Onze dochter is met de ruggeprik aan geboren. Ik voelde de persweeen en gewoon dwars doorheen. 3 keer persen en ze was er! Pas 15 minuten na haar geboorte hebben ze hem uitgezet. Ik had op het moment zelf veel last van jeuk, mocht niet gelijk douchen en een paar dagen na de geboorte wat pijn op de prikplek en hoofdpijn. Maar die hoofdpijn kan natuurlijk ook veroorzaakt zijn door de hormonen. Wat ik wel een nadeel vond was die katheter. Ze zeiden als je hem uitperst moet hij opnieuw gezet worden. Ik perste hem natuurlijk uit. Heb wel gevraagd of ik zelf mocht proberen te plassen op de ondersteek. Dat mocht en thank god lukte dat ook! Op de voorwaarde om de 2 uur naar de wc hoefde hij niet opnieuw gezet te worden.
Ik mis nog een groot nadeel voor het kind (en ook moeder dacht ik, weet ik neit zeker) Koorts! Zus van mijn schoonzus moest om die reden 3 dagen in het ziekenhuis blijven, omdat haar kindje op de kinderafdeling lag met een ab kuur! En daarnaast inderdaad dat je een katheter moet, al hoewel dat volgens mij ook afhangt van het type ruggeprik. Je krijgt een keer een dosis, of een infuus idee. En volgens mij is het bij die eerste geen katheter nodig, bij de laatste sowieso wel (had ik, ook ivm ks) Mijn kleine en ik hebben er gelukkig niets aan overgehouden, maar zou zeker niet mijn keuze op voorhand zijn!
Ik heb zelf geen ongelooflijk makkelijke bevalling gehad (weeenstorm en al heel vroeg enorme persdrang, vervolgens een niet vorderende uitdruiving, uiteindelijk vacuumverlossing), maar ik zou het zo nog eens doen zonder ruggeprik. Ik weet natuurlijk niet hoe het is met, maar ik vond de pijn er wel echt bij horen en ik vind de risico's te groot; als het moet, dan moet het, maar als het ook zonder kan, dan heeft dat laatste echt mijn voorkeur. Puur voor het comfort zou ik het zelf dus niet doen.
Dat had ik bij mijn jongste ook, kon de storm niet meer aan, maar desondanks, aangezien het de derde bevalling was, durfde de anesthesist het niet aan en ben ik natuurlijk bevallen.
Ik heb ook die hele erge hoofdpijn gehad na een ruggeprik (bij een ks maar ik denk niet dat dat anders is) maar dat was alleen als ik rechtop zat of stond, liggend trok het weg. Mijn werd verteld dat het kwam omdat er nog een gaatje in mijn rug zat waar (hersen?)vocht door weg liep, als het zou blijven zouden ze dat gaatje dicht maken, maar het was gelukkig na een paar dagen ook zo over. Maar je hoeft er dus niet mee te blijven lopen als je dat hebt.
Bron? Of zijn dit beweringen waarvan je zelf denkt dat het zo is? Ben even nieuwsgierig, vandaar Vooral dat gedeelte over vreemde stoffen bij je kind. Hier even een andere kant: Ingeleide bevalling gehad, na een uurtje of 2 weeenstorm ruggeprik gekregen. Geen nadelen ondervonden, behalve dat de pijn prima te hebben was daarna (de pomp met pijnstilling stond op z'n laagste) Als je niet kan persen dan zetten de de pijnstilling stop, simpel as that Voordat er pompen en andere enge tangen tevoorschijn komen laten ze je echt wel eerst zelf persen hoor. Ik heb met een haarscheurtje (2 hechtingen) een 9 ponder van 55 CM op de wereld gezet maar MEN wat een verademing die ruggeprik! Als ik weer ingeleid moet worden dan gaat dat zeker niet meer gebeuren zonder een ruggeprik want ik was wel bang dat ze tijdens het zetten (wat idd tussen de weeen door gebeurd..) met de naald uit zouden schieten
Wat een positief verhaal. De meesten zijn negatief, maar hebben itt ik, de ervaring. Ik denk dat ik het alleen zou doen als ik de kracht niet meer heb of het anders de gezondheid van mijn kind in gevaar zou brengen zonder.
Heb bij de eerste na vele uren een ruggenprik gehad, ik vond het heerlijk. Bij de derde heb ik een pompje gehad, omdat ik er weer lang in zat, maar dat vond ik ook wel lekker. Bepaal je zelf wanneer je pijnbestrijding krijgt. Ik had het gelukkig niet veel nodig.
Ervaringsnadelen: Geen persweeen (ruggeprik werd overigens niet uitgezet, zelfs niet na erom te hebben gevraagd, zou geen zin hebben aldus verloskundigen in ziekenhuis???) Na een uur "persen" vacuumpomp Koorts bij moeder/dochter (tijdens/ net na bevalling) Dochter kuurtje en in couveuse (3 dagen) Moeder en dochter niet op een kamer Catheter geplaatst bij moeder (48 uur in gehad, hadden niet gemeld dat ik binnen bepaalde tijd moest plassen) Ervaringsvoordelen: Heerlijk kunnen slapen na al 24 aan het bevallen te zijn Binnen enkele uren van 3 naar 10 cm zonder enkele pijn Overigens het is geen fabeltje, de bevalling vergeet je idd al snel weer. Maar die dagen erna dat vergeet je nooit meer, vreselijk om gescheiden te zijn van je dochter.
Bedankt voor jullie reactie. Geeft weer iets om over na te denken en @Grace: dat lijkt me verschrikkelijk om gescheiden te zijn van je kind, gelukkig nog nooit meegemaakt.
Hier ook na urenlange weeenstorm eindelijk met ruggenprik bevallen. Ik zou niet anders meer willen. Ik had inderdaad geen persweeen, maar ons dochtertje is toch met een half uur persen zonder kunstverlossing geboren. Bij een (hopende) volgende zwangerschap heb ik al met de gyn vastgelegd dat ik een ruggenprik krijg en daarna ingeleid wordt. Ik begrijp ook wel de terughoudendheid doordat er ook nadelen aan zitten, maar voor mij zorgt het ervoor dat ik nog wel een tweede kindje durf te krijgen. Anders had ik het echt niet meer gedurfd...
Hier een goede ervaring met de ruggenprik. Wilde eigenlijk niet en ondanks dat de gyn vond dat het erg voorspoedig ging had ik het al gehad na 5 uur weeen. (ik weet het, is niks) Toen om een ruggenprik gevraagd. Het zetten ervan deed enorm zeer. Was zo nerveus (is en blijft een eng idee dat ze een naald in je ruggenmerk steken) dat ik verkrampte en hij daardoor niet goed kon prikken. Heeft dus drie keer moeten proberen. Dus nog wel dagenlang enorme bloeduitstortingen gehad. Maar voor de rest: - had nog wel gevoel beneden de gordel maar geen pijn. - kon zelfs voelen als mijn blaas vol was - had binnen een uur al mijn gevoel weer terug en mocht douchen - voelde dus ook de persweeen nog. Daarom mocht de prik aan blijven staan. Pas toen het hoofdje stond is hij uit gezet Mocht er bij mij nog een volgende keer komen dan zal ik zeer zeker de optie open houden.
Ik begrijp niet hoe ik het al die keren zonder heb gekund... Vandaar ook mijn vraag idd wat jullie ervaring is, zo voor de laatste keer.
Het lijkt me doodeng! Ik ben bang dat ik verlamd raak ofzoiets. Blij te lezen dat je een goede ervaring ermee hebt, zo kan het dus ook.
Het is inderdaad heel lastig te zeggen hoe je op zo'n prik gaat reageren. Ik had zo ontzettend veel pijn dat helemaal niets me kon schelen. Ik kon me ook ondanks de weeen heel goed ontspannen tijdens het zetten van de prik. Ik heb er dan ook helemaal niets van gevoeld. Ze hebben ook nog een keer opnieuw dat slangetje erin gedaan omdat de verdoving eerst maar aan één zijde werkte, heb ik ook niet gevoeld. Wel werd ik na het zetten heel erg duizelig en ging alles draaien. Ze hebben toen even gewacht voordat ze me naar de verloskamer brachten. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik wel een beetje zenuwachtig zal zijn voor de volgende keer, omdat ik de prik dan krijg terwijl ik nog geen weeen heb. Je maakt het dan natuurlijk wel bewuster mee maargoed, ik heb er wel vertrouwen in!
Ik kan me voorstellen dat je nerveus wordt bij de gedachte alleen al, dat heb ik met andere pijnstilling, maar puur voor mijn reactie erop. Ik ben allergisch voor morfine en ken eigenlijk alleen maar remifentanil, daar wordt ik zo ontzettend stoned van, dat ik eigenlijk de helft maar meekrijg en dat wil ik niet. Ik wil helemaal helder zijn.
Ik weet helaas niets af van de overige vormen van pijnstilling... iIk heb inderdaad wel van remifentanil gehoord dat je behoorlijk duf kan worden... Dat is natuurlijk weer het voordeel van een ruggenprik, je bent er gewoon volledig bij! Succes met je beslissing!