Nadelen inleiden (ervaring gezocht!!)

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Mirro, 1 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mirro

Mirro Fanatiek lid

27 dec 2007
    1.782
    30
    48
    Hoi,

Misschien zal mijn kindje dmv inleiden op de wereld gezet worden. Aanleiding hiervoor is dat mijn leven al maanden bestaat uit wachten, pijnlijke bekken hebben en mn kindje van 1 jaar uit handen moeten geven. Ik trek het echt niet meer!!!
    Nu hebben ze in het ziekenhuis gezegd dat ze me willen helpen dmv inleiden, maar ik was nog wel benieuwd naar de ervaringen van jullie.
    Wat vond jij nadelig aan een inleiding? En ALS je de keuze zou hebben, zou je het dan weer doen?
    Ik begreep dat er een groot verschil zit tussen inleiden als je al een klein beetje ontsluiting hebt (dan kan je het deel van de gel en/of pil) overslaan en als je nog helemaal geen ontsluiting hebt.

Ik heb er echt héél veel voor over om mijn kindje eerder in mn armen te kunnen houden en mijn leven daarna weer op te pakken.
    Zou ook fijn zijn als hij voor de feestdagen geboren wordt, maar dat is een bijkomstigheid....

Alvast bedankt!

2. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    hmm ik ben 2 keer ingeleid en ken geen normale bevalling dus wat dat betreft kan ik geen verschillen noemen MAAR nadelen zouden kunnen zijn; je moet vaak lang wachten (een normale bevalling begint en hier moet je wachten tot het begint, je bent weinig/minder mobiel (infuus, draadje hier, draadje daar) dat kan je soms wel eens opbreken (als je er niet op voorbereid bent) weeen zijn vaak pijnlijker en heftiger (nou vind ik dat niet zo'n probleem eigenlijk maar ik heb een hoge pijngrens) ze bleven maar doordrammen over een ruggeprik (omdat die dan gebruikelijker is) maar vind ik onzin dus wil ik gewoon niet.. (en heb dat ook heel duidelijk gemaakt daar na een paar keer hielden ze gelukkig op)

Je moet vaak iets langer in het ziekenhuis blijven alhoewel dat met mijn tweede niet opging, ik ben om 2 voor 12 bevallen en om 3 uur was ik op weg naar huis, een klein scheurtje, wel flink naweeën omdat het zo snel was gegaan. Bij de eerste heeft het veeeeeeel langer geduurd en had ik totaalruptuur (hij had een flink hoofd van 37 cm) ik had allebei kindjes van rond de 8 pond en de eerste keer ben ik ingeleid met 38 weken en bij de tweede met 39 weken maar toen had ik al wel 4-5 cm ontsluiting (bij mij gaat het volgens de gyn uit zichzelf waarschijnlijk niet verder)

Ja als je goed voorbereid bent vind ik het goed te doen maar je moet niet het zien als "ff een baby krijgen" het gaat toch tegen de natuur in en die "sluizen" gaan echt niet zomaar open omdat wij het willen, kost tijd, pijn en moeite..

Als je 1 of 2 cm hebt beginnen ze met gel (zeker als het je eerste is kan het dan wat langer duren) en bij hoger dan dat zetten ze je aan het infuus en breken ze vaak je vliezen om het op gang te krijgen..

Ik zou het trouwens zo weer doen, ik vond het "plannen" juist prettig , ik ben iemand die graag weet hoe alles gaat en kon zo mooi de dag ervoor naar de kapper, al mijn spullen lagen klaar, ik vond het wel relax maar goed ik weet dus niet hoe een normale bevalling gaat.. dus ik ken niet beter..

3. sonja17

sonja17 Actief lid

14 feb 2009
    155
    0
    0
    Hoi

ik kan je mijn ervaring vertellen! Vanwege hypertensie moest ik worden ingeleid. Ik heb zelf een hekel aan infusen, dat vond ik niet prettig. Het nadeel vond ik dat ik heel snel (uur na inbrengen infuus)weeen kreeg, en ook al gauw in een weeenstorm zat, en deze duurde vrij lang. Vond het behoorlijk pijnlijk. Wat ik wel prettig vond te horen is dat ze mij vertelden dat ik iig dezelfde dag zou bevallen. En daar hield ik mij aan vast. 7 uur opgenomen vanaf 8 uur weeen en 1700 uur bevallen. Je wordt goed in de gaten gehouden. Ik moet bij deze bevalling weer worden ingeleid ivm streptokok. Ik vind dit niet erg, dan weet je iig waar je aan toe bent. Want sommige vrouwen die op de normale manier bevallen kunnen wel dagen weeen hebben. Dan heb ik liever in 1 dag hele heftige weeen. Maar dit is mijn ervaring. Ik weet dat sommigen bij een inleiding ook veel sneller bevallen, en het minder pijnlijk is.
    De baarmoedermond moet wel rijp zijn voordat je de inleiding krijgt.

succes en sterkte

4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ben 13 dagen geleden bevallen, t eerste kind, ingeleid wegens overdragen(overtijd), met 2cm ontsluiting. 2 dagenlang abnormaale weeen met weinig pauzes ertussen en 2dedag vliezen breken en etc, en na de bevalling toch wel zeer heftige naweeen(maar baarmoeder is dan heel snel naar de oorspronkelijke plaats). vanwege de hormonen was ik zo opgezwollen dat ik t echt eng vond om in t speigel te kijken. ik ben ontzettend boos, omdat ik dat alles onnodig lijden vind. ze konden me verlossen met een KS. als je n gevoellig lichaam hebt dan is inleiden echt zwarder dan n KS. ik heb ook BI. vaginale bevalling is dan heel pijnlijk en je hebt echt hulp van extra 2 mensen nodig om je benen vast te kunne houden. dus als ik jou was zou ik om een KS vragen. maar goed, je herstelt wel vrij snel na je bevalling hoor, en je weet echt niet meer hoe pijnlijk en ongenaam t was.
    (met n weeenstorm is het moeilijker om naar VK te luisteren, en niet te snel te persen, maar t is heel belangrijk dat je doet wat ze zegt, anders krijg je scheurtjes.)

5. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Nou ik heb het niet als nadelig ervaren, maar ik ben ingeleid met gel en ben daarop doorgegaan, dus geen weeenopwekkers gehad.
    Groot voordeel, ik hoefde slechts een paar keer een half uur aan de ctg, voor de rest mocht ik 'vrij rondlopen'.
    Ik had geen ontsluiting, baarmoedermond volledig gesloten, dus bij 41+6 eerste 2 pogingen gedaan met gel, geen succes. De volgende dag echter wel een succesvolle poging en ben toen in 1 dag bevallen van mijn zoon. (om 9 uur s ochtends begonnen, om half 11 s avonds geboren.) Er kwam wel een vacuumpomp en een knip aan te pas, schijnt vaker voor te komen als je wordt ingeleid.
    Maar 1000x liever dan een keizersnee, ik was redelijk snel weer op de been, dat vond ik erg fijn. (ik heb last van het chronisch vermoeidheid syndroom, dus herstellen duurt bij mij sowieso al langer)
    Ik heb geen weeenstorm gehad, wel kwamen de weeen gelijk om de 2 minuten, dus ff doorwerken was het wel.
    Maar ik heb het als een hele mooie dag ervaren.
    Ik moet er wel bijzeggen dat ik geen last had van BI. Dat maakt misschien wel verschil, daar kan ik niet over oordelen.
    Oh ja mij werd wel verteld dat het dagen kon duren, dus voordat ik het ziekenhuis inging was ik daar wel op voorbereid.
    Eerlijk, ik zou liever op de natuurlijke manier bevallen, maar hoe het gelopen is, zou ik het zo weer doen.

Succes met alles meid, ik wens je een hele mooie bevalling toe!

6. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ja dat is trouwens ook een van de redenen geweest van mijn inleiding omdat ik CVS / ME heb is het beter te "plannen" omdat ik de dagen ervoor zoveel mogelijk kan slapen om zo genoeg kracht te hebben voor mijn bevalling, daar hielden ze zeker rekening mee...

De volgende dag was ik trouwens helemaal gaar qua rug (ik heb een zwaar autoongeluk gehad en een scheur in een wervel van mijn rug zitten en kan slecht liggen en moest dus de hele dag door liggen.. ik kon geeneens opstaan de volgende dag, ze hebben me met bed en al naar de babyafdeling moeten showen (maar goed totaalruptuur hield ook niet echt hierbij, kon ook niet op mijn zij hierdoor liggen behalve als er twee kussens tussen mijn knieën lagen, de tweede dag ging het al een stuk beter (vergeleken bij die eerste dag) genezen en herstellen duurt bij ME patiënten inderdaad wat langer..

7. stephanie24

stephanie24 VIP lid

22 jul 2008
    5.375
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Ook ik ben ingeleid doordat ik een te hoge bloeeddruk had en suiker in de urine.
    uiteindelijk alsnog een ks geworden, maar dat heeft daar niks mee te maken.
    Het nadeel kan zijn dat je infuus krijgt en daardoor niet meer zo mobiel bent.
    Ik kwam in een weeënstorm terecht en dat was geen pretje, maargoed, dat is mijn ervaring. Iedere ervaring is weer anders!
    Succes en geniet nog even van je zwangerschap!

8. wenneke20

wenneke20 Fanatiek lid

29 okt 2006
    4.339
    141
    63
    ben ingeleid alleen nadeel was dat ruggeprik niet goed zat verder geen nadeel gehad

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Mijn nichtje is 5 keer ingeleid rond de 37 weken en heeft het absoluut niet als vervelend ervaren. Ik geloof dat ze bij 2 bevallingen terug naar huis moest omdat de gel niets deed (en dan de volgende ochtend weer terug) en ook 1 keer dat ze 's nachts moest blijven omdat het wel wat ging rommelen. Ik geloof dat ze alleen bij de laatste al wel 1cm ontsluiting had, maar toen sloeg de gel ook niet meteen aan, dus zegt ook niet alles.
    Ze heeft geen pijnbestrijding gehad (behalve bij de eerste, maar dat kindje leefde niet meer....) en dat was ook te doen.

Telkens als de weeen echt begonnen, was de baby er binnen 8 uur, dus ook erg netjes! En ze mochten telkens een paar uur later weer naar huis.

Enige nadeel lijkt mij dat je aan het infuus ligt en aan de monitor (mijn nichtje in ieder geval wel altijd) en dat je dus niet zo mobiel bent. Maar mijn nichtje weet niet beter en heeft het niet als erg vervelend ervaren. Terwijl ik de ontsluiting staand en lopend heb gedaan en mij lijkt het dus vreselijk ;)

10. nummer 4

nummer 4 Bekend lid

28 jan 2009
    774
    0
    0
    huismoeder
    noord-holland
    ben bij de derde ook ingeleid met 42 weken!kreeg geen weeen na het breken van de vliezen dus moest 11 uur later naar het ziekenhuis.ik vond het erg snel gaan,en best heftig,maar achteraf gezien lag ze als sterrekijkertje,dus dat verklaarde een hoop pijn.
    de andere 2 zijn gewoon natuurlijk op gang gekomen en daar hoop ik nu ook wel op eigelijk!
    veel succes;)

11. ruby28

ruby28 Fanatiek lid

10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    ik ben de eerste keer natuurlijk bevallen en de tweede en derde keer ingeleid.
    super doe het zo weer,alleen de weeen zijn erg heftig en snel.

12. Mirro

Mirro Fanatiek lid

27 dec 2007
    1.782
    30
    48
    Bedankt voor alle reacties!

13. basbousa

basbousa Bekend lid

6 jul 2009
    678
    0
    0
    NULL
    NULL
    Twee keer ingeleid en nee, liever toch niet.
    Duurt lang, weeën zijn slecht op te vangen (zijn volgens gyn ook kwalitatief vaak slechter dan natuurlijke weeën).
    Ik heb beide keren ruggeprik gehad, want ik raakte totaal niet 'in' de weeën.

14. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Hoi,

Ik ben 2 keer ingeleid ivm pre-eclamspie.

1ste keer: 2 keer gel om te primen. Pas de 2e keer reageerde mijn lichaam met weeen, maar zonder ontsluiting.
    Savonds spontaan mijn vliezen gebroken.
    Heb uiteindelijk als pijnstilling remifentanil (das die pomp die jezelf bediend, maar je kunt je niet overdoseren..)
    Deze vorm van pijnbestrijding beviel mij niet, ivm het erg wegraken tussen de weeen door, en ik de weeen niet als een golf ervaarde en me dus blind heb gestaard op wanneer het knopje weer groen werd en ik mocht drukken om pijnstilling te krijgen.

Uiteindelijk is mijn 1ste na 3 kwartier persen met knip, duwen op buik en vacuum gehaald (bij 3e keer gelukt).
    Kleine lag nog hoog en zijn hartslag raakte weg tijdens de persweeen.

2e bevalling:
    1 keer gel, meteen reageren met weeen (net niet weg hoeven te puffen) maar hele dag geen ontsluiting.
    volgende dag wel 2 cm, dan vliezen breken en wee-opwekkers.
    Dit was nog zwaarder dan de eerste bevalling. Na 3 uur weeen, zat ik er doorheen (ging bijna 'out' van de pijn en lag nog net niet te gillen..)
    Toen een ruggenprik gevraagd en gekregen..
    Daarna was t prima te doen, 2 uur later 10cm ontsluiting en na half uurtje wachten (nadat de ruggenprik uitging) kon ik gaan persen en was de kleine er binnen 12 min.

Kortom:
    mijn lichaam reageert niet echt lekker op een ingeleidde bevalling.
    Je lichaam heeft geen tijd om lichaamseigen endorfines aan te maken, dus qua pijn ervaring is een inleiding vaak heftiger/pijnlijker. Dit verklaarde bij mij ook t verschil tussen bevalling 1 en 2. Bij de 2e geen spontane weeen maar via wee-opwekkers..
    Daarnaast is t natuurlijk erg afhankelijk hoe je lichaam zal reageren.

Als ik zou mogen kiezen: geen inleiding..

15. burningkarma

burningkarma Fanatiek lid

8 jan 2008
    2.605
    0
    0
    Veenendaal
    Ik vond het best pittig maar wel te doen. Ik was erg bang voor de gedachte van inleiden, las er overal over enzo maar toen ze me eenmaal echt in hadden geleid was ik daar helemaal niet meer bang voor. Het viel me eigenlijk ook best mee... Ik kan het alleen nergens mee vergelijken.

16. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    oja ik zat ook helemaal onder de pukkels van het spul van het inleiden daar kan je ook goed op reageren, misschien handig om te weten..

Deel Deze Pagina