Hallo allemaal, Zijn er meer meiden die angst hebben voor de bevalling doordat in de familie bevallingen altijd zwaar gingen? Ik heb tot nu toe steeds gedacht: ach er is nog nooit een baby blijven zitten hoor!!! Alleen vind ik dat nu wel wat lastiger worden. De verloskundige geeft ook aan dat het meestal zo is dat als de bevallingen in de familie zwaar gaan het dan wel van moeder op dochter door gaat dus daar wordt ik niet veel vrolijker van. Wel heeft ze me gerustgesteld door aan te geven dat het tegenwoordig allemaal veel sneller gaat en dat ze je minder lang laten aanmodderen maar erg gerust ben ik er nog niet op! En ik weet het: het zal er toch uit moeten! Maar ben er toch wel angstig voor. Ook voor hoe het allemaal gaat lopen en of ik het allemaal wel kan (t is iets waarvan je nooit weet wat je kan verwachten natuurlijk).
Ik was bij mijn eerste ook heel bang voor een zware bevalling. Mijn moeder had namelijk 72 uur over de bevalling gedaan en stond bijna klaar om zichzelf van kant te maken. Mijn bevalling heeft van het breken van de vliezen tot aan de geboorte maar 12 uurtjes geduurd. Dus het zegt niks hoor. Probeer er maar zo neutraal mogelijk in te gaan. Je kunt er toch niks aan veranderen. En idd, mocht het niet vlotten, laten ze je echt geen drie dagen met weeen lopen.
Ik was helemaal niet bang, juist omdat mijn moeder zo snel bevallen was, en vlot weer op de been was.. Nou, die genen heeft ze alleen aan mijn zusje gegeven.. Bij de 1e heb ik een totaalruptuur opgelopen, en de 2e was wel beter met alleen een knip. Beide keren op zich wel snelle bevallingen, maar ook met een flinke weeenstorm, dus ook heftig.. En dan mijn moeder en zusje dus even "vrolijk" bevallen.. Het hoeft dus niet erfelijk te zijn
Ik was ook erg zenuwachtig voor de bevalling en het was totaal niet te vergelijken met de 4 bevallingen die mijn moeder heeft gehad. Ik ben uiteindelijk met 41.2 week na inleiden bevallen met een keizersnede. Zo anders dan ik verwacht had dus en ook al heb ik een dag of 3 weeen gehad, het is me toch meegevallen!
Nou mijn moeder is 10!! keer bevallen met 2 vingers in dr neus (bij wijze van ) stond wel eens nog dezelfde dag weer was op te hangen en nooit een scheurtje of wat dan ook. Maar dat heeft ze niet doorgegeven! Ik heb na 22 uur weeen, en niet meer dan 5 cm (alleen de eerste 12 uur, daarna niets meer) een ks gekregen... dusss. Zegt inderdaad niet zoveel. Weet dat een tante ook niet makkelijk beviel, terwjll mijn zussen juist weer hele middelmatige bevallingen hadden. Zou er dus niet te veel van uit gaan! Spanning kan een bevalling ook laten stagneren he!
Bedankt voorde reacties. Ik sta er op zich wel vrij nuchter in hoor maar probeer me wel op het ergste voor te bereiden. De verloskundige geeft ook aan dat het erfelijk kan zijn met name omdat mn oma, moeder en tante hele zware bevallingen van zware babys hadden. Ze kunnen dmv een echo bij mij tegen die tijd kijken hoe groot de baby is dan weten ze dat en kunne ze die kennis gebruiken bij de bevaling. Dat stelt me wel gerust
Ja kan me voorstellen dat je er bang voor bent maar je moet ook maar zo denken; er is nu geen weg meer terug Mijn moeder zei destijds; op het moment dat je denkt dat je doodgaat, dan komt de baby! Nou en dat klopte haha! Hoop voor je dat je je kindje er zo uitfloept!
Ja tjah, de ene telt bij het eerste weetje, de andere telt de uren vanaf je zeker weet dat het begonnen is en dus pijnlijk is. Hier zit al een verschil in. Daarbij kan je moeder pijn wel heel anders ervaren als dat jij dat gaat doen. Ik kan je punt wel begrijpen, maar zou er niet zoveel vanuit gaan dan het erfelijk is.
In de tijd dat onze moeders bevielen was het allemaal zo anders. Mijn moeder had ook 2 helse bevallingen van meer dan 24 uur. Mijn eerste bevalling duurde ook zo lang, maar ik heb na 18 uur een ruggeprik gehad. Daardoor werd de bevalling zeker dragelijk. Geef je angsten op tijd aan, dan kan de vk er wat mee.
Mijn moeder en tante 3 helse bevallingen mijn oma 6 en ik binnen anderhalf uur zonder kleerscheuren dusss zo kan het ook!
Er zit wel iets van een erfelijke component in, hoe je een zwangerschap en een bevalling doorstaat. Maar daarmee ligt nog niet alles vast. Wij zijn met 5 zussen, die allemaal dezelfde moeder, tantes en oma's hebben. En toch zijn wij allemaal op andere manieren bevallen; de een had er meer moeite mee dan de ander.
Dat is idd een.slimme opmerking van je. Ik las ook in boeken dat je jezelf niet zo snel aan het bevallen moet verklaren en dat vind ik wel een.slimme. Dus ga dat ook zeker niet.doen! Mn moeder is niet kleinzerig (helaas, haha) anders zou je idd gelijk hebben en.zou ik er miss anders mee om gaan maar wat dat betreft is ze wel echt een bikkel dus ja...
Ik heb het inderdaad al aan de.verloskundige aan gegeven en ze heeft me gezegd dat we tegen.die tijd een echo kunnen maken voor de groei zodat we weten wat ons te wachten.staat. Dat is wel een fijn idee. De verloskundige deed het zeker niet af als onzin en gaf ook aan dat het zeker erfelijk kan zijn. Maar een snelle bevalling hoeft niet te betekenen dat t bij de dochter ook snel gaat dus blijkbaar geldt t andrsom niet :s
Hoeft volgens mij helemaal niets te betekenen. Mijn moeder heeft over mij lang gedaan, ik geloof meer dan 24 uur (met inleiding). Daar in tegen ben ik met de eerste in 4 uurtjes bevallen (inleiding) en met de 2de 2,5 uur (ook met inleiding). Ik heb zelf geprobeerd om er zo open mogelijk in te gaan, ik denk wel dat me dit gelukt is!
Wat Bri zegt, er zit wel degelijk iets in wat je vk zegt maar het is niet allesbepalend. Hier klopt het wel, wij bevallen allemaal zo verschrikkelijk snel en makkelijk. Dus dat is wel prettig. Het komt wel goed, of het nu makkelijj gaat of niet, je komt erdoorheen, op de een of andere manier kunnen vrouwen dit!
Ja dat is ook zo! Je lichaam is er voor gemaakt natuurlijk! T is wel heel wonderlijk dat dat allemaal kan zeg! Misschien dat ik het daarom nog niet zo geloof, haha! Ach we zullen zien hoe het loopt! jullie hebben me iig wat gerustgesteld met z'n allen! Bedankt daarvoor!