niet nachtzindelijk te maken was? Ging hij het uiteindelijk zelf aangeven?

En gaf de middelste het zelf aan dat de luier uit moest?

6. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Nou hier nu 5 nachten op rij droog, zomaar uit zichzelf!! Aangezien we op vakantie zijn durf ik nog niet zonder luierbroekje, vannacht was hij wel nat, dus gelukkig nog ene brokej aan ;)
    Hij is er uit eindelijk dus zelf mee gekomen, want ik had het onderwerp eigenlijk al laten liggen!
    Ik heb heb wel flink beloond, de ene keer met een ijsje, andere keer kreeg hij een puzzel en straks als we weer thuis zijn wil ik het dus echt zonder luier probwren en krijgt hij na een paar dagen ook een cadeautje als het luk! Ben zo trots!
    Hopen dat het ongelukje gisteren niet een teken van opgeven was. Hij was wel erg moe en had daarvoor al in de auto geslapen ook en praktisch overgelegd in bed. In tegenstelling tot die avonden daarvoor dat ik hem bewust had gevraagd of hij vannacht weerr droog ging blijven.
    Ben benieuwd of het dus gaat stand houden!

7. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    zie dit nu pas. ineens realiseerde we ons dat hij al een week droge luiers had.. toen was t gewoon klaar. geen luiers meer. 1 x ongelukje of zo. ergens na lange tijd.

en bij de middelste uit getrokken omdat hij overdag steeds meer ongelukjes kreeg. hij was erg lui en had het idee dat het kwam omdat hij dacht dat hij nog een luier aan had van de nacht. dus snachts gewoon uit gehouden. gezegd daar staat de pot en klaar:D hij heeft t snachts 2 keer ervaren en vanaf toen netjes op de pot ;)

8. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Als je zoontje zo moe was kan het daar door gekomen zijn. ook bij in de auto in slaap vallen en dan overleggen had een kleine plaspauze kunnen helpen. zou er iig niet te veel achter zoeken. klinkt alsof hij zindelijk aan t worden is op de nachten.

9. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    En vanmorgen was hij weervdroog, hoop dusnop een eenmalig ongelukje:)

10. poohbeer26

poohbeer26 Fanatiek lid

17 feb 2007
    1.055
    0
    36
    In de boom
    Gewoon laten geworden. Bram was vorig jaar ineens overdag en 's nachts zindelijk. Overdag nog een paar keer een ongelukje gehad, puur door het spelen. s'Nachts altijd droog gebleven. Hij was bijn a3 jaar toen. Elk kind is weer anders.

11. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Afgelopen nacht toch weer nat. Dus 5 nachten droog, 1 nat, 1 droog en weer nat. Dus vannacht maar weer een luier aan gedaan. Als het nu goed gaat wil ik het morgen zonder proberen, we slapen nu weer thuis, terug van vakantie dus even de rust weer terug ;) Ben benieuwd.

12. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    had je de luier uit gedaan?ik denk dat je niet zo elke dag iets anders moet doen. ik vond 3 nachten regel wel goed. 3 op n rij nat dan pas luier om. maar dan even wachten totdat jij het weer probeert zonder luier.

13. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Nou, vanmorgen weer nat, dus 5x droog achter elkaar, toen 1x nat, 1x droog en 2x nat. Alles met luier dat wel.
    Zit me nu ernstig af te vragen of ik nu moet doorpakken, hij kan het dus wel!! Dus vannacht zonder luier proberen en hem die verantwoordelijkheid geven met het risico dat het dus mis gaat ( maar hij het dan misschien wel snapt?) Of vannacht met luier, en is die nat dan alles even helemaal los laten en het er niet meer over hebben totdat hij zelf weer droog is?
    Gaat het nog steeds zo goed met je zoontje Belize?

14. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hier gaat het wel droog nog steeds maar toch weer om 6 uur wakker!
    ik denk dat je misschien moet wachten totdat hij snachts wel uit zijn bed komt als hij moet plassen. dat was vr mij doorslag gevend. want hij was echt hiervoor maandenlang droog. 3 weken geleden pas begon hij dus uit bed te komen,alles uit doen en in po plassen in de nacht.

15. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Je zult t gewoon moeten uitproberen. Bij t ene kind is luier helemaal uitlaten toch weer anders dan bij t andere kind.

Bij dochters 1e poging was ze eerst ook een paar nachten droog en met luier uit 2x nat bed. Tijdje laten rusten (iedere nacht volle luiers!)
    Na periode weer geprobeerd, zonder luier, en sindsdien helemaal droog.. Bij haar was t dus deels een psychisch bruggetje waar ze nog overheen moest. Ze was er eerder lichamelijk wel klaar voor, maar toch lukte t toen nog niet. Ze moeten t zelf ook echt willen..

16. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    De keren dat hij wel droog is, komt hij ook zn bed niet uit om te plassen dus dat is hier dan geen overweging.
    Jammer dat t zo vroeg is, maar gaat ie daarna niet weer terug naar bed? Of spelen op zn kamer? Zodat jullie kunnen blijven liggen?

17. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Denk dat onze zoon ook last heeft van een psychische drempel. Denk dat het ook een stukje spannend en nieuw en leuk is, want wij reageren helemaal trots en blij en hij kreeg een beloning. Nu is het lolletje er een beetje af en plast ie weer in zn luier. :( Kwestie van willen dus ook. Zeker!
    Vanaf wanneer heb je het weer opgepakt? gewoon zomaar eens weer geprobeerd?
    Ik twijfel nog om een poging te doen zonder luier aangezien dat bij de dagzindelijkheid ook hielp. Met luierbroekje aan liet ie het lopen, zonder ging het wel goed.
    maar misschien moet ik m ook niet teveel willen opleggen :(

18. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hier kwam het ook vanzelf ongeveer twee maanden nadag hij dagzindelijk was. Hij was al een tijdje droog 's nachts en gaf zelf aan dat hij geen luier meer wilde 's nachts. Toen heb ik hem maar gewoon afgelaten (wel met een speciale waterdichte hoes :) ). Ging meteen goed, heb hem ook niet nog om 23 uur laten plassen oid. Gewoon plassen als hij naar bed ging en als hij uit bed kwam. Heb hier nog nooit een ongelukje gehad 's nachts :)

19. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik wil eigenlijk niet dat hij in zijn kamer speelt als hij wakker is. dat begon hij ooit wel te doen, maar ik vond dat niet goed dus toen hem gezegd dat hij mij wel wakker moest maken.
    hij slaapt daarna niet,nee jammer he? hij ligt wel bij ons in bed.hij mag vr 7 uur niet in woon kamer, vaak is het 7:30u dat we naar woon kamer gaan.
    maar dat is aan gaande met of zonder luier hoor. hij slaapt gewoon minder dan gemiddeld helaas.

ik bedoelde; droog blijven in de nacht lukt beter als het kindje de zekerheid voelt, of van luier of van dat hij zo op po kan plassen.

20. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik denk een maand of 2 na de eerste poging..? Zomaar ineens ja. Zei voor de grap eens dat alle grote meiden's nachts droog zijn. Daar had ze wel oren naar en toen hebben we t meteen geprobeerd, wel eerst met een luierbroekje.
    Maar ik had sowieso geen zin in eindeloos gedoe in de nachten/avonden. Dus was van plan om het af en toe eens te proberen en als het niet goed zou gaan, gewoon direct weer stoppen.

Deel Deze Pagina