Wie zou er even met mij mee willen denken? Mijn dochter is 2,5 jaar en wordt einde herfst 3. Tot nu toe zit ze in de auto altijd in zo'n groep 1 autostoel. Toen we deze kochten zeiden ze dat ze daar wel in zou kunnen tot 4 jaar oud. Maarja, ze is best lang voor haar leeftijd. Ze is nu 104 cm en weegt denk ik een kilo of 18 of zo. Het in de stoelzetten wordt moeilijker, ze zit echt wel krap vind ik en ze wil er ook niet meer lange stukken in zitten. Ze zegt ook dat ze strak zit. Daarnaast kan de hoofdsteun niet verder omhoog enngaat ze daar bijna bovenuit komen denk ik. Maar nu twijfelen mijn man en ik een beetje wat te doen. Wat is doorslaggevend bij een autostoel? Leeftijd of lengte/gewicht? Ik lees verschillende adviezen op verschillende sites. Ik twijfel dus nu wat voor autostoel ik moet kopen of dat ze hier nog in moet blijven. Wat denken jullie?
Wij hadden een twowaypearl, daar paste zoon ook al snel niet meer in. Zijn toen overgegaan op een advansafix, dat is een 123 stoel, zodat er niet nog een keer een nieuwe stoel hoefden. Daar had hij veel meer ruimte en heeft tot 3,5 jaar in de 5 punts gordel gezeten. Daarna over op gewone gordel.
Uiteraard lengte/gewicht en volgens mij is lengte dan nog het allerbelangrijkste omdat de steunen etc op de juiste hoogte moeten zitten.
De 2 belangrijkste punten: Een normale autogordel slaat pas aan bij minimaal 15 kilo. Dus alles daaronder is absolute no go (gelukkig is ze dat al). En de bovenkant van de oren van een kind mogen nooit boven de hoofdsteun uitkomen. Zelf vind ik 2,5 nog wel echt jong voor alleen een groep 3 stoel met dus alleen een gordel. Mijn zoontje van 2,5 zou continue zijn armen eruit halen of ermee gaan spelen oid. Dus ik persoonlijk zou krijgen naar een groep (1)2/3 stoel kijken. Daar kun je mee doen tot 12 jaar en is wat veelzijdiger.