Nachtzuster krijgt niet meer betaald.

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door MamavanEL, 28 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    ik zie dan geen reden meer waarom ik uberhaupt weekenden zou blijven werken....hoop dat het gewoon valse lucht is....

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Dit is geen voorstel he...het is gewoon een voorzitter van een vereniging die iets roept om maar weer eens in de media te komen. Ik geloof niet dat het daadwerkelijk is opgepakt door de politiek en ik acht de kans bijzonder klein dat ze er echt iets mee gaan doen

3. Frietje

Frietje Bekend lid

30 okt 2013
    720
    0
    0
    Trying to take over the world...
    Gouda
    Belachelijk als ze dit door zetten. En ik weet een veel betere winkels gewoon open door de weeks tot 21:00 uur en oo zondag gewoon dicht! Wat heb je nou aan winkels die door de week som 17:30 uur dicht gaan? De meeste mensen werken, dat is ouderwets. Dus gewoon de winkels langere openingstijden en op zondag weer dicht. Werkt in Duitsland prima. En ik vind dat zusters, agenten en iedereen die snachts werkt daar echt wel wat extra voor mag krijgen want die zijn gescheiden van familie, overdag kunnen ze niet veel doen omdat ze de slaap moeten inhalen. Wij zijn Nederland geen Japan, 24-uurs economie, zolang ik bij de overheid maar tot max 17:00 uur terecht kan (gemeentehuis bijvoorbeeld) dan kunnen ze het lekker vergeten ;)

4. Soto

Soto Bekend lid

22 sep 2013
    823
    528
    93
    Vrouw
    Praktijkondersteuner
    Nederland
    Belachelijk idee, waarom zou je dan in godsnaam nog wissel/nachtdiensten gaan draaien? Ik denk dat niemand dit doet omdat het zo leuk is.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Vaak besluit een centrummanagement of winkelcentrum dat de winkels bijvoorbeeld elke zondag open moeten. Hier kom je dan vaak niet onderuit als winkelier, ondanks dat het voor veel winkels totaal niet winstgevend is. Voor het personeel is het ook erg vervelend, want je krijgt vaak niet de keuze of je wilt werken op zondag, maar je moet. Als je bijvoorbeeld schoolgaande kinderen hebt, is het heel vervelend als je elke zaterdag en heel regelmatig/altijd op zondag moet werken.

5. MoedervanSafia

MoedervanSafia Fanatiek lid

10 mrt 2013
    2.803
    4
    38
    Het is werkelijk onzin als dit word afgeschaft.

Als iemand haar/zijn tijd opoffert om in het weekend te werken of in de avond mag diegene best wat extra's verdienen.

Op deze manier wilt niemand meer avond/weekend diensten ;)

Kijken hoe ze dat dan gaan oplossen ;)

6. ook vrachtwagen chauffeurs zullen dan een eind terug gaan, en die hebben als basisloon al een bespottelijk laag bedrag.

Mijn man is de hele week van huis, dat zijn dan 4 nachtvergoedingen die weg vallen, en alle uren voor 6 uur smorgens en na 6 uur savonds wat er in de week een hoop zijn.

ben benieuwd wat ze overhouden aan chauffeurs, want met het invoeren van het drankslot vallen het meerendeel van de polen Roemenen Bulgaren en witrussen al af.
    Nou dan nog alle toeslagen eraf, tja dan blijven de winkels leeg....

7. schorpioen79

schorpioen79 Fanatiek lid

16 feb 2013
    1.740
    292
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik heb altijd het idee dat mensen die dit roepen zelf nooit 's avonds, 's nachts, in het weekend en feestdagen gewerkt hebben. Maar als ze zelf 's nachts of op een feestdag hulp nodig hebben staan ze vooraan!
    Ik werk zelf in een ziekenhuis. Dankzij de ORT kunnen velen rondkomen, want het basisloon is echt niet hoog hoor.

8. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Want overdag "offer je geen tijd op"? En de mensen die tot 5u werken? Of die om 5u moeten beginnen? Er zijn echt duizenden banen waarbij mensen ook 's avonds/'s nachts/weekenden enz. werken en die krijgen ook geen ORT.

Het is gewoon rot voor de mensen die nu ORT krijgen dat het weg valt. vooral omdat veel mensen dat geld echt nodig hebben. Maar ik zie eigenlijk niet echt in waarom het bij nieuwe contracten niet al langzaam aan afgeschaft kan worden.

9. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Als ik geen ORT meer krijg, ga ik een andere baan zoeken. Ik doe mijn werk in de zorg omdat ik het leuk vind, maar zèker ook omdat ik ORT krijg. 2 nachtdiensten in de maand is zo 100 euro meer aan het einde van de maand waar ik niet extra voor hoef te werken.

Ok, er staat tegenover dat ik, als ik een weekend werk doordeweeks vrij ben, maar zo'n pipo van het MKB vergeet even wat het je kost in je sociale leven. Om van de nachtdiensten maar niet te zwijgen, toen ik die nog 4 achter elkaar deed, waren er zat dagen bij dat ik geen daglicht zag. Om dàn van je sociale leven nog maar te zwijgen.

Buiten dat... 24 uurs economie? Ik kan nog steeds niks regelen bij bedrijven tussen 17.00 en 8.00 en in het weekend. Ok, sommige bedrijven zijn in de weekenden bereikbaar (UPC bijvoorbeeld) maar die kunnen je vaak ook niet verder helpen omdat ze wel aan de telefoon bereikbaar moeten zijn, maar degene die er echt over gaat is er dan nooit.

Als ze de ORT helemaal af gaan schaffen, gaan ze echt een probleem krijgen in de zorg, want dan wil er helemaal niemand meer werken.

10. Soto

Soto Bekend lid

22 sep 2013
    823
    528
    93
    Vrouw
    Praktijkondersteuner
    Nederland
    Ik krijg ook geen ort (detailhandel). De zaterdag is een normale werkdag en op zondag krijg ik niet extra betaald maar een aantal verlofuren extra ter compensatie (ben benieuwd hoe lang nog).
    Eigenlijk zou iedereen die nachten/ weekenden werkt extra salaris moeten krijgen vind ik, maar helaas is dat niet zo. De mensen die dat nu wel krijgen gun ik dat en ik vind dat het ook zo moet blijven. Nacht/wisseldiensten hebben toch een grote invloed op je leven en daar mag best wat tegenover staan.

11. Smnee

Smnee Niet meer actief

Laat ze het per sector bekijken.. er zijn zat sectoren waar onregelmatig gewerkt moet worden. Tegen over nachtdiensten mag best wat extra's staan, het is niet natuurlijk om nachten te werken.
    En winkels tja, ik heb zelf ook in een winkel gewerkt en een kapsalon. Zaterdag is een werkdag, maar op zondag krijg je 200%. Ook dat moeten ze er niet af halen... Laat die pipoos zelf maar eens een maandje onregelmatig werken.

12. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Oh maar ik gun het deze mensen ook hoor ;) Maar waar het mij om gaat is dat iedereen zegt dat het zo zwaar is, en dat je het niet voor je lol doet enz. Dat begrijp ik allemaal wel, maar nogmaals dat is in meerdere sectoren. En daar is het ook, of voor een deel, afgeschaft. En persoonlijk zie ik niet dat een dienst van laat zeggen 22u tot 07u zwaarder is dan een dienst van 19u tot 04u. En mensen die laatstgenoemde uren werken krijgen vaak ook geen ORT.

13. Soto

Soto Bekend lid

22 sep 2013
    823
    528
    93
    Vrouw
    Praktijkondersteuner
    Nederland
    Ok, ik snap je;)

Het is wel balen als je ergens al tijden lang werkt, hiervoor een extra beloning krijgt en dat dit wordt stop gezet.
    Bij ons kon je vroeger kiezen: dubbel loon op koopzondag of compensatie-uren. Nu kun je alleen nog compensatie-uren krijgen en wordt ook nog eens bepaald wanneer die opgenomen moeten worden. Supervervelend en je kan er niks aan doen:x

14. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.286
    11.896
    113
    Heb je zelf wel eens deze diensten gedraaid? Het lijkt er op van niet, want als je dat wel doet dan weet je dat daar zeker veel verschil in zit. Als rond 4 uur zit je op het zwaarste punt van de nacht. Daar overheen en dan nog 3 uur door moeten werken is zwaar. Daarbij komt ook nog dat je overdag veel minder goed en vaak veel korter slaapt als 's nachts. Meestal ben je toch rond een uur of 12 of 1 wakker. Dus of je van 7.30 tot 13 uur slaapt. Of van 4.30 tot 12 uur, dat is nogal een verschil in uren wat je dan maakt.
    En wat denk je van alle wisselende diensten die per 4 weken worden vastgesteld en waarbij je niet op vaste dagen een vaste dienst hebt. En dat dat rooster pas 2 dagen voordat het ingaat officieel wordt vastgesteld dus tot dan toe nog gewijzigd mag worden.
    Wat denk je wat dit vraagt van de medewerker maar ook van het thuisfront qua flexibiliteit en inleveren op sociaal leven.

15. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Ja zeker heb ik die diensten gedraaid. En ik ben ook bekend met wisselende diensten en een rooster wat niet vast staat. Daarnaast waren de tijden in mijn post ook als voorbeeld. Dus dat maakt verder niet uit.

Ik begrijp nog steeds niet zo goed waarom het voor mensen in de zorg zoveel zwaarder is dan voor andere mensen. Wat denk je van mensen die bij bv. een tankstation werken? Die krijgen standaard ook geen ORT hoor..

16. sandra

sandra Fanatiek lid

17. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.286
    11.896
    113
    Dit is inderdaad ook hoe ik er over denk. Het stuk verwoord het goed.

18. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.275
    10.991
    113
    oke, dan ga ik 's nachts alleen nog de echte problemen aanpakken, alle dronken eikels die gevochten hebben of domweg te bezopen waren om nog op hun benen te staan mogen in een rijtje voor de ingang van het ziekenhuis verzameld worden tot de kantoortijd weer begint… de GHB'ers in een ander hoekje want die staan zelf op en lopen weer weg zodra hun roes voorbij is… want dat is wat de zorg zo duur maakt, vooral in de nacht!

Deel Deze Pagina