Ik hoop maar dat het niet door gaat. Mijn man werkt onregelmatig en juist door die toeslag houden we het net vol, financieel gezien.
Dan zou mijn man weinig over houden,hij werkt de helft van de maand in de late dienst en vaak ook nog 1 of 2 uur langer en 1 a 2 zaterdagen in de maand,6 dagen per week dus in die weken.en zonder ort zou hij dat echt niet doen.
ik werk in de thuiszorg en bij ons gaat het al grotendeels vervallen. dit gaat vanuit de CAO. op dit moment krijgen we voor avond (na 20.00 uur) en weekend uren, 40% extra. wij hebben al een brief gekregen dat dit afgebouwd gaat worden. ik weet niet meer precies hoe maar ik dacht naar iets van 20% of minder. alleen zondag op bepaalde uren 60% extra en de feestdagen. ik heb "geluk" dat ik er al werk dus voor mij geld een overgangsregeling. dacht tot 2019 hetzelfde en daarna verminderen. diegene die voor december aangenomen zijn, hebben pech. daar geld de nieuwe regel voor. hier heb ik ook collega's die zeggen dat ze geen weekenden en avonden meer gaan werken. tja, die hebben pech. doen ze dat niet dan is het exit. hier zeggen ze ook, de tijden zijn veranderd dus iedereen loopt verplicht ALLE diensten. en ik hoop echt dat ze het terug draaien. ik ben toendertijd juist elk weekend en 1 avond gaan werken omdat ik dan extra kreeg. bijna 300 euro ORT in de maand. als dit wegvalt dan heb ik een groot probleem. dan moet ik nog meer uren gaan draaien om aan mn huidige salaris te komen. en nog meer uren in de thuiszorg is niet te doen.
Ik werk momenteel ook onregelmatig ( weekenden feestdagen avond/nacht) En krijg alleen op de feestdagen extra betaald.
helemaal mee eens... voor wat hoort wat! En dan nog vind ik de ORT in de zorg al minimaal, dit mag niet verder afgebouwd worden. En men wil de koopkracht toch vergroten, dan moeten ze niet zulke acties gaan uitvoeren.
Tsja.. Ik werk(te) in de horeca, ook tot 5/6u 's morgens en kreeg ook geen ORT, ook geen toeslagen voor de weekenden en op feestdagen.. Daar hoor je ook niemand over... En ik begrijp best wel dat het voor veel mensen een belangrijk deel van hun inkomen is hoor, mijn moeder werkt bv. Alleen maar 's nachts. En ze kunnen het ook niet zomaar afschaffen, maar dat het rustig aan wordt afgebouwd vind ik niet zo raar..
Ja dat heb je in de horeca ook.. Ik werkte op een gegeven moment nog maar 3 dagen maar moest wel een 24/7 beschikbaarheid hebben. En zoals ik in mijn post hierboven ook al aangaf kreeg ik ook geen ORT e.d.
Ik vind het een dubbel stukje. Heb op facebook ook al een hele discussie hier over gehad. Ik denk dat de MKB dit niet voor elkaar krijgt bij de zorgorganisaties, omdat het simpelweg voor een heel groot probleem kan zorgen. als het de MKB wel gaat lukken, dan voorspel ik dat er heel veel mensen weg gaan in de zorg, wij weten dat, en Den Haag weet dat ook donders goed. Echter voor de zelfstandige ondernemers is het op dit moment erg slecht gesteld met de economie, en moeten ze helaas dit soort beslissingen nemen. Ik praat het niet goed abosluut niet, maar soms begrijp ik dat er noodzakelijke keuzes gemaakt moeten worden om een winkel of kroeg draaiende te houdende.
Ik wist niet eens dat in de handel ort bestaat. Heb zelf 4 jaar bij een supermarkt gewerkt, zaterdagen, zondagen, s ochtends vanaf 5 uur, en s avonds tot 23 uur, nooit meer dan 100% uitbetaald gekregen. Maar ik vind het absoluut terecht dat ort in de zorg blijft!
Dat zou belachelijk zijn, ik werk echt niet voor mijn plezier de nachten. Je hele ritme is anders, je moet de hele nacht helder zijn dus ik vind dat er wel iets tegenover mag staan.
Het stukje gaat misschien alleen om de zorg, maar het werkvlak wbt. nachtdiensten is uiteraard veel groter. Zoals ik al eerder zei, mijn man is detentie toezichthouder, in de gevangenis dus, gevangenbewaarder die draaien dus ook nachtdiensten, de avond en weekenddiensten waren volgens mij al gemindert wbt. ORT maar de nachten niet. Mijn man hoop ook altijd stiekem dat het bijv. op maandag wordt gebeld om een nachtdienst te doen, dan krijg je nog meer ORT vanwege verschuivingstoeslag, aangezien je je er niet op hebt kunnen voorbereiden. Mijn man heeft een bloedstollingsziekte en moet goed op zichzelf letten, ik denk dat als de hele ORT wegvalt hij echt niet meer zomaar een nachtdienst draait als iemand ziek word oid. Ik zou het daarom vrij dom vinden van organisaties (zorg, bewaking etc.) om die echt eraf te gooien, die gaan het nog moeilijk krijgen om roosters dan rond te breien. Daarnaast bezuinigd Justitie al genoeg. ORT eraf en wij komen echt in de problemen, of net aan rond. Daar werkt mijn man niet zo hard voor hoor, al die nachten, avonden en ochtenden super vroeg. Wij zouden echt enorm balen. Daarnaast draait 'ie al weekend op, weekend af en vaak extra.
Wij werken allebei onregelmatig (ik gehandicaptenzorg en man verslavingszorg) en als de ORT afgeschaft wordt scheelt ons dat honderden euro's per maand, vind ik niet leuk
echt belachelijk. moeten die mensen die dit bedenken maar eens een nachtje bij ons op de afdeling meelopen. dan praten ze wel anders. Weet ook wel dat we er zelf voor hebben gekozen maar dan nog.
Dat ze het voor de zondag overdag willen terugdraaien kan ik nog wel enigszins begrijpen, maar voor de nachtdiensten vind ik dat daar echt wel wat tegenover mag staan aan ORT. 's Nachts werken is echt superzwaar. ik vond mijn avonddiensten tot 11 uur al heftig Heb het 2 nachten geprobeerd 's nachts, maar was echt niks voor mij
Dat wordt weer gezegd door iemand die weer zn streepjes moet halen! Vandaag was op het nieuws ook dat volgend jaar de zorgpremies weer flink zullen stijgen met 200 per jaar!
Belachelijk, de zorg betaalt al ontzettend slecht, dan ook nog de ORT er af of verminderd? Op het moment heb ik zelf geen ORT meer, werk alleen nog overdag doordeweeks, maar vond het altijd een leuke bijkomstigheid, de enige reden dat onregelmatig werken leuk werd.