stamcel donor worden.

Discussie in 'De lounge' gestart door kim90, 23 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kim90

kim90 Actief lid

8 okt 2013
    466
    174
    43
    Vrouw
    GGZ Verpleegkundige
    Zoetermeer
    Vorige week woensdag is er acute lymfatische leukemie bij mijn zus geconstateerd.
    We hebben al zo een klote jaar mee gemaakt ( overlijden moeder, tante en oma) en ik kan gewoon niet bevatten dat zij nu ook ziek is.
    Ze is 27, heeft een gezin en is net 5 maanden geleden bevallen van haar zoontje.

Maar genoeg gejammer, natuurlijk gaan we hiervoor vechten, en ervan uit dat zij gewoon weer beter word.

Ze is vandaag met de chemo begonnen, en haar behandeling duurt in totaal ongeveer 2 jaar.
    Een onderdeel van haar behandeling is stamcel transplantatie.
    Omdat mijn stamcellen de grootste kans hebben om overeen te komen met die van mijn zus (25%) worden die van mij als eerst onderzocht.
    Mochten ze niet overeen komen dan heeft ze met ieder ander mens een kans van 1op 1 miljoen..
    Er word dan contact gezocht met de donorbank in de hoop dat er een match voor haar is.
    Daarnaast is er een kans dat, als ze een stamceltransplantatie krijgt, de nieuwe cellen en haar eigen cellen een reactie met elkaar veroorzaken en dat ze hieraan overlijdt (ook 25%)

Natuurlijk allemaal vreselijk spannend.
    Zelf had ik er nog nooit van gehoord ( stamceldonor) dus ik heb me er gelijk voor opgegeven.

je word dan uitgenodigd en er word wat wangslijm bij je weg gehaald waaruit ze je gegevens kunnen halen ( wat voor weefseltypering je heb)
    Als je weefsel overeenkomt met dat van een ander, krijg je een oproep en kan je via het bloed of beenmerg de stamcellen doneren, en als je het toch niet wil mag je weigeren.

prachtig toch dat je met zo kleine ingreep het leven van een ander kan redden?!

Ik wilde vooral even mijn verhaal kwijt maar, mocht er iemand zijn die dit leest en er meer info over wil, die kan kijken op :
    Informatie over stamceldonor worden | Stamceldonorbank

En wil je donor worden, kijk dan op :
    Ik wil stamceldonor worden! | Stamceldonorbank

wie weet ben jij wel de gene die mijn zus haar leven red, dan ben ik je echt eeuwig dankbaar !

2. pinter

pinter Fanatiek lid

9 jan 2010
    4.015
    1
    36
    noord limburg
    Veel sterkte meid...
    Ik ben zelf stamceldonor al bijna 2 jaar.
    Afgelopen augustus ben ik de zoon van mijn beste vriendin aan acute leukemie verloren,hij was 21..

Ik hoop dat er meer mensen zijn die zich gaan aanmelden,er is veel vraag naar..
    Ik hoop ook echt dat jij met je zus mag matchen of dat er een match gevonden wordt...

3. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

#3 Loesje86, 23 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 okt 2014
    Heel veel sterkte! Wat erg zeg.

4. Tamy

Tamy Actief lid

22 nov 2010
    181
    0
    0
    Heel veel sterkte voor je zus, haar gezin en natuurlijk de rest van de familie en vrienden.

Toevallig heb ik vorige week hier op zp een topic gelezen en mezelf ingeschreven. Ik wist echt niet eens dat het bestond.

Succes met de test en ik hoop dat de juiste donor snel gevonden is.

T

5. kim90

kim90 Actief lid

8 okt 2013
    466
    174
    43
    Vrouw
    GGZ Verpleegkundige
    Zoetermeer
    Dank jullie wel allemaal !!

6. Mienemuisje

Mienemuisje Fanatiek lid

17 feb 2013
    1.161
    0
    0
    Wat erg voor jullie :( En dan ook nog zo'n vreselijk jaar. Ik dacht dat ik het moeilijk had. Maar jeetje zeg, wat jullie allemaal hebben en moeten doorstaan...
    Ik ga me nu gelijk aanmelden als stamceldonor!

7. Mienemuisje

Mienemuisje Fanatiek lid

17 feb 2013
    1.161
    0
    0
    En heeeel veel sterkte!

8. Fas30

Fas30 Bekend lid

18 jun 2012
    841
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb me vorige week ook aangemeld.
    Heel veel sterkte!!

9. kim90

kim90 Actief lid

8 okt 2013
    466
    174
    43
    Vrouw
    GGZ Verpleegkundige
    Zoetermeer

Te gek ! Ontzettend lief!

10. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    Ik heb vandaag wangslijm afgenomen en morgen gaat het pakketje terug de bus op!
    Helaas ken ik in mijn omgeving verder niemand die er voor open stond om zich aan te melden :(

11. soeee

soeee Niet meer actief

Ik heb het pakketje ook binnen een zal het morgen terugsturen. Veel sterkte en ik hoop dat ze het redt..

12. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier ook al jaren stamceldonor, bij mij omdat mij vader overleden is aan acute leukemie.
    Ik ben op mn achttiende gelijk bloeddonor geworden en dan vragen ze vaak na 1-2 jaar of je stamceldonor wilt worden.

Heel veel sterkte de komende tijd!

13. Talvi

Talvi Niet meer actief

Heel veel sterkte! Ik heb me vorige week aangemeld en gisteren kreeg ik een bericht dat ze mijn setje hebben ontvangen en dat het onderzocht wordt 😊

14. Wensmamma

Wensmamma Fanatiek lid

4 jun 2013
    2.347
    993
    113
    Jeetje Kim, al zo'n moeilijk jaar achter de rug en dan je zus die ook nog ziek is. Ik hoop dat jullie matchen.

Ik heb het even doorgelezen en mij ook aangemeld als donor!

15. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Ts, heel veel sterkte! Het is inderdaad een zware behandeling en dat met een gezinnetje... Hopelijk gaat alles voorspoedig.

En wat geweldig dat er na het vorige topic mensen zich als donor hebben aangemeld! Zelf heb ik een beenmergziekte en misschien na verloop van tijd een stamcelstransplantatie nodig (hopelijk niet) en daarom is het erg fijn om te lezen dat er anderen zijn die willen helpen.

16. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Ik was het al weer vergeten om me aan te melden.
    Maar bij deze mezelf alsnog aangemeld.

Ik wens jullie heel veel sterkte toe!!

17. kim90

kim90 Actief lid

8 okt 2013
    466
    174
    43
    Vrouw
    GGZ Verpleegkundige
    Zoetermeer
    Super dat er mensen zich willen aanmelden! Dat maakt me echt blij! Dank jullie wel allemaal!!

18. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ik en partner aangemeld !

19. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    Heftig zeg!

Hopelijk matcht jou beenmerg met die van je zus en komt het allemaal goed. Heel veel sterkte!

Ik heb me net aangemeld voor donor.

(ik heb niet gelezen dat het niet kan als je een bloedtransfusie hebt gehad, dus ik neem aan dat het geen probleem is)

20. BlueApple

BlueApple Niet meer actief

Ik zag het vorige week al voorbij komen op facebook. Natuurlijk vergeten aan te melden...Heb het nu dus direct gedaan!

Deel Deze Pagina