Hai!! ben inmiddels bijna 41 weken van de tweede. Ben het goed zat en ben er zeker van overtuigd dat deze ook écht niet uit zichzelf gaat komen (dochter met 42 ingeleid in zh) Gistermiddag gestript, geen effect. (2 cm ontlsuiting, bm mond voor de helft verweekt) Nu zat ik te denken over wat de verloskundige gister zei: "als de vliezen breken beginnen de weeën waarschijnlijk meteen, het is je 2e kindje" Dusss...kunnen ze mijn vliezen morgen niet "gewoon" breken... Iemand hier ervaring mee? Of doen ze dit alleen in het ziekenhuis? (t'is wel drastisch, maar ik wil liever niet weer ingeleid worden, althans wil alles doen om dit te voorkomen)
Bij mijn verloskundige was dit onderdeel van het overtijdbeleid: bij 41+3 proberen te strippen, bij 41+6 proberen vliezen te breken. Gewoon bij je thuis. Als het dan na 24 uur nog niet begon, dan zou je worden overgedragen aan het zkh. Want dat is natuurlijk wel zo: als je vliezen meer dan 24 uur gebroken zijn zonder weeën, dan moet je worden overgedragen. Dat wil je ook niet lijkt me; het is geen garantie dat de bevalling dan meteen op gang komt. Overigens had ik met 41 weken precies ook mogen kiezen voor overdracht aan het zkh voor een inleiding, dat is hier tegenwoordig een standaard optie voor wie echt niet nog langer wil doorlopen. Uiteindelijk kwam het bij mij niet zover. Ben in de 41e week zelf bevallen. Bij de eerste heeft de verloskundige mijn vliezen gebroken na een half uur persen (dus volledige ontsluiting). Bij de tweede braken ze spontaan bij volledige ontsluiting.
Bij mijn eerste zwangerschap zijn mijn vliezen thuis gebroken door de verloskundige. Maar toen had ik al een aantal uren weeën, 4 cm ontsluiting en was die dag al 2x gestript. Het was dus wel al echt begonnen en ze heeft de vliezen gebroken om het allemaal wat sneller te laten gaan. Dat lukte wel goed trouwens. Binnen een half uur kreeg ik persweeën, verloskundige gebeld, die was er zo en na 20 minuten persen was onze dochter geboren.. (dus binnen een uur na het breken van de vliezen).
Bij mij is het in het zh gedaan omdat ik na heel lang heftige weeen nog nauwelijks ontsluiting had ('lange latente fase'). Dit keer heb ik in mijn bevalplan staan om het beter te overleggen, omdat ik eigenlijk liever niet wil dat ze de vliezen forceren. Het heeft niks uitgehaald uiteindelijk omdat het niet vorderen door sterrenkijken kwam, en uiteindelijk ben ik nog bijgestimuleerd omdat ik anders te lang gebroken vliezen zou hebben en een spoedks zou moeten. Dat wil ik dus nu niet nog een keer door zoiets boven mijn hoofd hebben hangen Bij 41.6 zou ik echter wel denken dat het zinvol kan zijn, zoals Bri zegt als deel van overtijdsprotocol.
2x heeft de verloskundige dit bij mij gedaan om de boel op gang te helpen. 2x gelijk weeen erna. 2e x zelfs 51 minuten na het breken van de vliezen bevallen. Beide met 2cm geprikt. Dus hoop dat ze nu weer willen prikken na de 40 weken, heb er wel vertrouwen in.
Dat is mooi zeg! Vanmorgen had ik de verloskundige aan de lijn, maar ben vergeten te vragen of ze dat doen...stom. Misschien anders zo nog even bellen.
Bij mijn verloskundige doen ze het wel. Dit heb ik ook liever dan weer een inleiding. Ben vandaag 40 weken zwanger van mn derde kindje en beval nooit uit mezelf. Er waren wel bepaalde voorwaarden dat onder andere het kindje volledigd is ingedaald en in topconditie is
Bij mijn zijn de vliezen twee keer gebroken door de verloskundige. In beide gevallen was de bevalling toen al wel bezig, ik had al weeën en wat ontsluiting. En in beide gevallen is een uurtje later de baby geboren, dus het werkt blijkbaar wel. Maar of ze het ook zo doen, zonder weeën of wat, dat weet ik niet.