Nacontrole verplicht

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Sjakie22, 16 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sjakie22

Sjakie22 Bekend lid

13 feb 2011
    734
    2
    18
    Noord-Holland
    Weten jullie misschien of de controle 6 weken na de bevalling verplicht is?
    Wat gaan ze doen ? Ik heb helemaal geen zin om te gaan:(

2. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.568
    455
    83
    Verplicht niet. Ik ben bij de oudste twee ook niet geweest. Ik had niets met de vk's en vond de begeleiding nou ook niet echt geweldig.
    Bij de jongste ben ik wel geweest, maar toen zat ik bij een andere praktijk en wilde ik de vk's zelf bedanken voor de lieve en goede begeleiding.

We bespraken hoe het gegaan was en ik had een kleinigheidje meegenomen om ze te bedanken. Binnen 10 minuten stond ik weer buiten.

3. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    ik ben bij de tweede niet geweest, ik moest na 6 weken komen om te kijken of de hechtingen goed opgelost waren dit heb ik bij de verloskundige laten doen ( ben in het ziekenhuis bevallen)

Bij het ziekenhuis ben ik niet geweest vanwege heeel veel fouten tijdens zwangerschap EN bevalling dus daar had ik compleet geen behoefte aan en dus ook niet gegaan naar het ziekenhuis. gelukkig mocht het gewoon bij de vk..

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik ben alle keren wel geweest... bij de eerste is de knip gaan ontsteken en bleef vervelend. Bij de nacontrole hebben ze het aangestipt met.... zilvernitraat het dat geloof ik. Daarna was het met anderhalve week opgelost.

Bij de tweede werd bij de nacontrole ook meteen uitstrijkje gedaan... (in Duitsland)

En na de derde bevalling was ik sowieso onder controle omdat ik met 20 weken ben ingeleid en een currettage hebt gehad. Meerdere echo's gehad ivm bloed in de baarmoeder.

Het is dus niet verplicht, maar zeker bij lichamelijke klachten wel aan te raden.

5. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Is niet verplicht. Mijn VK zei dat je de mogelijkheid hebt om nog even na te praten, vragen te stellen over de bevalling of over dingen die je nu graag wilt weten. Gewoon eigenlijk even na-kletsen en eventueel lichamelijk kijken hoe het gaat. Maar het was zeker niet verplicht. Mijn bevalling ging snel en was super goed. De VK had alle tijd om alles op te schrijven wat er gebeurde en aan dat verslag heb ik nu veel. Ik heb dus geen behoefte om nog eens na te praten. Al vind ik het natuurlijk wel leuk om de bevalling nog eens in woorden te herbeleven.

6. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Nee een nacontrole is niet verplicht.
    Ik ben ook niet op nacontrole geweest.

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Niet verplicht volgens mijn vk, maar ze raadde het wel aan als je nog vragen had. Bij de oudste had ik de nacontrole bij de gyn bij 6 weken en bij de vk met 9 weken. Omdat mijn bevalling overgenomen is door de gyn.

Bij de jongste met 4 weken bij de vk langs geweest. Even baby showen, even praten, verder niks ;)

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.013
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als je zelf geen lichamelijke klachten of vragen hebt, is het vooral even 'baby-showen'. Volgens mij vooral leuk voor de vk. En ze kunnen het declareren natuurljk ;) Bij mij werd ook anti-conceptie besproken, dus als je daar behoefte aan hebt kan dat ook. Maar je kan ook naar de huisarts daarvoor.

9. Pluisje88

Pluisje88 Niet meer actief

Niet verplicht, maar volgens mij vinden ze het wel leuk als je even langskomt. Vooral omdat ze dan de baby kunnen zien en jij kunt eventuele vragen die je hebt aan ze stellen. Zelf ben ik niet geweest, pas na 12 weken dacht ik eraan en ja dan is het een beetje te laat eigenlijk.

Heb er ook niks meer over gehoord (was 3 maanden na de bevalling weer zwanger en weer bij dezelfde praktijk) dus ze zullen het niet erg gevonden hebben. Ik had ook verder geen lichamelijke klachten dus ook al had ik er wel op tijd aan gedacht dan had ik waarschijnlijk nog niet gegaan. Heb je deze wel, dan lijkt het mij sowieso slim om even langs te gaan. En als je het zelf natuurlijk leuk vind ook!

10. Tassie74

Tassie74 Fanatiek lid

23 mei 2011
    3.328
    681
    113
    Utrecht
    Deze is niet verplicht. Ik heb een keizersnede gehad en ook ik hoefde niet na 6 weken terug te komen voor controle. Ik had afgesproken met de verpleegkundigen dat ik een afspraak zou maken bij klachten en anders niet. Ik vind het zelf ook onzin namelijk om te gaan terwijl alles goed gaat.

11. Sjakie22

Sjakie22 Bekend lid

13 feb 2011
    734
    2
    18
    Noord-Holland
    Bij mijn eerste ben ik ook vergeten om een afspraak te maken. Ik denk dat ik gewoon niet ga. Ik heb geen lichamelijke klachten.

Bedankt voor jullie reacties.

12. Suuzan

Suuzan Fanatiek lid

21 dec 2013
    1.805
    655
    113
    Ik dacht tijdens die nacontrole: wat doe ik hier! Het ging nergens over. Hij keek niet eens naar de hechtingen in mijn buik en vroeg alleen maar of 'we al gevreeen hadden (die woorden alleen al haha) ik dacht alleen maar ouwe viespeuk. Hij had ook gelijk kunnen beginnen over anticonceptie zonder deze vraag te stellen.

13. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Liep in t ziekenhuis voor mn zwangerschapscontroles, na mn bevalling en ontslag hoefde ik niet op controle.....
    Dit had wel 'gemoeten' als ik onder begeleiding van een gyn was bevallen.

14. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Neehoor.
    Ben beide keren niet geweest, veel te druk en is er gewoon niet van gekomen.

15. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Ik heb geen fysieke nacontrole gehad. Alleen telefonisch...ik vond het raar maar goed op zich was er niets waarvan ik dacht: dat moet nagekeken worden.

Mannetje is met de vacuum gekomen en mijn placenta moest op de ok verwijderd ( hij kwam uiteindelijk toch zelf NA dat ze me net de volledige ruggenprik hadden gegeven). Maar ze vonden een telefonische controle blijkbaar voldoende.

Deel Deze Pagina