Ik weet het even niet meer. Een tijdje geleden zijn de onthaalmoeder en wij thuis op hetzelfde moment begonnen met de zindelijkheidstraining. Daar verloopt het heel vlot, kn het begin zette ze hem om het halfuur op het potje en inmiddels geeft hij daar zelf al aan als hij moet plassen. Ongelukjes heeft hij daar nog zelden. Thuis hebben we het op dezelfde manier aangepakt, maar hier lijkt het niet te lukken. Heel af en toe lukt het wel op het potje, dan is hij ook erg trots en we belonen hem ook. Maar de volgende keer doet hij het net zo goed in zijn broek 5 minuten nadat hij op het potje is geweest. Gisteren heb ik zeker 4 keer een nieuwe broek aangedaan. De ene keer vindt hij het ook heel erg als hij een ongelukje heeft gehad, andere keren maakt hij er totaal niet van. In september moet hij naar school en het liefst is hij dan al zindelijk. Ik snap gewoon niet waarom het bij ons niet lukt en bij de onthaalmoeder wel.
Ik ben niet ervaren of zo maar mijn dochter sinds 5 dagen ook zindelijk aan het worden. Wat echt groot verschil is met je zoon is dat als ze plast in potje, dan ze kan erna uren droog zijn. Ze wil soms per se luier aan maar vind het erg om erin te plassen ze wil het gelijk schoon en twijfelt of ze erin mag wel plassen. Wat ik merk is dat ze voelt het aankomen maar nog kan niet erg snel aangeven of op potje gelijk komen, maar ze kan dus echt 3-4 uur zelfs plas ophouden. Misschien een tip wat ik hier echt veel aan heb is niet zo vaak mogelijk of om de halfuur op potje zetten maar op vaste tijden waneer je merkt dat hij lang droog is. Bijv. Ochtend en dan avond dan als dat goed gaat middag toevoegen. Ik schrijft hier beetje op waneer ze plast en kom uit op ongeweer 08.00-10.00/11.00-14.00/15.00-17.00-20.00. Die tijden zet ik haar zoiezo op potje even met ipad en andere mag ze aangeven zelf of ik vraag het. Zo ongeweer soms geeft ze eerder aan soms gaat ze naar ballet/buiten wil ze luier en geeft ze dat aan ook maar plast in luier dan. Op kdv doen ze niet zoveel ze willen liever dat kind in luier loopt of sterk aangeeft gelijk en kan het even ophouden anders schieten ze niet op dus op kdv hier ze is juist gewoon met luier en geeft niets aan, thuis loopt ze hele dag bijna in onderbroek en geen ongelukjes al 2 dagen. Zou dan kunnen zijn dat hij gewent is om plas niet lang ophouden omdat hij toch elk 30 min op potje wordt gezet? Ik zou dus die tijd gewoon verlengen of zoals boven even opschrijven zijn vaste tijden die uit zichzelf komen.
Hij kan zijn plas gerust wel enkele uren ophouden. Elk halfuur op het potje gebeurt inmiddels niet meer. Hij geeft nu bij de onthaalmoeder zelf aan wannerr hij moet plassen. Thuis vragen we regelmatig of hij moet plassen, en maken we ook duidelijk dat hij op het potje moet als hij moet plassen, maar het lijkt maar niet te lukken thuis.
Niet steeds vragen of hij moet plassen. Zoontje hier raakte daardoor geïrriteerd en ging daardoor het juist niet meer aangeven. Blij zijn en belonen met een knuffel als hij het wel goed aangeeft en op tijd op potje/wc plast. Verder gewoon verschonen en vragen of hij het de volgende keer wel probeert het op tijd te zeggen.
Wij zijn toevallig ook net 5 dagen bezig met onze zoon. Vrijdag begonnen met beloningskaart en iedere keer als hij op de wc was geweest (wij doen geen potje) een sticker plakken. Zaterdag mocht hij een autootje uitzoeken omdat hij het zo goed deed. De beloningskaart vond hij na een dag niet meer interessant en we wildem hem wel wat stimuleren, ook al was het nog maar een dag . Toen hebben we gezegd dat als het nog een paar dagen goed zou gaan, hij vandaag weer een autootje mocht uitzoeken. Daar was hij natuurlijk erg blij mee . Ik weet niet of dat eraan bijdraagt dat hij het zo goed doet (hij heeft in al die dagen nog maar een paar ongelukjes gehad) maar zelf denk ik wel dat het hem stimuleert. Daarnaast vraag ik regelmatig aan hem of hij naar de wc moet maar soms dwing ik hem ook, bijvoorbeeld voordat we in de auto stappen of als het al uren geleden is dat hij is geweest. Ik hoorde van de week vaniemand dat zij een pot met kleine snoepjes op de wc hadden staan en iedere keer als hun kindje geweest was, kreeg ze een klein snoepje, dat bleek ook te helpen. Dus misschien is een vorm van beloning iets voor hem? Succes, ik hoop dat hij het thuis ook snel onder de knie krijgt!
Mijn zoon heeft nog een enkele keer een ongelukje. Wij hebben vaste momenten voor de wc. Wakker worden en voor het naar bed gaan. Voor het eten en na het eten, Voor we naar buiten gaan en als we terug komen. En als hij moet dan mag hij gaan natuurlijk. Verder niet te veel aandacht aan besteden als het mis gegaan is. Gewoon verschonen en klaar. Plassen op het potje staat nou eenmaal niet op het prioriteitenlijstje van spelende peutertjes Ik moet hier ook wel even aandringen om op t potje te gaan, meestal heeft hij geen zin. De ene dag gaat het beter dan de andere dag. Succes!
Herken je alle signalen op tijd? Ik zie bij een vriendin van me dat al die signalen van draaien, stil worden, beentjes tegen elkaar of naar hun kruis grijpen, haar ontgaan. Ik zeg niet dat het bij jou het geval is hoor, maar (subtiele) signalen kunnen veel zeggen.
Ik zet mijn dochter op vaste momenten op het toilet Zodat deze een gewoonte worden. Zelf ga ik dan ook. Zodra ik teveel vraag of ze moet plassen wil ze juist niet en dan komen er meer ongelukjes. Bij ons zijn vaste momenten. Opstaan, voor maaltijden en tussendoortjes, voor het naar buiten/weg gaan, en voor het slapen gaan.